:
كمينه:۲۶.۵۱°
بیشینه:۲۷.۷۹°
Updated in: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۲
ادامه روند کاهشی بازار طلا در هفته پیش رو

استاندارد بانک پیش بینی کرد: بهای جهانی طلا باز هم کاهش خواهد یافت

در هفته گذشته خالص خرید و فروش در بازار طلا به شدت کاهش یافت که نشان از انتظارات کاهشی فعالان بازار طلا است. با توجه به آمار ناامید کننده اشتغال آمریکا، به نظر می‌رسد که در هفته پیش رو با افزایش خرید و فروش روبرو شویم
کد خبر: ۱۰۵۰۲
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۰

بر اساس اعلام استاندارد بانک، در دو هفته گذشته قیمت‌های طلا افت شدیدی داشت و خالص خرید و فروش سفته‌بازانه به میزان 55.5 تن کاهش یافت. بر طبق آمار منتشر شده، بیشترین کاهش قیمت طلا در انتهای هفته گذشته رخ داد و در دوم ماه آوریل بیشتر از 20 دلار در هر اونس از قیمت طلا کاسته شد. این روند کاهشی یک مسیر الگوریتمی تجاری در بازار طلا بود علی الخصوص که طلا از نظر تکنیکی به کانال 1600 دلاری نیز وارد شده بود.

 عامل اصلی ایجاد این روند نزولی، انتظارات کاهشی فعالان بازار از مسیر آینده قیمت‌های طلا است. در هفته گذشته، کل معاملات فروش به میزان 51.2 تن افزایش یافتند (23.8 درصد افزایش در یک هفته) در حالیکه برای دومین هفته متوالی معاملات خرید به میزان 4.3 تن کاهش یافتند. این اتفاقات نشان می‌دهند که عاملان بازارها تحت تاثیر آمار نگران‌کننده دستمزد بخش غیر کشاورزی آمریکا قرار گرفته‌اند که در نتیجه ابهاماتی را در مورد ادامه سیاست‌های تسهیل کمی فدرال رزرو ایجاد می‌کند؛ چنین شرایطی قطعا اثر منفی بر روی بازار طلا دارد.

 بر طبق آمار منتشر شده، نرخ بیکاری آمریکا برای ماه مارس معادل 7.6 درصد بوده است که یک رکورد چهار ساله محسوب می‌شود (بازار نیروی کار آمریکا در ماه گذشته با کاهش 500 هزار شغل روبرو شد). کارشناسان استاندارد بانک معتقد هستند که در هفته آینده با افزایش خرید و فروش در بازار طلا روبرو خواهیم شد علی الخصوص اگر روند تقاضای فیزیکی طلا متوقف شود.

 پیش‌بینی قیمت نقره

در هفته گذشته روند نقدی‌سازی در بازار نقره شدت گرفت. خالص خرید و فروش سفته‌بازانه به میزان قابل توجهی معادل 527.6 تن کاهش یافت (33.3 درصد کاهش در یک هفته)، که پایین‌ترین رقم در هشت هفته گذشته می‌باشد. در هشت هفته گذشته، خالص خرید و فروش سفته‌بازانه در بازار نقره مجموعا به میزان 4974.4 تن کاهش یافته است و به سطح 1059.0 تن رسیده است که یک رکورد پنج ساله محسوب می‌شود.

 البته واضح است که افزایش در معاملات فروش سفته‌بازانه عامل اصلی این روند نزولی در بازار نقره است. در هفته گذشته برای هشتمین هفته متوالی، معاملات فروش به میزان 635.4 تن افزایش یافتند. در طی هشت هفته سپری شده، معاملات فروش جمعا به میزان 4020.4 تن افزایش یافتند. در این بازار، سطح کل معاملات فروش در حال حاضر معادل 4801.1 تن است که  یک رکورد پنج ساله محسوب می‌شود. این روند نشان می‌دهد که صف فروشندگان در بازار نقره بسیار شلوغ است.

 از نظر کارشناسان استاندارد بانک، بازارهای آتی نقره کاهشی خواهند بود. به اعتقاد کارشناسان به احتمال زیاد بازار نقره با افت شدید قیمت‌ها روبرو خواهد شد و دوباره به سطح 26.16 دلار خواهد رسید که پایین‌ترین سطح قیمتی در سال 2012 بود. این دیدگاه کارشناسان براساس تخمین آن‌ها از فرآیند ضعیف عرضه و تقاضا و افزایش ذخیره نقره در این بازار است. این کارشناسان اعتقاد دارند که احتمال افزایش یا جهش ناگهانی قیمت‌ها در بازار نقره در آینده نزدیک بسیار کم است.


 پیش‌بینی قیمت نفت خام

کاهش جریان نفت خام در خط لوله آمریکا و آمار نا امید کننده بخش تولید این کشور در ابتدای هفته گذشته باعث فشار بر روی بازار نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت شد و علاقه سرمایه‌گذاران به این بازار را کاهش داد. با وجود افزایش 26.2 میلیون بشکه در خالص خرید و فروش سفته‌بازانه در دو هفته گذشته در این بازار، شتاب روند صعودی بازار نفت خام با کاهش روبرو شد و در هفته گذشته خالص خرید و فروش سفته‌بازانه تنها 4.4 میلیون بشکه افزایش یافت. در طول هفته گذشته، معاملات خرید سفته‌بازانه به میزان 5.7 میلیون بشکه افزایش داشتند و معاملات فروش نیز با افزایش 1.3 میلیون بشکه روبرو شدند.

