:
كمينه:۲۰.۴°
بیشینه:۲۰.۹۹°
به‌روز شده در: ۱۵ آبان ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۳
قائم مقام معاونت تامین مگاموتور اعلام کرد:

تولید اولین نمونه ایرانی پلوس ایکس 100 در سایپا پلوس

قائم مقام معاونت تامین مگاموتور با اشاره به گام های موفقیت آمیز این شرکت برای داخلی سازی مجموعه پلوس برای خودروهای ایکس 100 سایپا گفت: امیدواری زیادی داریم تا خرداد سال 1392 نمونه ایرانی پلوس خودروهای ایکس 100 سایپا در شرکت سایپا پلوس از شرکت های قائم مقام معاونت تامین مگاموتور اعلام کرد:
کد خبر: ۷۴۵۵
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۸
  
به گزارش اطلاع رسانی سایپا به نقل از روابط عمومی مگاموتور مهندس فاتح ژیان افزود: بحث خود کفایی و ساخت داخل از موضوعاتی بوده که همواره درکلیه صنایع کشور از جمله خودروسازی مطرح بوده و همه در موضوع به حداقل رساندن خرید از خارج هم عقیده می باشند. 
قائم مقام معاونت تامین مگاموتور در خصوص مشکلات داخلی سازی قطعات و موانع آن گفت: متاسفانه درسالهای اخیر بدلیل سهل بودن خرید خارج و پایین بودن نرخ ارز، ساخت داخل بصورت جدی پیگیری نشده و در این راه عملا اقدامی موثر بعمل نیامده است. حتی بدلیل مشکلات کیفی تعدادی از قطعاتی که قبلا ساخت داخل بوده نیز از چرخه تولید داخل خارج شده و خرید خارجی شدند.
مهندس فاتح ژیان در ادامه گفت: امکان ساخت داخل مساله ای جدا از موضوع تحریم ها است، البته وجود تحریم و احساس خطر تولید کنندگان در تامین به موقع، برعزم خودرو سازان جهت اجرای پروژه های خودکفایی افزوده و به جرات می توان گفت در طی سال گذشته سرعت اجرایی پروژه های داخلی سازی دو برابر گردیده است.
وی تصریح کرد: اگر واقعا فردی ادعای بی اثر یا کم اثر بودن تحریم ها را دارد باید با تمام نیرو عمل کند و بجای شعار دادن در هر شغلی و منسبی که هست، برای ایرانی شدن قطعات و محصولاتی که از خارج وارد می شوند باید هر آنچه که درتوان دارد بکار گیرد و تلاش کند.
بی شک مشکلات کنونی (نوسانات نرخ ارز و تحریم ها ) دیر یا زود حل خواهند شد ولی آیا با رفع این مشکلات دوباره باید واردات اوج گیرد و شاهد اشباع بازار از کالاهای بعضا  بی کیفیت خارجی بود.
وی در ادامه گفت: در حوزه داخلی سازی و افزایش ظرفیت ساخت داخل وظایف جدیدی از سوی مدیریت عامل مگاموتور ابلاغ شده است. که بحث منبع یابی؛ عقد قرارداد و پی گیری اجرای ساخت داخل جهت قطعاتی که خرید خارج می شوند در قالب پروژه های خودکفایی از مهمترین وظایف محوله می باشند. یکی از مهمترین این پروژه ها که در حال اجرا می باشد ساخت داخل مجموعه پلوس پراید بوده که متاسفانه بیش از 15 سال است که بصورت  100 درصد خرید خارج می شود این درحالی است که دستگاهها و ماشین آلات مربوطه چندین سال است خریداری شده با تغییرات نرم افزاری و ساخت دستگاه های جدید توسط متخصصان داخل کشور درشرکت سایپا پلوس درانتظار راه اندازی می باشند.
مهندس فاتح ژیان تصریح کرد: در گذشته بروز مشکلات احتمالی کیفی، سهل بودن سیکل خرید خارج (خرید باL/C و ترخیص ) و پایین بودن نرخ ارز، انگیزه تولید داخل را به شدت کاهش داده به طوری که درطی چندین سال گذشته کسی ریسک ساخت داخل پلوس را نپذیرفته است.
این پروژه با کمک واحدهای مهندسی، تحقیق و توسعه، کیفیت، تامین و شرکت سایپا پلوس با جدیت و سرعت درحال انجام بوده و نمونه اولیه پلوس تولید و در حال اخذ تاییدیه های لازم می باشد و امید است تا خرداد سال 92 موفق به تولید اولین نمونه ایرانی پلوس خودروی ایکس 100 سایپا بصورت تولید (غیرمونتاژ) باشیم.
وی با تاکید بر دانش فنی مهندسی در مگاموتور گفت: پیچیدگی و تکنولوژی بالای این قطعه را در برابر دانش فنی مهندسان ایرانی با تجربه ناچیز می دانم و فکر می کنم در کشوری که اورانیوم غنی می شود تولید پلوس غیر ممکن نیست. درآینده نزدیک خواهیم دید که از ابتدای تولید شروع پراید خرید چند میلیون مجموعه پلوس از خارج چقدر اشتباه بوده است.
وی در پایان گفت: تعدادی از سایر پروژه های مشابهی که درحال حاضر در حال داخلی سازی و افزایش ظرفیت ساخت داخل است شامل موارد ذیل می باشد: سگ دست نیسان، سنسورهای موتور پراید، کالیپر نیسان، کالیپر تیبا، سیبک نیسان و سیت و گاید پراید که بزودی این قطعات را بطور کامل داخلی سازی خواهیم کرد.