:
كمينه:۱۸.۷۳°
بیشینه:۱۹.۷۹°
Updated in: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۹
تحلیلگران بین المللی بازار نظر دادند؛خروج سرمایه گذاران بین المللی طلا

پیش بینی سقوط قیمت طلا به کمتر از 1280 دلار,وضعیت بازار به اصطلاح خرسی است

گروه سرمایه گذاری بیسپوک معتقد است: اگر وضعیت خرسی کنونی بازار از الگویی مشابه الگوی گذشته پیروی کند، قیمت طلا به کمتر از یک هزار و 281 دلار در هر اونس می رسد.
کد خبر: ۱۰۷۲۷
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۰
خبر اقتصادي- حسين بداغي
قیمت جهانی طلا جمعه گذشته (23 فروردین) به طور بی سابقه ای کاهش یافت و سرمایه گذاران در مقیاس گسترده از بازار طلا خارج شده و به بازار سهام و ارزهای مطمئن روی آوردند

به گزارش روز دوشنبه بلومبرگ، قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی جمعه گذشته در مقایسه با قیمت یک هزار و 888 دلار و 70 سنتی آن در 20 ماه پیش، بیشترین سقوط قیمتی بالغ بر 400 دلار کاهش در هر اونس یا 21 درصد افت را تجربه کرد، کاهشی که با تعریف بازار خرسی مطابقت دارد.

اصطلاح بازار خرسی و بازار گاوی دو اصطلاح مقابل یکدیگر در اقتصاد است

بازار خرسی، وضعیتی است که روند قیمت کاهشی است و سرمایه گذاران بر این باورند که کاهش قیمت تا مدت زیادی ادامه خواهد داشت. در مقابل بازار گاوی وضعیتی است که روند قیمت صعودی است و سرمایه گذاران انتظار افزایش قیمت برای یک مدت طولانی را دارند.

شاخص بازار سهام آمریکا با این خوشبینی که رشد درآمد شرکتها ادامه خواهد داشت، هفته گذشته میلادی با رکورد زدن شاخص استاندارد اند پورز 500 ، بالا رفت. 

اندازه شاخص یاد شده از کمترین مقدار خود در 12 سال گذشته در مارس 2009 تا کنون بیش از دو برابر شده است.

بازخرید اوراق قرضه توسط بانک مرکزی آمریکا و سه سال رشد پی در پی سود بازار سهام، به افزایش شاخص مذکور کمک کرد.

اقتصاد آمریکا در سه ماهه نخست سال 2013 سه درصد رشد کرد و بر اساس متوسط پیش بینی اقتصاددانانی که از سوی بلومبرگ از پنجم تا نهم آوریل (16 لغایت 20 فروردین) مورد پرسش قرار گرفتند، در سه ماهه دوم سال میلادی جاری، 5/1 درصد رشد خواهد کرد. 

بر اساس اعلام وزارت کار آمریکا در تاریخ پنج آوریل (16 فروردین) ، سطح اشتغال جدید در این کشور در ماه مارس (11 اسفند تا 11 فروردین) 88 هزار واحد افزایش یافت که کمترین میزان در 9 ماه است.

گلدمن ساچز قیمت هدف سه ماهه طلا را که پیش تر یک هزار و 615 دلار درهر اونس تخمین زده بود، یک هزار و 530 دلار در هر اونس پیش بینی کرد و تخمین قیمت سالانه این فلز گرانبها را از یک هزار و 550 دلار به یک هزار 390 دلار در هر اونس کاهش داد.

ˈدامین کوروالینˈ و ˈ جفری کاریˈ تحلیلگران گلدمن ساچز در گزارش 10 آوریل این گروه ، مطلب یاد شده را اعلام کردند.

آنها نوشتند، در حالی که سطوح بالاتر تورم ممکن است برای دور بعدی تغییر قیمت که ممکن است چند سال بعد باشد، یک عامل سازماندهنده باشد. 

به گفته ی تحلیلگران، رشد اقتصاد جهانی، رشد اقتصاد آمریکا ، احتمال کاهش سیاستهای تحریک اقتصادی از سوی بانک مرکزی آمریکا، احتمال فروش طلا از سوی کشورهای بدهکار منطقه یورو از جمله قبرس، رشد درآمد شرکتها و جذابیت بازار سهام برای سرمایه گذاران از جمله دلایلی هستند که در این رابطه تاثیر گذار بوده اند.

ˈپیتر ریچاردسونˈ تحلیلگر مورگان استنلی روز دوشنبه در گفت و گوی تلفنی به بلومبرگ گفت: به نظر می رسد، برخی ارکان اصلی بازار گاوی طلا از فرسودگی رنج می برند.

وی افزود: بازار طلا احتمالا شروع به ارزیابی این چشم انداز کرده که کشورهای درگیر بدهی منطقه یورو ممکن است مجبور به فروش طلای خود شوند تا بخشی از بودجه خود را تامین کنند و کشورهای دیگری در این رابطه هستند که دارایی طلای آنها بسیار بیشتر از قبرس است. 

