خبراقتصادی:بابایی، مدیر بازاریابی و فروش ایران خودرو به بررسی چرایی افزایش قیمت خودرو در ماههای پایانی سال 91 پرداخت به دلیل تغییرات اقتصادی پیش آمده نیاز نقدینگی خودروسازان در مقایسه با سال گذشته 25 برابر افزایش یافته است که بخش عمده ای ازاین افزایش نیاز متاثر از فرآیندهای بانکی و گشایش اعتبار اسنادی است
عبدالله بابایی، مدیر بازاریابی و فروش ایران خودرو در گفتگوی تفصیلی با خبرنگار «نسیم» به بررسی چرایی افزایش قیمت خودرو در ماههای پایانی سال 91 پرداخت و در این رابطه اظهار داشت: به دلیل تغییرات اقتصادی پیش آمده نیاز نقدینگی خودروسازان در مقایسه با سال گذشته 25 برابر افزایش یافته است که بخش عمده ای ازاین افزایش نیاز متاثر از فرآیندهای بانکی و گشایش اعتبار اسنادی است.
وی افزود: فارغ از مشکلات تامین این نیاز، حتی اگر خودروسازی قادر باشد تا یک نقدینگی 25 برابری را وارد چرخه تولید کند از آنجایی که این صنعت یک جریان در گردش است اینطور نیست که به محض رفع این مشکل تولید به روند عادی خود بازگردد بلکه به یک به بازه زمانی نیاز دارد که من نمیدانم استاندارد آن چقدر است ولی مطمئنا در کوتاه مدت امکان پذیر نیست.
مدیر بازاریابی و فروش ایران خودرو با بیان اینکه در شرایط کنونی باید سرمایه در گردش واحدهای تولیدی در این بخش 25 برابر نسبت به سال گذشته افزایش یابد، ادامه داد: تامین این نیاز تنها از دو طریق تسهیلات بانکی یا افزایش قیمت خودرو و منابع مالی مردم امکان پذیر است تا چرخه تولید ادامه داشته باشد.
رکوردی بی سابقه، کاهش 45 درصدی تولید
وی تحریمهای خارجی و مشکلات داخلی را یکی دیگر از عوامل اصلی کاهش تولید خودرو در سال جاری عنوان کرد و گفت: بر خلاف سنوات گذشته که معمولا سالانه 10 الی 15 درصد به میزان تولید این شرکت افزوده میشد به دلیل مشکلات پیش آمده به یکباره کاهش 45 درصدی در تولید خودرو طی سال جاری تجربه کردیم که این رکورد طی سالهای گذشته بی سابقه بوده است.
بابایی بر این باور است که وقتی 45 درصد تولید خود را از دست میدهیم بدیهی است به طور میانگین 50 درصد از بازار سال گذشته را از دست خواهیم داد و امکان فروش برای محصولات وجود نخواهد داشت.
تولید 450 هزار دستگاه تا پایان سال
وی در رابطه با میزان تولید شرکت در سال جاری گفت: آمار دقیق این مهم طی روزهای آینده مشخص خواهد شد ولی تلاش ما این است میزان تولیدات خود را تا پایان سال 91 به 450 هزار دستگاه برسانیم در حالی که بر اساس پیش بینیهای صورت گرفته سالانه باید 750 هزار دستگاه در کشور تولید شود تا بین عرضه و تقاضا تعادل برقرار شود، ضمن اینکه این ظرفیت نیز در کشور وجود دارد.
قادر به تامین قطعات خود نیستیم
مدیر بازاریابی و فروش ایران خودرو، در بخش دیگری از سخنان خود بدهی خودرو سازان به قطعه سازان را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه متاسفانه به دلیل کمبود نقدینگی وتحریم، در مسیر تولید قادر به تامین بسیاری از قطعات مورد نیاز خود نبودیم، تصریح کرد: از طرفی کاهش تولید نیز خود به نوعی منجر به بالا رفتن قیمت تمام شده در این صنعت شده است چرا که در صورت استفاده از حداکثر ظرفیت و منابع موجود بهرهوری افزایش یافته و هزینهها به نوعی سر شکن میشود.
