:
كمينه:۲۰.۷۹°
بیشینه:۲۱.۹۹°
Updated in: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۰
عضو شورای رقابت عنوان کرد؛

تعیین تکلیف تندر و رانا در هفته جاری

عضو شورای رقابت از اعلام قیمت های جدید دو خودروی رانا و تندر در هفته جاری خبر داد و گفت :برای این موضوع، منتظر اعلام نرخ تورم این دو خودرو از سوی بانک مرکزی هستیم.
کد خبر: ۱۲۰۴۳
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۷

خبراقتصادی:عیسی امامیˈ روز شنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه قیمت تولیدات داخلی براساس فرمول شورای رقابت تعیین شده است، بیان کرد: خودروهای تندر و رانا محصولات جدید محسوب می شوند که نرخ تورم پایه برای آنها لحاظ نشده و نیازمند اعلام نرخ تورم بخشی جداگانه است.

این عضو شورای رقابت یادآور شد: تورم بخشی از سوی بانک مرکزی و براساس شاخص های مختلف در مورد کالاهای مختلف اعلام می شود.

وی ابراز امیدواری کرد این نرخ تورم هفته جاری مشخص تا براساس آن قیمت های این خودروها نیز اعلام شود.

وی درموردامکان تغییر قیمت ها براساس نرخ تورم بیان کرد: این تغییرات ممکن است در برخی شرایط به صورت هفتگی یا ماهانه باشد.

امامی تصریح کرد: البته در شرایط فعلی اگرنرخ تورم بیش از میزان فعلی باشد بهتر است خودروسازان ضررها را تحمل کنند و بیش از این به مردم فشار نیاورند.

وی در خصوص اینکه برخی خودروسازان گفته اند که محصولات آنها ارزبر است و قیمت محصولات آنها باید براساس قیمت ارز آزاد تعیین شود، یادآور شد: 80 درصد خودروهای داخلی متشکل از قطعات ساخت داخل است و ارزبری ندارد و بنابراین این حرف صحیح نیست.

امامی گفت:البته در خودروهایی که به صورت سی کی دی وارد و در داخل مونتاژ می شود، تعرفه و قیمت ارز مطرح است اما از سوی دیگر باید در نظر داشت که قیمت این نوع خودروها شامل افزایش تورم نمی شود.

وی همچنین تاکید کرد که اگر خودروسازانی مدعی هستند برای تولید از ارز آزاد استفاده کرده اند، در صورتی که کالای آنها مشمول ارز مبادله ای بوده باشد باید قیمت کالای خود را با ارز مبادله ای محاسبه کنند.