:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۸
مدیرعامل صندوق توسعه بخش کشاورزی و عشایری گفت:

نقش زنان در تولید صنایع دستی بیشتر به چشم می خورد

مدیرعامل صندوق توسعه بخش کشاورزی و عشایری بیان کرد: متوسط درآمد هر خانوار عشایر سالیانه بین ١٥ تا ١٨ میلیون تومان است که این میزان کافی نیست.
کد خبر: ۱۰۰۵۸۷
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۳
اقتصادگردان_ مرتضی ذواالانوار مدیرعامل صندوق توسعه بخش کشاورزی و عشایری در" گفتگوی اقتصادی " رادیو گفت وگو با موضوع نقش عشایر در اقتصاد مقاومتی و توسعه اقتصادی عنوان کرد: با توجه به تنوع جمعیتی و به لحاظ فرهنگی، صنایع دستی آنان افزایش یافته است و شاهد عرضه آن در بازارها هستیم.

وی ادامه داد: نقش زنان در تولید صنایع دستی بیشتر به چشم می خورد و به صورت یک مکمل اقتصادی عمل می کنند علاوه بر این موضوع، مطابق با آمار حدود ٧٥ درصد درآمد عشایر متعلق به دام و ١٥ درصد آن از محل صنایع دستی و مابقی از سایر بخش ها و خدمات است.

ذواالانوار افزود: انتظار می رود تا صنایع دستی را ساماندهی و برای آن زنجیره تعریف کرد به همین منظور ما طرح های متفاوتی در حوزه اقتصاد مقاومتی از جمله زنجیره تولید گوشت قرمز، زنجیره گیاهان دارویی و صنایع دستی که عمدتا متکی به تشکل ها هستند را تعریف کرده ایم.

مدیرعامل صندوق توسعه بخش کشاورزی و عشایری تصریح کرد: بیش از ٣٠٠ واحد صندوق خرد زنان عشایر، ٢٠٠ تشکل تعاونی و اتحادیه عشایری و یک صندوق توسعه بخش عشایری داریم.

وی اذعان داشت: ما زنجیره صنایع دستی را در اقتصاد مقاومتی به عنوان یک فعالیت تعریف کرده ایم همچنین قرار بر این است تا مبلغ ١/٥ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای ایجاد و توسعه اشتغال پایدار روستائیان و عشایر اختصاص یابد.

ذواالانوار تاکید کرد: با کمک تشکل ها و سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دستورالعمل هایی را در هیئت دولت مصوب کردیم و تفاهم نامه هایی را به مرحله امضا رساندن ایم.

مدیرعامل صندوق توسعه بخش کشاورزی و عشایری در پایان بیان کرد: متوسط درآمد هر خانوار عشایر سالیانه بین ١٥ تا ١٨ میلیون تومان است که این میزان مکفی نبوده و بایستی هر خانوار پنج نفره عشایری به ازای هر ماه مبلغ ٣ میلیون تومان دریافت کنند.


در همین راستا رضایی عضو هیئت علمی پژوهشگاه گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مصاحبه با رادیو گفت وگو بیان کرد: نیاز به تسهیلات در جامعه عشایری با توجه به نوع معیشت آن ها مطرح می شود چرا که بخشی از معیشت آنان مبتنی بر دام و شرایط تولید آنان به صورت فصلی است.

وی ادامه داد: پس از فروش دام، برگشت سرمایه را خواهند داشت و با این نقدینگی نهاده های خود را تامین می کنند.

رضایی در پایان بیان کرد: با توافقات قانونی خود قرار بر این است تا بخش عمده ای از تسهیلات آن ها از طریق بانک ها تامین و به صورت ارزان و سریع فراهم شود.

منبع: رادیو گفتگو