نیم میلیارد زیان به دلیل کاهش بهره وری
به گفته وی، کاهش بهره وری موجب شده تا در تولید هر خودرو یک الی یک و نیم میلیون به هزینه تولید افزوده شده است که در صورت احتساب تولید 450 هزار دستگاه خودرو در سال جاری ، حداقل رقمی بالغ بر 500 میلیون تومان زیان به خودروسازان ناشی از کاهش تولید وارد شده است.
این مقام مسئول در صنعت خودرو، قیمت گذاری دستوری را مورد انتقاد قرار داد و افزود: با وجود افزایش قیمت مواد اولیه، کاهش تولید و روند رو به رشد ایجاد شده، حتی ارز مبادلاتی هم به خودروسازان تخصیص نمی یافت و تولیدکنندگان به ناچار ارز مورد نیاز خود را از بازارآزاد و با قیمتهای بالای 3 هزار تومان تامین می کردند.
وی در واکنش به این ادعا که ارز مورد نیاز قطعه سازان بر اساس نرخ مبادلاتی تامین میشود، گفت:هر چند که بر اساس قانون باید این امر صورت گیرد اما این امر تا کنون انجام نشده و قطعه سازان هم ارز مورد نیاز خود را به جز تعداد معدودی از بازار و بر اساس نرخهای آزاد تامین میکنند.
بابایی ادامه داد: درحالی که نرخ مواد اولیه و ارز و نقدینگی مورد نیاز این صنعت چندین برابر شده است ولی باز هم اجازه تغییر قیمت به خودروسازان داده نمیشد.
نوک پیکان تحریم به سمت صنعت خودرو
وی با بیان اینکه 3200 قطعه در ساخت خودرو مورد استفاده قرارمی گیرد و صنایع بسیاری به آن وابستهاند، تصریح کرد: تحریم ها صنعت خودرو را هدف قرارگرفته تا 80 صنعت با آن به پایین کشیده شود اما با تمام این تحریم ها خودروسازان اجازه نداند کوچکترین خدشه ای به این صنعت وارد شود.
او میگوید: صنعت خودروسازی باید به اهتزار و ورشکستگی کشیده شود تا باور شود که این صنعت در شرایط دشواری به تولید ادامه می دهد.
تعیین قیمت بر اساس عرضه و تقاضا
مدیر بازاریابی و فروش ایران خودرو با استناد به اصل تعیین قیمت بر اساس عرضه و تقاضا گفت: در همه جای دنیا وقتی تولید وعرضه کاهش می یابد و تقاضا افزایش پیدا میکند، قیمتها در بازار روند صعودی به خود میگیرد.
وی معتقد است: کاهش قیمت خودرو زمانی انجام میشود که قیمت ارز ،مواد اولیه و بسیاری از عوامل موثر بر قیمت تمام شده کاهش یابد .
بابایی در تحلیل بازار خودرو می افزاید: اتفاقی که در ماههای گذشته افتاد این بود که قیمت بازار هر روز در حال افزایش بود ولی قیمت خودروساز همین طور ثابت مانده بود و اجازه داده نمی شد تا تولیدکننده قیمت های خود را بر اساس قیمت بازار عرضه کند.
وی معتقد است: اگر اجازه داده می شد تا خودروساز محصول خود را بر اساس قیمت بازار عرضه کند نیازی نبود بازار اینگونه به چالش کشیده شود که دست آخر هم خودروسازان متهم شوند که از قصد تولید نمیکند و هر در خودرویی 3 میلیون تومان به خود زیان می زند که قیمت ها افزایش یابد.
