اگرچه قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی در بازار آزاد در مواردی پرت و غیرواقعی اعلام میشود اما فروشندگان در صورت چانهزنی خریداران حاضرند تا یک میلیون تومان نیز تخفیف در محصولات خود ارائه کنند.
ایسنا نوشت: در چند ماه اخیر اگرچه عرضه خودرو از سوی خودروسازان محدود شده اما سود سرشار ناشی از واسطهگری این محصول، تعداد واسطهها و دلالان فعال در بازار خودرو را به شدت افزایش داده است.
در حال حاضر به غیر از نمایندگیهای رسمی فروش خودروسازان که حدود پنج هزار شعبه در سراسر کشور دارند، دیگر مراکز عرضه این محصول در بازار به نام «دفاتر» فروش خودرو شناخته میشوند. این دفاتر از مغازههای دو متری تا مغازههای چندده متری را شامل میشوند.
نتیجه این وضعیت سنگینتر شدن کفه فروشندگان خودرو در بازار آزاد نسبت به ماههای گذشته شده است بهگونهای که این فروشندگان بعضا ناچار میشوند برای جلب رضایت مشتری قیمتهای اعلامی خود را کاهش دهند؛ خصوصا آنکه بسیاری از مشتریان معتقدند این قیمتهای اعلامی هیچ تناسبی با کیفیت خودروی عرضه شده ندارد.
یکی از افرد شاغل در یکی از دفاتر فروش خودرو در شهر تهران در این زمینه میگوید: در حال حاضر قیمت سایپا 111 در بازار حدود 18 میلیون و 500 هزار تومان است اما مشتریان با چانهزنی میتوانند این خودرو را به قیمت 17 تا 17.5 میلیون تومان هم خریداری کنند.
به گفته وی تیبای 22 میلیون تومانی را هم میتوان با کمی چانهزنی به قیمت 21 میلیون تومان خریداری کرد.
این فعال بازار خودرو ادامه میدهد: در چند ماه اخیر تعداد زیادی دلال تازه وارد بازار خودرو شدهاند. بعضی از این دلالان حتی محلی نیز برای نگهداری و عرضه خودرو ندارند بلکه از طریق تلفن خودرو را خریداری و از همین طریق نیز آن را به فروش میرسانند. تعداد بالای دلالان موجب شده که رقابتی برای فروش شکل گرفته و تخفیفاتی نیز داده شود.
وی درباره میزان پورسانت دلالان و واسطهها از فروش خودرو میگوید: پورسانت نسبی دفاتر از فروش خودروهای ارزان قیمت و پرتیراژی مانند پراید، سمند و تیبا به طور میانگین یک میلیون تومان است. البته در خودروهایی با قیمت بالاتر این میزان افزایش مییابد.
این فرد شاغل در یکی از دفاتر فروش خودرو در پاسخ به اینکه آیا به نظر شما وعدههای داده شده برای کاهش قیمت خودرو محقق میشود؟ اظهار میکند: قیمتها زمانی کاهش مییابد که خودروساز محصولات خود را به روز در بازار عرضه کند. در حال حاضر قیمت کارخانه و بازار آزاد خیلی متفاوت است و امیدی نیز به کاهش قیمتها تا آغاز عرضه گسترده از سوی خودروسازان وجود ندارد.