:
كمينه:۲۲.۶۲°
بیشینه:۲۲.۹۹°
Updated in: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۲

توقف خدمات سویفت به بانک های ایران از 27 اسفند 90

سویفت خدمات خود به بانک‌های ایرانی را متوقف می‌کند
کد خبر: ۱۰۲۹
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۲
خبراقتصادی: سازمان جهانی انتقالات بین بانکی (سویفت) گفته است که از روز شنبه، ۱۷ مارس (۲۷ اسفند) در ادامه تحریم‌های علیه ایران، بانک‌های ایران را از دسترسی به خدمات خود محروم می کند.





تقریبا تمام بانک‌های دنیا برای معاملات خود از خدمات سویفت استفاده می‌کنند

این تصمیم منجر خواهد شد که تقریبا دیگر نقل و انتقالات پولی بانکهای ایرانی با خارج از کشور از راه های رسمی غیر ممکن شود.

قطع خدمات سویفت برای بانکهای ایرانی علاوه بر اینکه تاثیر بزرگی بر صنعت نفت ایران خواهد گذاشت، زندگی ایرانیان خارج از کشور  که به ایران پول می فرستند و یا برای شان پول فرستاده می شود را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد.

ماه گذشته این سازمان اعلام کرده بود که آماده است همزمان با عملی شدن تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران، بانک‌های ایرانی را از دسترسی به خدمات خود محروم کند.

قرار است سویفت خدمات خود را برای بانکهای ایرانی از ساعت ۴ بعد از ظهر به وقت گرینویچ متوقف کند.

 ۴۰ بانک و موسسه مالی ایران دارای کد سویفت ‌هستند، ولی در عین حال، بیش از ۸۹ درصد از تجارت خارجی ایران در ماه دسامبر توسط همین ۴۰ نهاد مالی انجام شده است.

در همین حال بیشتر صرافی های امارات عربی متحده که یکی از شرکای تجاری اصلی ایران محسوب می شود، در چند هفته گذشته از تبدیل ریال به ارزهای دیگر خودداری کرده اند.

سویفت کد چیست؟

سویفت مخفف اصطلاح انگلیسی Society For Worldwide Interbank Financial Telecopmmunication است که یک موسسه مالی بین‌المللی به شمار می‌رود و یکی از مهم‌ترین عوامل اتصال شبکه نقل و انتقالات ارزی جهان است.

سویفت یک سازمان بلژیکی متعلق به بانک های بزرگ بین المللی است که زیر نظر بانک مرکزی اتحادیه اروپا، خزانه داری آمریکا و بانک های مرکزی چند قدرت اقتصادی دیگر کار می کند و تقریبا تمام بانک‌های دنیا برای معاملات خود از خدمات این سازمان استفاده می‌کنند.

سویفت ارائه‌دهنده خدمات به موسسه‌های مالی نیز هست و بیشتر مشتریان این نهاد از شبکه سویفت‌نت و کدهای شناسه بانکی ایزو ۹۳۶۲ استفاده می‌کنند. این کدها تحت عنوان سویفت‌کد شناخته می‌شوند.

انتقال هر گونه ارز در مبادلات بانکی با ارائه شماره حساب بانکی، نام بانک و سویفت‌کد بانک مورد نظر امکان پذیر است و بدون سویفت‌کد، امکان انتقال هر گونه ارز بین‌المللی در شبکه بانکی جهان غیرممکن است.