این مقام مسئول در پاسخ به این ادعا که خودورسازها به تعهدات خود در مقابل کارگروه کنترل بازار مبنی بر افزایش تولید و عرضه برای ایجاد التهاب در بازار و گران شدن خودرو عمل نمیکنند، گفت: عقل سلیم حکم می کند که اگر تولید نکنیم هزینه سربار و ضرر بیشتری متحمل خودرو سازها میشود بنابراین مجبور هستیم که به هر قیمتی تولید خود را ادامه دهیم تا از زیان خود جلویگری کنیم.
50 هزار دستگاه خودرو ناقص
مدیر بازاریابی و فروش ایران خودرو در پاسخ به این سئوال که چرا قیمت خودرو در سال جاری چندین بار روند افزایشی به خود گرفت، گفت: در دفعات قبلی قیمتها افزایش منطقی نداشت و درصد تغییرات متناسب با هزینهها نبود به عنوان نمونه مواد اولیه 70 الی 80 درصد هزینه تولید خودرو را مواد اولیه تشکیل می دهد در برخی از محصولات حتی تا 500 درصد هم تغییر یافته بود اما تولیدکنندگان مجازبه تغییر 18 درصدی محصولات خود بودند.
وی بیان کرد: هم اکنون 50 هزار دستگاه خودرو به دلیل نبود قطعه و کمبود نقدینگی ناقص هستند.
رشد شاخص شکستن کمر تولیدکننده و مصرف کننده
نحوه تامین مواد اولیه تولید یکی دیگر از محورهای بحث این مقام مسئول در صنعت خودرو را تشکیل می داد، در این خصوص گفت: قیمت مواد اولیه هر روز در حال افزایش بود و جالب این بود که در سازمان بورس و اوراق بهادار در مهر ماه جشن رکورد زنی شاخص گرفته شد در حالیکه رشد شاخص افزایش قیمت مواد اولیه، شاخص کمر شکستن تولیدکننده و مصرف کننده بود نه شاخص بورس. حال سئوال ما این است که چرا کسی پیگیر این قضایا نشد و دست آخرخودروساز به کوتاهی در تولید و عدم توزیع مناسب متهم شد.
وی با تاکید بر این که پیش فروش خودرو در فضای مجازی صورت می گرفت بر همین اساس کسی را نمیتوان متهم به رانت بازی کرد، گفت: قضیه از این قرار است که اختلاف 5 میلیونی قیمت درب کارخانه و بازار برای هر فرد عادی جذاب است و برای حفظ قدرت نقدینگی خود طبیعی است که برای پیش خرید ثبت نام کند و اینگونه بود که 5 میلیون کلاه سر خودروساز گذشته می شود و به جیب دلال میرود.
افزایش عرضه هم از التهاب بازار نکاست
بابایی با طرح این سئوال که چگونه می توان تک تک پیش فروش ها را کنترل کرد، تصریح کرد: هر چند که در برخی از محصولات که اختلاف بین بازار و درب کارخانه خیلی زیاد بود پیش فروش بر اساس کد ملی صورت می گرفت ولی در نهایت هر قدر عرضه در بازار افزایش می یافت به دلیل تشنگی ایجاد شده، از التهاب بازار کاسته نمی شد.
خاطره ای از فروش پارس
وی با بیان اینکه هر قدر خودرو در بازار عرضه میشد، خرید انجام میشد، خاطره ای از پیش فروش خودرو پارس بیان و اضافه کرد: در یک روز سایت پیش فروش خودرو پارس باز گذاشته شد ظرف چندین ساعت 24 هزار دستگاه از این خودرو به فروش رسید به طوری که تا مرداد سال آینده تمامی ظرفیت تولید در قالب پیش فروش و فروش قطعی، معامله شده بود. اما سئوال اینجاست آیا همه این افراد مصرف کننده بودند؟ بی شک پاسخ به این سئوال منفی است. البته نمی توان ادعا کرد که این افراد دلال بودند چرا که ثبت نام توسط اشخاص عادی که برای کسب سود بیشتر اقدام به خرید کرده بودند، صورت می گرفت.
