:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
به‌روز شده در: ۱۴ آبان ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۳
با عبور از مرز 250 میلیون دلار در سال :

صنایع دستی رتبه اول صادرات غیرنفتی کشور را از آن خود کرد

حوزه صنایع دستی ایران گستره وسیعی از انواع نساجی سنتی، بافته های درای و غیرداری، پوشاک سنتی، چاپ‌های سنتی، سفال - سرامیک و کاشی سنتی، صنایع دستی چرمی، هنرهای دستی وابسته به معماری، صنایع دستی فلزی، صنایع دستی چوبی و حصیری، صنایع دستی دریایی، صنایع سنگی و مستظرفه، رودوزی‌های سنتی، آبگینه و پیشه های سنتی وابسته به معماری را در بر می گیرد.
کد خبر: ۹۹۲۴۲
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵
اقتصادگردان-  گروه های صنایع دستی در ایران شامل 101 رشته و 265 زیر مجموعه هستند که در 15 گروه و 366 رشته و زیر مجموعه تقسیم شده‌اند.

ایرانیها تنها طرفداران زیورآلات سنتی نیستند، در خارج از ایران هم مردمان کشورهای امارات، ترکیه، عراق، چین، اندونزی، برونئی و کره علاقه زیادی به صنایع دستی ایران دارند.

در همین خصوص و در راستای افزایش صادرات صنایع دستی ایران، کشورهای چین، اندونزی، ژاپن، تایلند، ویتنام، کره جنوبی، سنگاپور و هنگ کنگ در بخش آسیا و لبنان، قطر، عراق، عربستان سعودی، مراکش، مصر، تونس، آفریقای جنوبی، الجزایر و نیجریه در حوزه آفریقا و کشورهای عربی هدف گذاری شده اند.

ایتالیا، سوئد، فرانسه، اتریش، آلمان، اسپانیان، هلند، نروژ، چک و پرتقال در حوزه اروپا و همچنین آمریکا، ونزوئلا، برزیل، مکزیک و استرالیا در حوزه کشورهای آمریکایی و اقیانوسیه بازار هدف ایران را تشکیل می دهند.

اکنون محصولات صنایع دستی ایران به کشورهای عربستان، کویت، امارات، قطر، یمن، ترکیه، سوریه، لبنان، مالزی، کره جنوبی، ژاپن، مراکش، مصر، لیبی، کنیا، آفریقای جنوبی، آلمان، فرانسه، اتریش، ایتالیا، دانمارک، سوئد، هلند، کانادا و آمریکا صادر می شود.

هر یک ار محصولات صنایع دستی ایران در برخی از کشورها بازار مناسبی دارد اما باید مطالعات دقیقی روی بازارهای هدف صورت گیرد تا مشخص شود که چه محصولی به چه کشوری صادر شود.

برای نمونه زیورآلات سنتی ایران در کشورهای عراق، لبنان، امارات متحده عربی و کانادا بازار خوبی دارد اما محصولات دیگری چون پاپیه ماشه، تذهیب و نگارگری بهتر است به کشورهای آذربایجان، قزاقستان و کویت صادر شود که این مطالعات با حمایت معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انجام شده و ادامه دارد.

مدیر‌کل دفتر صادرات و بازرگانی معاونت صنایع‌دستی گفت: هم‌اینک بیشترین میزان رشد در سبد صادرات کالاهای غیر‌نفتی کشور به صنایع‌دستی و به‌ویژه به تولیدات هنرمندان اصفهانی اختصاص دارد.

پویا محمودیان مدیر‌کل دفتر صادرات و بازرگانی معاونت صنایع‌دستی سازمان میراث‌فرهنگی در آیین پاسداشت دومین سالگرد انتخاب اصفهان به‌عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی که با حضور مسئولانی از این استان برگزار شد گفت: همگان اصفهان را اسطوره شهری می‌دانند که یکی از اصلی‌ترین قطب‌های صنایع‌دستی کشور به‌شمار می‌رود.

وی افزود: در طول چهار سال گذشته نهضتی در راستای توسعه و ترویج و صادرات صنایع‌دستی ایجاد شده است به گونه‌ای که هم‌اینک صادرات صنایع‌دستی کشورمان با 111درصد رشد به نسبت زمان مشابه خود در سالهای 1388 تا 1392 از مرز 250‌میلیون دلار در سال، گذشته است.

محمودیان با اشاره به نقش اصفهان در توسعه و ترویج صنایع‌دستی کشور تصریح کرد: با تلاش‌های همه مسئولان و هنرمندان به‌ویژه هنرمندان اصفهان موفق شده‌ایم تا رشد خوبی در حوزه صادرات صنایع‌دستی داشته باشیم، به گونه‌ای که اکنون بیشترین میزان رشد در سبد صادرات کالاهای غیر‌نفتی کشور در کنار خشکبار، محصولات کشاوری و لبنی به صنایع‌دستی اختصاص دارد و در این میان صنایع‌دستی اصفهان با 334درصد رشد، بیشترین میزان صادرات در این حوزه را به خود اختصاص داده است.

