:
كمينه:۱۰.۴°
بیشینه:۱۰.۹۹°
به‌روز شده در: ۳۰ آبان ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۵
رئیس اتحادیه صادرکنندگان:

توسعه صادرات در گرو چانه زنی و فعالیت های بازرگانی سفارتخانه های ایران است

رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی با بیان اینکه ساختار صادراتی کشورما تغییر چندانی درچند سال اخیرنکرده است ، گفت: به طور قطع در دولت دوازدهم رشد تولید و صادرات محصولات کشاورزی ما نیازمند تغییرات اساسی و فعالیت بازرگانی سفارتخانه ها است.ا
کد خبر: ۹۷۲۳۹
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۳
اقتصادگران_ «سیدرضا نورانی» روز دوشنبه در گفت‌وگو  با  ایرنا افزود: با توجه به اینکه در سال اقتصاد مقاومتی توسعه تولید، صادرات، اشتغال و ارزآوری مورد تاکید مقام معظم رهبری است بنابراین باید تغییرات اساسی در بخش کشاورزی صورت گیرد.
وی اجرای طرح انتزاع را موفق ندانست و اظهارداشت: بخش بازرگانی سالیان طولانی در وزارت بازرگانی فعال بوده و با اجرای طرح انتزاع و واگذاری آن به وزارت جهاد کشاورزی این مهم به خوبی هدایت نشد و دارای نقاط ضعف زیادی است که انتظار می رود توسط وزیر جهاد کشاورزی دولت دوازدهم این موضوع به خوبی هدایت شود.
وی تصریح کرد: در صورت انتخاب دوباره 'محمود حجتی' به سمت وزیرجهاد کشاورزی ، انتظار می رود در چهار سال دوم با مشارکت بیشتر تشکل های بخش خصوصی در پیشبرد اهداف توسعه ای تولید و صادرات گام برداریم تا جایگاه اصلی ایران در صادرات محصولات کشاورزی ارتقا یابد.

** تجارت ایران جاده یک طرفه را طی می کند 
نورانی اضافه کرد: در چهارسال گذشته پروتکل های تجاری ما در جاده اقتصاد دو طرفه به صورت یک طرفه و به ضرر کشور ما بوده به طور مثال ایران برای صادرات سیب درختی به پاکستان برای هر کانتینر 570 هزار روپیه ، به هندوستان بابت هرکیلو 60 سنت و به روسیه حدود 30 تا 35 درصد تعرفه گمرکی پرداخت می کند این درحالیست که واردات ما از سه کشور مذکور متاسفانه با تعرفه چهار، پنج و در برخی موارد صفر درصد بوده است که این امر نشان می دهد ایران در مبادلات تجاری خود جاده ای یک طرفه را طی می کند.
وی پیشنهاد داد: برای داشتن طرح توسعه صادرات باید سفارتخانه های ما در خارج از کشورها در بخش بازرگانی فعال شوند و در اقصی نقاط دنیا برای کالاهای ایرانی علاوه بر اقدامات بازاریابی، برگزاری همایش ها و نمایشگاه ها را داشته باشند.
به گفته رئیس اتحادیه صادر کنندگان ایران، نه این که ایران تنها محلی برای تجارت کشورهای دیگر باشد به طور مثال با سرمازدگی سال 86 به باغ مرکبات ریس جمهوری ترکیه با 146 تاجر صادر کننده پرتقال وارد کشور ما شد و از رئیس جمهوری وقت واردات پرتقال از ترکیه را خواستارشد 
به گفته وی، همچنین سفارت پاکستان با رایزنی توانست با تبلیغات در ایران مردم را به مصرف نارنگی کینو پاکستان دعوت کند.
وی ادامه داد: آنچه مشخص است اگر روند صادرات ایران به شکل فعلی ادامه پیدا کند ما هرگز به یک کشور صادر کننده تبدیل نمی شویم.