سردرگمی مشتریان
این مقام مسئول در صنعت خودرو می گوید : صحبت هایی طی روزهای اخیر صورت گرفته که باعث شده مردم دست از خرید بردارند و منتظر کاهش قیمت شوند اما باید به خاطر سپرد که خودروسازی بر اساس معیارهای و محورهای اقتصادی اداره میشود و نمیتوان بی دلیل و بدون هیچ تغیری در شاخص های اقتصادی وادار به بازگشت به قیمت های قبلی کرد چرا که اگر پشتوانه منطقی وجود نداشته باشد بی شک تولید متوقف خواهد شد و به دنبال آن به دلیل کاهش عرضه قیمت ها در بازار روند صعودی به خود خواهد گرفت.
بابایی از کاهش 50 درصدی فروش خودرو طی یک ماه اخیر خبر داد و اظهارکرد: در روزهای پایانی سال و تعطیلات نوروز با توجه به نیازمردم به خودرو شاید به صلاح نباشد که مشتریان در تردید باقی بمانند که قیمتها کاهش خواهد یافت یا خیر، و به طور قطع این تردید موجبمی شود تا خودرو به عنوان یکی از کالاهای اساسی مورد نیاز مردم تامین نشود .
وی تصریح کرد: طرح مباحثی درباره کاهش قیمت خودرو در روزهای پایانی سال چندان به صلاح نیست و قیمتهای کنونی براساس قیمت تمام شده کالا افزایش یافته است .
مدیر بازاریابی و فروش ایران خودرو در پاسخ به این سوال که سود خودروسازان از تولید خودرو به چه میزان است ،خاطرنشان کرد: صورتهای مالی خودروسازان نشان دهنده سود و زیان خودروسازان است اگر 100 درصد سود باشد به ازای پولی که هزینه کرده اند باید شاخص مثبتی در بورس داشته باشند و اگر زیان ده باشند نیز شاخصها منفی خواهد بود که این شاخص به ازای هر سهم در 9 ماه ابتدایی امسال 49.5 درصد منفی بوده است.
وی با اشاره به اینکه برای اولین بار شاخص خودرو سازی منفی 39 تومان زیان نشان می دهد، اگر ضرردهی تولیدکنندگان دروغ بود که در شاخص سهام نمی توانستیم زیان نشان دهیم، ادامه داد: براستی یک هزار و 500 میلیارد تومان زیان خودروسازان را چه کسی پاسخ گو خواهد بود.
بازار کشش قیمت های فعلی را دارد
وی خواسته خودروسازان را واگذاری قیمت گذاری به تولید کنندگان و کنترل بازار توسط آنها اعلام کرد و افزود: زمانی که قیمت بازار افزایش یابد ناخودآگاه خریدار و مصرف کننده واقعی برای خرید مراجعه خواهد کرد.
از منظر بابایی، مصرف کننده اگر دارای قدرت خرید باشد اقدام به خرید خواهد کرد و این مهم نشان میدهد که بازار کشش قیمت های فعلی را دارد
.
جبری در خرید وجود ندارد
مدیر بازاریابی و فروش ایران خودرو در پاسخ به سئوال خبرنگار ما در رابطه با اینکه مصرفکنندگان ناچار به خرید خودرو با قیمتهای فعلی هستند، با بیان اینکه ذات بازار میگوید که قیمت باید دست خودرو ساز باشد، گفت: در قدرت خرید جبری وجود ندارد و اگر این قدرت در بازار وجود نداشته باشد تولید کننده برای بقای خود ناچار هستند توان خرید مصرف کننده را از طریق راههایی همچون فروش قسطی یا حتی کاهش قیمت، افزایش دهند.