مدیر‌کل دفتر صادرات و بازرگانی معاونت صنایع‌دستی سازمان میراث‌فرهنگی با تأکید بر روند رو به رشد مقوله تولید و صادرات صنایع‌دستی ایرانی اضافه کرد: اگر چه استان اصفهان یکی از اصلی‌ترین قطب‌های صنایع‌دستی کشور به شمار می‌رود و در عین حال در چهار ماه اول امسال توانسته‌ایم با 4.45درصد رشد، رکورد جدیدی در صادرات صنایع‌دستی رقم بزنیم، اما معتقدیم با تلاش و کوشش همگان در کشور به‌ویژه با همت مسئولان و هنرمندان اصفهانی بتوانیم تا پایان برنامه ششم توسعه رقم 250‌میلیون دلار حاصل از صادرات صنایع‌دستی را به یک میلیارد دلار افزایش دهیم.

 محمودیان اظهار کرد: در چهار سال گذشته تمام تلاش خود را به کار بردیم تا صنایع‌دستی را از بحران خارج کنیم، لذا با افزایش 111درصدی حضور ایران در نمایشگاه‌ها به‌ویژه خارجی و رشد 100درصدی بازارچه‌های صنایع‌دستی، در کنار نوآوری و تنوع به نسبت سال‌های 1391 و 1392 توانسته‌ایم بازارهای جهانی را آماده استقبال از صنایع‌دستی ایرانی کنیم.

نشان دست خلاق در تقویم صنایع‌دستی ثبت شود

 فریدون الله‌یاری مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان نیز در این مراسم گفت: بکوشیم تا نشان‌ ملی دست خلاق ویژه هنرمندان صنایع‌دستی در تقویم فرهنگی اصفهان به ثبت برسد.

وی افزود: هنگامی که از اصفهان شهر تاریخ و شهر جهانی صنایع‌دستی سخن گفته می‌شود نمی‌توان خالقان این آثار فاخر را فراموش کرد.

الله‌یاری افزود: اصفهان شهری است که همواره به واسطه علما، فرهیختگان و هنرمندانش شناخته شده است، لذا امروزه همگی مفتخریم که عنوان کنیم این شهر اسطوره، پایگاه اصلی هنر ایرانی است، لذا این افتخار بزرگ وظیفه همگی ما را در حفاظت از هنر این شهر کهن تاریخی سنگین تر از گذشته می‌سازد.

وی در ادامه سخنانش به برنامه‌های این اداره‌کل برای توسعه کیفی صنایع‌دستی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر با ایجاد ثبات در بازار صنایع‌دستی اصفهان باید به‌دنبال توسعه کیفی صنایع‌دستی در راستای ایجاد تنوع در محصولات خود باشیم، لذا در این راستا به‌دنبال تحقق دو رویداد بزرگ هستیم که می‌تواند نقش مهمی در توسعه همه جانبه صنایع‌دستی اصفهان ایفا کند.

  مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اصفهان افزود: اولین رویداد فرهنگی که در راستای توسعه صنایع‌دستی جهانی اصفهان طراحی شده، تلاش برای  ثبت رویداد فرهنگی نمایشگاه دو سالانه بین‌المللی صنایع‌دستی با عنوان "سیمرغ" در اصفهان است، به‌گونه‌ای که اولین نمایشگاه تحت این عنوان در سال 1395 همزمان با برگزاری هجدهمین نشست بین‌المللی شورای جهانی صنایع‌دستی در اصفهان با استقبال گسترده برگزار شد، لذا امیدواریم با ثبت این نمایشگاه در تقویم اصفهان به صورت دائم، این نمایشگاه دو سالانه بین‌المللی، همواره در اصفهان برگزار شود.

الله‌یاری همچنین در ادامه سخنانش با شاره به دومین رویکرد فرهنگی اصفهان گفت: در سال 1394 و همزمان با انتخاب اصفهان به‌عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی با برنامه‌ریزی‌های به‌عمل آمده در آن زمان، جایزه ویژه برترین هنرمندان صنایع‌دستی تحت عنوان "نشان دست خلاق" طراحی و اجرا شد لذا تلاش داریم تا این رویداد را به صورت بین‌المللی به ثبت رسانده و در کنار نمایشگاه بین‌المللی صنایع‌دستی سیمرغ به‌عنوان برند صنایع‌دستی اصفهان در راستای توسعه گردشگری اصفهان تبدیل کنیم.

 رویدادهای فرهنگی نقش مهمی در توسعه کیفی صنایع‌دستی دارد

جعفر جعفر‌صالحی معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری  اصفهان نیز در این مراسم با ارائه گزارشی از روند انتخاب اصفهان به‌عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی تأکید کرد: با فعال کردن دبیرخانه اصفهان شهر جهانی صنایع‌دستی باید تلاش کنیم تا نوآوری و تنوع را در مقوله عرضه محصولات صنایع‌دستی وارد کنیم.

وی افزود: تلاش داریم تا با تعریف رویدادهای فرهنگی و ارائه آن در حوزه صنایع‌دستی همچون نمایشگاه‌های صنایع‌دستی، تنوع را در حوزه صنایع‌دستی افزایش داده و از این طریق علاقه‌مندان به هنرهای سنتی و گردشگران را بیش از گذشته با صنایع‌دستی همراه سازیم.

منبع:  عصراقتصاد