:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۸

عراق، عربستان و روسیه در حال جایگزینی نفت ایران هستند

مقامهای عربستان از جولای 2011 تا کنون سه بار با مقامات چینی در مورد کم کردن نگرانی آنها درباره محدودیت های واردات نفت از سوی ایران در تماس بوده اند...
کد خبر: ۱۱۱۲
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۶
خبراقتصادی: مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا گفت عراق عربستان و روسیه در حال جایگزینی نفت ایران در بازارهای جهانی هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس، مهرداد عمادی در مصاحبه با بی بی سی افزود: در شش ماه اخیر تولید نفت عراق به صورت چشمگیری افزایش یافته است و این مساله فرصت بی نظیری را در اختیار دولت بغداد قرار داده است. با توجه به اینکه کیفیت نفت عراق نزدیک به کیفیت یک نوع از نفت نیمه سنگین ایران است و عراق دارد با  کشورهایی که وارداتشان وابسته به نفت ایران بوده و الان با توجه به فرا رسیدن فصل تحریم ها دچار اشکال خواهند شد ، ارتباط برقرار می کند تا نفت خود را جایگزین صادرات نفت ایران کند.

بر اساس این گزارش سریلانکا به تازگی اعلام کرده است که قصد دارد با متوقف کردن واردات نفت از ایران ، نفت مورد نیاز خود را از عراق و عربستان تامین کند.

وی افزود: مهمتر از سریلانکا از نظر میزان فروش نفت باید به کره جنوبی اشاره کرد که عراق به تازگی این اطمینان را به کره  جنوبی داده است که  در صورتی که محدودیت های صادراتی در مورد فروش نفت ایران کره جنوبی را دچار اشکال کند ، با توجه به کیفیت ویژه نفت ایران، عراق به سرعت حاضر خواهد بود که جای نفت خالی ایران را پر کند.

  مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا گفت: از نظر کیفیت برای نفت صادراتی ایران یک جانشین وجود دارد که جزء کشورهای اوپک نیست ، بلکه نفت اورال روسیه است که روس ها با آرامش و کم سر و صدا دارند آن را جایگزین نفت ایران برای پالایشگاه های اروپا می کنند.

وی در ادامه در خصوص تحرکات عربستان نیز برای جایگزینی نفت ایران گفت: می بینیم که مقامهای عربستان از جولای 2011 تا کنون سه بار با مقامات چینی در مورد کم کردن نگرانی آنها درباره محدودیت های واردات نفت از سوی ایران در تماس بوده اند.