:
كمينه:۱۶.۷۹°
بیشینه:۱۹.۹۹°
Updated in: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۸
از پيام به مشتریان دریافت خدمات از کدهای دستوری تا تكذيب آن توسط بانك مركزي

بانك مركزي محدودیت تراکنش USSD را تكذيب كرد

به دنبال انتشار اخباري در شبكه هاي اجتماعي با اين عنوان كه هر کارت بانکی فقط یکبار در روز برای خرید شارژ، بسته‌های اینترنت یا پرداخت قبض قابل استفاده است و در صورت نیاز به تراکنش برای خرید شارژ و غیره برای بار دوم نیاز باید از کارت بانکی دیگری استفاده شود، بانك مركزي اين خبر را تكذيب كرد
کد خبر: ۱۱۴۷۲۰
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۸
اقتصاد گردان -  ناصر حکیمی معاون فناوری های نوین بانک مرکزی در گفت وگو با ایبِنا،  صدور بخشنامه محدودیت تراکنش USSD توسط بانک مرکزی و شاپرک را تکذیب کرد و افزود: بانک مرکزی هیچ بخشنامه ای در این زمینه صادر نکرده و دراین خصوص بخشنامه ای توسط شاپرک نیز صادر نشده است.
اين در حاليست كه روز دوشنبه 7 خرداد 97 در پيامي به مشتریان دریافت خدمات از کدهای دستوری آمده است: «مشترک گرامی باتوجه به محدودیت جدید بانکی اعمال شده بر کلیه کدهای دستوری تا اطلاع ثانوی می‌توانید از هر کارت بانکی فقط یکبار در روز برای خرید شارژ یا بسته یا پرداخت قبض استفاده نمایید لذا پیشنهاد می‌شود، جهت تکرار خرید از اپلیکیشن ستاره اول یا تلفن گویای صد ستاره (*100) استفاده نمایید.»
همچنين اخباری در رسانه ها در خصوص بخشنامه جدید بانک مرکزی برای کد های USSD منتشر شده بود كه به دنبال آن سقف انتقال وجه 2 ميليون تومان است و از هر كارت و رمز دوم تنها يكبار مي توان از كدهاي يو اس اس دي استفاده كرد.
 در خبر مذکور آمده بود: بانک مرکزی ضوابط جدیدی در چارچوب کدهای دستوری تحت عنوان USSD تصویب و به بانک‌ها در جهت محدودیت استفاده از این سرویس ابلاغ کرده و از هر کارت بانکی برای تراکنش‌های در بستر USSD فقط یک بار در روز می‌توان استفاده کرد.
در ادامه این خبر که توسط  معاون فناوری های بانک مرکزی تکذیب شد، آمده بود ، بر اساس ضوابط جدید بانک مرکزی، هر کارت بانکی فقط یکبار در روز برای خرید شارژ، بسته‌های اینترنت یا پرداخت قبض قابل استفاده است و در صورت نیاز به تراکنش برای خرید شارژ و غیره برای بار دوم نیاز باید از کارت بانکی دیگری استفاده شود.
بانک مرکزی در مهر ماه سال 94 نيز با صدور بخشنامه‌ای دامنه خدمات یو اس اس دی‌ها یا همان کدهای دستوری را محدود کرده بود. در آن بخشنامه آمده بود:
1- ارسال تراکنش خرید در بستر USSD ممنوع شد و این تراکنش در مرکز شتاب پشتیبانی نمی‌شود.
2- سقف تراکنش های قبوض و خرید شارژ در بستر USSD از تاریخ ذکر شده 2 میلیون ریال  تعیین می‌شود.
3- ارائه خدمت مانده گیری روی تمامی بسترهای بدون حضور کارت از جمله USSD از تاریخ اشاره شده ممنوع بوده و این خدمت در مرکز شاپرک پشتیبانی نمی‌شود. با توجه به منتفی شدن توقف فعالیت یو اس اس دی‌ها در بهمن ماه سال گذشته، به نظر می‌رسد این اقدام هم با هدف محدودیت بیشتر در مسیر خدمات یو اس اس دی‌ها لحاظ شده است.