محمود بازاری با بیان اینکه تاریخچه صادرات ایران با فرش دستباف، پسته و زعفران ایران گره خورده است، گفت:
اقتصادگردان_ به گزارش روابطعمومی سازمان توسعه تجارت ایران، محمود بازاری با بیان اینکه تاریخچه صادرات ایران با فرش دستباف، پسته و زعفران ایران گره خورده است، گفت: این سه محصول استراتژیک و سنتی ایران همیشه مورد تقاضای بازارهای جهانی بوده و بر همین مبنا، صادرات ایران، رنگ و بوی کیفیت به خود گرفته است، این درحالی است که با تحولات ایجاد شده در استانداردهای تقاضا در کشورهای هدف، عادت صادرکنندگان تخصصی این محصولات سمت و سوی جدیدی یافت. وی با بیان اینکه امروزه و با توجه به رقابت بازارهای پیرامونی برای خرید کالاهای کشاورزی و غذایی ایران، باید به سمت و سوی ارتقای شاخصهای کیفی پیش برویم، اعلام کرد: عادتهای تولیدکننده و صادرکننده ایرانی از بعد شاخصهای کیفی همچون بستهبندی و استانداردهای بهداشتی کالا سطح مناسبی ندارد، بنابراین یکی از ضرورتهای صادرات در پسابرجام و فراهم شدن مجدد زمینه بازگشت محصولات ایرانی به سبد وارداتی کشورهای اروپایی و آمریکایی، حرکت شرکتهای صادراتی و تولیدی طبق استانداردهای جهانی است. به گفته او، ماندگاری در بازارهای هدف کشورهای پیشرفته و درحال توسعه شرق و جنوب شرق آسیا و حتی در بازارهایی نظیر روسیه و کشورهای عربی حوزه خلیجفارس، به روز شدن تولیدات کشاورزی و غذایی طبق استانداردهای کیفی و بهداشتی و ارائه محصولات در بستهبندی مناسب و جذاب و قابل عرضه درشبکه توزیع و فروش در بازارهای هدف است. به اعتقاد بازاری، تولیدکننده و صادرکننده ایرانی باید با فروش مستمر و پایدار محصولاتش مشروط بر تولید محصول با کیفیت، نگهداری مناسب آن و عرضه قابل قبول محصولات با بستهبندی صحیح و استاندارد و قیمت رقابتی شرایط حضور و فعالیت بیشتر در این بازارها را فراهم سازد.
منبع : دنیای اقتصاد