:
كمينه:۱۸.۷۹°
بیشینه:۱۹.۹۹°
به‌روز شده در: ۱۱ آبان ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۹
ادواردو لوپس بوستکس سفیر اسپانیا:

اروپائیان مشتاق فرش های ایرانی

فرش دستباف، هنر- صنعتی است که در میان مردمان اروپایی از نسلی به نسل دیگر انتقال می یابد و به آن اشتیاق دارند.
کد خبر: ۹۸۳۷۰
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۳
اقتصادگردان_  ادواردو لوپس بوستکس سفیر اسپانیا و وابسته ی اقتصادی آن کشوردر ایران در بازدید از نمایشگاه فرش دستباف با بیان مطلب فوق افزود: فرش دستباف به عنوان قدیمی ترین هنر - صنعت ایران در سراسر دنیا شناخته می شود.
وی گفت: این میراث کهن و ارزشمند در غالب رنگها و طرح های متعدد و متنوع توانسته چشم جهانیان را به ایران باز کند.
سفیر اسپانیا در ایران تصریح کرد: فرش دستباف پتانسیل بالایی در تولیدات و صادرات اقتصاد ایران دارد، که امید است از این هنر زیبا و گرانبها حمایت های لازم صورت گیرد.
وی افزود: فرش ایرانی در کشورهای اروپایی به عنوان میراث خانوادگی از نسلی به نسل دیگر می رسد که از این امر می توان به بهترین رویداد صنعتی و سنتی در سراسر جهان یاد آوری کرد.
بنابر این گزارش ؛ فرش دستباف ایران که محصولی هنری و اقتصادی محسوب می شود به 80 کشور از جمله المان و ایتالیا از قاره اروپا ، لبنان و کویت و قطر از خاورمیانه ، ژاپن و چین از شرق اسیا صادر می شود و همچنان نقش راهبری در بازارهای بین المللی دارد. 
فرش دستباف ایرانی چون عصاره تمدن انسانی و هنری تاریخی است در منظر همه جهانیان فقط به نام ایران شناخته می شود و هیچ کس توان رقابت ندارد و حتی چین هم به مشتری خوب تبدیل شده است.
طبق روایات شاهنامة فردوسی، آغاز فرش­بافی، رشتن و بافتن به زمان تهمورث یعنی زمان پیشدادیان باز می­گردد. در تاریخ طبری از فرش­هایی که با مو و پشم حیوانات در این دوره بافته شده سخن رفته است.
قدیمی­ ترین نشانه از هنر قالیبافی به عصر مفرغ باز می­گردد این نشانه یک کارد قالیبافی است که از گورهای عهد مفرغ ترکمنستان و شمال ایران یافت شده است. در شهر سوخته (دشت سیستان ـ جنوب شرقی ایران) نیز فرش­های حصیری و پارچه و ابزارهای بافندگی به دست آمده که متعلق به 2800-2500 پیش از میلاد است. در دورة هخامنشیان، به نقل از گزنفون، شهر کهن ساردیس به قالی­های گره­باف خود فخر می­کرده که به نقش­های حاشیه و هیکل­های مردان و شیردال­های افسانه­ای آراسته بوده است.
کهن­ ترین قالی­ها به ترتیب: قالی کشف شده در نقش برجستة کاخ نینوا، فرش پازیریک از پنجمین گور اقوام سکایی، تکه فرش قومس (دوران ساسانیان)، فرش آناتولی (13-14م).
از دورة اشکانیان تنها می­توان به فرش مقبرة لوکان چین اشاره کرد که به عقیدة پژوهشگران پشم آن از قفقاز (که در ان زمان متعلق به ایران بود) است. از دورة ساسانیان نیز تکه فرش قومس و فرش تاریخی و جواهرنشان بهارستان که در تالار بار عام کاخ تیسفون گسترده بوده و پس از حملة اعراب به عنوان غنیمت تقسیم شده است.
در قرون اولیة هجری پس از نفوذ اسلام طرح فرش­ها، به سبب منع شبیه­سازی و زینت، تغییر کرد امّا در زمان خلفای عباسی که تجمل­گرایی و قصرهای پر زرق و برق رواج یافت بافت این­گونه فرش­ها نیز رونق گرفت. از دورة سلجوقی نیز تکه فرشی با نقوش هندسی در موزة اوقاف استانبول نگهداری می­شود.
سفرنامه ابن بطوطه از دورة ایلخانان به فرش­های عظیم و گرانبهای کاخ غازان­خان و فرش­های حرم امام رضا (ع) در مشهد اشاره کرده است. 
در دورة تیموریان از کارگاه­ های بزرگ قالی­بافی سبزوار سخن رفته است و استفاده از مینیاتور در نقشة فرش­ها توسط نگارگران چیره دست.
بنابراین گزارش بیست و ششمین نمایشگاه فرش دستباف ایران امروز به کار خود پایان می دهد.
 
 ۳۰ درصد بازار فرش دستباف جهان در اختیار ایرانی‌ها
 
 معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت گفت: در حال حاضر سهم ایران از بازار ۱. ۲ میلیارد دلاری فرش دستباف جهان ۳۰ درصد یعنی ۳۵۰ میلیون دلار است.
محمد رضا مودودی با اشاره به اینکه ایران در زمینه تجارت فرش سابقه طولانی دارد، افزود: فرش ایرانی به نوعی نماد فرهنگ و هنر ایرانی در جهان به شمار می‌رود.
وی در ادامه تجارت جهانی را ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: سهم فرش دستباف در این بازار ۱. ۲ میلیارد دلار است.
معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت در مصاحبه با رادیو اقتصاد با بیان اینکه سهم تجارت هنر - صنعت فرش دستباف ایران در دنیا بازار بسیار کوچکی است، گفت: توسعه بازار این کالای با ارزش افزوده بالا در جهان مستلزم تبلیغات، بازاریابی، تعامل موثر با دنیا و مواردی از این دست است.
 مودودی با بیان اینکه جمهوری اسلامی توان جذب سهم بیشتری از بازار فرش دستباف جهان را دارد، افزود: متاسفانه کشورهای رقیب فرش دستباف را به سبک ایرانی در هند، افغانستان و چین تولید و به نام ایران در سطح بازارهای جهانی عرضه می‌کنند که چنین رفتار ناپسندی به سهم بازار فرش دستباف ایرانی در دنیا لطمه وارد می‌سازد.
وی در ادامه با اعلام اینکه فرش دستباف ایران عمری به درازای تاریخ هنر و فرهنگ ایرانی دارد، یادآورشد: این صنعت نماد فرهنگ، ذوق و هنر ایرانی است.

منبع: واحد مرکزی خبر