ˈمارک فیبرˈ ناشر گزارش ˈتاریکی، رونق و فناˈ در تاریخ 12 آوریل در برنامه ˈاستریت اسمارتˈ تلویزیون بلومبرگ گفت: من این حقیقت را دوست دارم که قیمت طلا سرانجام شکسته شد زیرا این یک فرصت عالی برای خرید به دست می دهد.

ˈجورج سوروسˈ سرمایه گذار میلیاردر آمریکایی در مصاحبه با روزنامه صبح جنوب چین که در تاریخ هشت آوریل (19 فروردین) منتشر شد، گفت: بهای طلا پس از آنکه منطقه یورو در سال گذشته به ورشکستگی نزدیک شد، کاهش یافت ، ویژگی دارایی مطمئن بودن خود برای سرمایه گذاران را از دست داد. 





سوابق نشان می دهد، سوروس در سه ماهه چهارم سال 2012، سهام طلای خود نزد اتحادیه اوراق بهادار دارای پشتوانه طلا (بزرگترین صندوق سرمایه گذاری اوراق بهادار با پشتوانه طلا در جهان) را 55 درصد کاهش داد. 

ˈاستوارت ریچاردسونˈ که به عنوان شریک و مسوول ارشد سرمایه گذاری در صندوق سرمایه گذاری آر.ام.جی ولت منیجمنت به اداره 100 میلیون دلار کمک می کند، گفت: جامعه سرمایه گذاری به طور آشکاری شروع به نقد کردن داراییهای مرتبط با طلای خود کرده است.

ˈرینه هوکریترˈ مسوول ارشد اجرایی شرکت ˈآلن هوکریترˈ و بهترین پیش بینی کننده بازار طلای لندن در نظرسنجی سال 2012، در ژانویه گذشته (دیماه 91) پیش بینی کرد: دوره بازار گاوی طلا به دلیل پیشرفت اقتصاد آمریکا به سر آمده است. 

گلدمن ساچز در تاریخ 10 آوریل که قیمت طلا 4/5 درصد در عرض سه روز کاهش یافت، اعلام کرد: کاهش قیمت طلا سریعتر می شود و سرمایه گذاران باید طلای خود را بفروشند.

ˈدونالد سلکینˈ که به عنوان استراتژیست ارشد بازار در شرکت نشنال سکیوریتیز در نیویورک به اداره حدود سه میلیارد دلار دارایی کمک می کند، گفت: هر کسی که پیش از این کاهش عظیم قیمت، طلا خریده باشد، احتمالا با مشکلاتی مواجه می شود.

وی افزود: پیش بینی این است که طلا به عنوان یک دارایی مطمئن دیگر واقعا مورد نیاز نیست.

سلکین ادامه داد: مردم به بازار سهام نگاه می کنند و حیرت زده هستند، تورمی وجود ندارد ، بنابراین مردم می گویند، برای چه به طلا نیاز داریم.

ˈجفری سیکاˈ که به عنوان رییس صندوق سرمایه گذاری سیکا ولت منیجمنت در موریستون نیوجرسی به اداره بیش از یک میلیارد دلار دارایی کمک می کند ، گفت: برنامه های تحریکی بانک مرکزی آمریکا به بالا رفتن قیمت طلا کمک می کند.

بانک مرکزی آمریکا ماهانه 85 میلیارد دلار اوراق قرضه بازخرید می کند و گفته است بهبود بیشتری در بازار کار برای کاهش دادن محرکهای پولی (که به تسکین پولی یا quantitative easing مشهور هستند)، لازم است. 

ˈجفری نیکولسˈ مشاور ارشد اقتصادی شرکت سرمایه گذاری روسلیند کپیتال گفت: ما انتظار یک انتقال ادامه دار سرمایه از طلا به سوی سهام را داریم.

وی اضافه کرد: سرمایه گذارانی که روی طلا سرمایه گذاری می کنند، اعتمادشان به طلا به عنوان یک سرمایه گذاری مطمئن در برابر خطرات تورم و بحران در بازار سهام کاهش یافته است.

بر اساس داده های گردآوری شده از سوی یو.اس.ای تودی، این چهاردهمین بار از سال 1975 تا کنون است که بازار طلا در وضعیت خرسی قرار می گیرد.

بر اساس اعلام گروه سرمایه گذاری بیسپوک، بدترین سقوط قیمت طلا در سالهای 1980واقع شد که طی دو وضعیت خرسی پی در پی در یک بازه زمانی هشت ماهه، قیمت طلا به ترتیب 45 و 46 درصد کاهش یافت.

گروه سرمایه گذاری بیسپوک معتقد است: اگر وضعیت خرسی کنونی بازار از الگویی مشابه الگوی گذشته پیروی کند، قیمت طلا به کمتر از یک هزار و 281 دلار در هر اونس می رسد.