در حال حاضر در بازارهای مختلف شاهد به همریختگی قیمتها هستیم و ضابطه مشخصی بر بسیاری از این بازارها حاکم نیست.
در زمینه صنایع هم همینطور است و این مسئله بهویژه در بازار خودرو به چشم میخورد. بهنظر میرسد سیاست دولت در این بازار، آزادسازی قیمت خودرو است و این هدف عمدتا با درنظر گرفتن قیمتهای حاشیه بازار دنبال میشود. این اصلا اتفاق خوبی در صنعت خودروی کشور و کنترل بازار آن نیست.
البته چند عامل باعث افزایش قیمت خودرو شده است؛ یکی از دلایل، بحث مواداولیه است که بخشی از این مواداولیه در شرکتهای دولتی تولید میشود. بهعنوان نمونه در حال حاضر صنایع ساخت فولاد، آلومینیوم و مس وابسته به دولت است که باید در این زمینه بررسی جدی صورت بگیرد. متأسفانه این صنایع با وجود تولید در داخل و تأمین نیازهای صنعت خودرو با افزایش قیمت مواجه بوده و نگرانیها درباره تولید ملی را افزایش داده است.
نکته دیگر در زمینه مشکلات بازار، بحث نرخ ارز است که سبب شده بسیاری از صاحبان منابع مالی به جای تزریق نقدینگی خود به تولید ازجمله خودرو، منابع را به سمت بازارهای سفتهبازی از جمله ارز سوق دهند و این هم یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت است. یک بحثهای طولانی و ریشهای هم وجود دارد و آن اینکه خودروسازان مشکلاتی اساسی دارند.
بهعنوان نمونه زنجیرههای تأمین و تولید، معیوب است و این مسئله بر فعالیت تولیدکنندگان بهشدت تأثیر میگذارد. دولت هم متأسفانه در زمینه قیمت خودرو موفق نبوده و بهطور عمدی یا غیرعمدی کنترل بازار خودرو یا حتی صنایع و معادن را با مشکلات جدی مواجه کرده است.
روحالله عباسپور، سخنگوي كميسيون صنايع مجلس