فروش تولید شش ماه آینده
به گفته وی، تولیدکنندگان برای کنترل بازار ناچار بودند که عرضه را مدام افزایش دهند در حالیکه سهم تولید خودرو تا شهریور ماه هم فروخته شده است.
بابایی مصوبه اخیر دولت در رابطه با واگذری قیمت گذاری خودرو به خودرو سازان را مورد اشاره قرار داد و دراینباره افزود: بعد از جلسات متعدد بالاخره قیمت تجاری به خودرو سازان اعلام شد. بماند که این امر نیز با اما و اگرهای فراوانی همراه بود. تولیدکنندگان هم بر اساس نرخهای محاسباتی قیمتها را مشخص کردند و نرخهای جدید دربهمن ماه با مصوبه وزارت صنعت و سازمان حمایت ابلاغ شد.
شکسته شدن قیمتها در بازار بعد از آزاد سازی
وی افزود: به دنبال ابلاغ قیمت از طرف سازمان حمایت، خودروسازان خارج از تعهدات خود پیش خرید را مجددا آزاد گذاشته شد و طی دو هفته قیمتها در بازار شکسته شد و با وجود تغییراتی که در قیمت مصوبی تولیدکنندگان ایجاد شده بود ظرف یک هفته شاهد کاهش 2 الی 8 میلیون تومانی خودروها در بازار بودیم.
مدیر بازاریابی و فروش ایران خودرو معتقد است: با اعلام نرخ های جدید و از بین رفتن فاصله قیمتی بین بازار و درب کارخانه نگاه سرمایه ای به خودرو از بین رفته است.
یک ریال هم تسهیلات نگرفتیم
این مقام مسئول در صنعت خودرو با بیان اینکه حتی یک ریال هم تسهیلات از سوی بانک ها به خودرو سازان اختصاص نیافته است، گفت: اگر روند تامین نقدینگی و گشایش اعتبار و ارز مبادلاتی پرداخت نشود قیمت ها مجددا روند افزایشی به خود خواهد گرفت. هر کدام از شاخص قیمتها افت پیدا کند خودرو ساز به تناسب میتواند قیمت خود را کاهش دهد چرا که تولیدکنندگان این صنعت قیمت خود را بر اساس ارز مبادلاتی 2500 تعیین کرده است در حالی که تولیدکنندگان هم اکنون ارز 3 هزار و 400 تومانی خرید میکنند.
بابایی با بیان اینکه قیمتهای شورای رقابت مورد تایید ما نیست ، اضافه کرد: چندین سال است که قیمت گذاری در سازمان حمایت انجام میشود و ما تابعی از وزارت صنعت، معدن و تجارت هستیم.
وی در پاسخ به این سئوال که با اعلام قیمتهای جدید از سوی شورای رقابت ، تغییر در نرخ خودرو حاصل خواهد شد، گفت: مبنای قیمتی خودروسازان همین نرخهایی که به مردم هم ابلاغ شده باقی خواهد ماند.
تحویل خودرو در ایام عید
مدیر بازاریابی و فروش ایران خودرو با اشاره به تاخیرهای ایجاد شده در تحویل خودرو، گفت: در حال حاضر تجاری سازی شده است تحویل با روند مناسبی در حال انجام است حتی اگر کسانی علاقه مند هستند در ایام عید خودرو خود را دریافت کنند آمادگی لازم وجود دارد.
کیفیت 206 کاهشی نداشته است
بابایی در پاسخ به این سوال که مردم گلایههایی از کیفیت پژو 206 دارند و معتقدند که کیفیت این محصول بعد از بومی سازی کاهش یافته است، تصریح کرد: هیچ کاهشی در کیفیت این محصول به وجود نیامده است.
به گفته وی، بعد از تحریم از سوی شرکت خودرو سازی پژو، وابستگی در این محصول از بین رفته و به خود تامینی دست یافته ایم چنانچه تامین قطعات این محصول از سایر تامینکنندگان در حال انجام است.