 انتشار گزارش شاخص خرید مدیران آمریکا و آمار اشتغال آمریکا در اوایل هفته باعث آغاز روند صعودی در بازارهای نفت خام شد که اثر آن را در جهت‌گیری بازار در روزهای آینده می‌توان دید.

 فعالان بازار اعتقاد دارند که اقتصاد آمریکا به اندازه مورد انتظار رشد نخواهد کرد و عجیب نخواهد بود اگر نرخ رشد اقتصادی ماه‌های آینده هم اندازه دو ماه ابتدای سال جاری میلادی نباشد. کارشناسان استاندارد بانک اعتقاد دارند که اگرچه در سال گذشته اقتصاد این کشور با بهبود روبه رو شد اما در سال 2013 نرخ رشد اقتصادی آمریکا معتدل خواهد بود. بنابراین به نظر می‌رسد که بازارهای نفت با جهش قیمتی روبرو نشوند.

 پیش‌بینی قیمت مس

با وجود پیش‌بینی‌های امیدوار کننده در مورد وضعیت اقتصاد چین (و اقتصاد جهان)، روند میانه و معتدل رشد اقتصادی چین و جهان اثر قابل توجهی بر روی بازار فلزات پایه به ویژه مس داشت.

 در هفته گذشته، میزان کاهش در خالص خرید و فروش سفته‌بازانه با یک رکود هشت هفته‌ای روبرو شد و این شاخص به میزان 76.7 تن کاهش یافت. سطح فعلی این شاخص معادل 307.1- تن است که بسیار نزدیک به رکورد پنج ساله آن یعنی 313.6- تن است. سطح این شاخص در حال حاضر منفی است و نشان می‌دهد که فعالان بازار در هفته‌های گذشته، انتظارات کاهشی از این بازار داشتند.

 عامل اصلی این روند نزولی، پیش‌بینی‌های کاهشی فعالان بازار از آینده مس است. در هفته گذشته، معاملات فروش سفته‌بازانه به میزان 65.5 تن افزایش یافت و در سطح 859.6 تن قرار گرفت که یک رکورد پنج ساله است. معاملات خرید نیز به میزان 11.2 تن کاهش یافتند.

 پیش‌بینی قیمت پلاتینیوم

از آنجاییکه روند نزولی بازار نقره و طلا به بازار گروه فلزات پلاتینیوم سرایت نکرده است، در هفته گذشته خالص خرید و فروش سفته‌بازانه در بازار طلاتینیوم به میزان 77700 اونس افزایش یافت.

 علی رغم انتظارات کاهشی عاملان بازارهای طلا و نقره، در هفته گذشته فعالان بازار پلاتینیوم بر اساس دیدگاه‌های افزایشی در بازار ظاهر شدند. در هفته گذشته، معاملات خرید به میزان قابل توجهی معادل 80600 اونس افزایش یافتند در حالی که معاملات فروش تنها به میزان 2900 اونس افزایش را تجربه کردند. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که این جهش در شرایط احتمال ضرردهی و نزدیک به تعطیلات بازارها اتفاق افتاد که براساس شواهد این شرایط ضرردهی دوام چندانی نداشت.

 در هفته گذشته، درصد خرید و فروش سفته‌بازانه به کل معاملات از سطح 50.2 درصد به سطح 56.0 درصد افزایش یافت. سطح فعلی این شاخص بالاتر از میانگین پنج ساله آن یعنی 51.7 درصد است که نشان از افزایش خرید و فروش در بازار دارد که در نتیجه بر اساس روند بازار در روز سوم آوریل، احتمال کاهش قیمت‌ها بدون وجود هیچ گونه عامل محرکی در این بازار وجود دارد.

 پیش‌بینی قیمت پالادیوم

در هفته گذشته بازار پالادیوم بهترین عملکرد را در بین بازار فلزات گرانبها داشت. خالص خرید و فروش سفته‌بازانه به میزان قابل توجهی معادل 173700 اونس افزایش یافت (6.5 درصد افزایش در یک هفته).

 به نظر می‌رسد که برآوردهای فعالان بازار پالادیوم از آینده این بازار افزایشی‌تر از بازار پلاتینیوم است. در هفته گذشته، معاملات خرید به میزان 162200 اونس افزایش یافتند در حالیکه معاملات فروش پس از دو هفته متوالی افزایش، به میزان 11500 اونس کاهش یافت.

 در هفته گذشته، درصد خرید و فروش سفته‌بازانه به کل معاملات از 61.8 درصد به 62.0 درصد افزایش یافت. سطح فعلی این شاخص بسیار بالاتر از میانگین پنج ساله آن یعنی 48.0 درصد است که به وضوح نشان از بی‌ثباتی بازار و احتمال آغاز روند کاهشی دارد که در مقایسه با بازار پلاتینیوم احتمال وقوع چنین شرایطی بیشتر است. همانند بازار پلاتینیوم، بازار پالادیوم نیز در روز 4 آوریل با افت شدید قیمت‌ها روبرو شد که احتمال وقوع روند نزولی را بدون حضور هیچ عامل محرکی افزایش می‌دهد.

 کارشناسان استاندارد بانک نسبت به روند نرخ رشد کشور چین در بلند مدت خوش‌بین هستند و اعتقاد دارند که در روزهای آینده، قیمت‌های مس در محدوده 7500 دلار تثبیت خواهد شد.