خودروسازان در حالی قرار است امروز قیمت های جدید محصولات خود را اعلام کنند، که قیمت ها در بازار با شتابی سرسام آور در حال افزایش است. این قیمت ها می بایست حد فاصل قیمت محاسباتی سازمان حمایت و قیمت بازار تعیین شود.
خودرو سازان از زمان مطرح شدن طرح آزادسازی قیمت خودرو از عرضه محصولات خودداری کرده اند و نظاره گر افزایش قیمت ها در بازار هستند.
از بازار خرید و فروش خودرو هم خبر می رسد که نمایندگان و بنگاه داران از فروش خودرو امتناع می کنند و خریداران در نتیجه نگرانی از ادامه افزایش قیمت ها به بازار هجوم آورده اند اما با افزایش ۳۵ تا ۶۹ درصدی قیمت خودروها مواجه شده اند.به طوريکه پراید تا ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت گذاری شده است.
در نتیجه تصمیمی که دولت برای آزادسازی قیمت خودرو اتخاذ کرده است، خودروسازان موظف شده اند تا ۹۵ درصد از مابه التفاوت فروش بیش از قیمت سازمان حمایت را به خزانه دولت واریز کنند. در حالی که معاون وزیر صنعت این بند از مصوبه را راهی برای جلوگیری از افزایش قیمت توسط خودرو سازان می داند اما کارشناسان از این موضوع به عنوان اجازه رسمی دولت به خودرو سازان در خصوص گرانفروشی یاد کرده اند.
در همین حال خبرهایی از رایزنی قطعه سازان با خودرو سازان برای افزایش ۶۰ تا ۱۰۰ درصدی قطعات تولیدی به گوش می رسد.
قطعهسازان با بیان اینکه در مصوبه دولت، بر لزوم افزایش تولید خودرو تأکید شده است، معتقدند که پیش نیاز این مسئله، تقویت قطعهسازان داخلی است زیرا ۷۰ تا ۸۰ درصد قیمت خودرو به قطعات اختصاص دارد و به همین دلیل قطعهسازان نباید مغفول بمانند.
معاون وزیر صنعت به مردم توصیه کرده است که تا آرام شدن بازار از خرید خودرو صرف نظر کنند ولی سابقه تاریخی بازار خودرو نشان می دهد که خودرو بدون در نظر گرفتن این توصیه ها به راه خود می رود ، تا جایی که در تازه ترین افزایش قیمت از سوی شرکت مدیران خودرو که محصولات یک شرکت چینی را عرضه می کند، قیمت ها تا ۶۷ درصد افزایش داشته است.
از سوی دیگر اختصاص ارز مبادلاتی به صنعت خودرو یکی دیگر از چالشهای روبروی این صنعت است. در حالی که قیمت محاسباتی می بایست بر اساس قیمت تمام شده خودرو بر اساس ارز مبادلاتی به علاوه سود متعارف خودرو ساز از سوی سازمان حمایت تعیین شود، خودرو سازان نسبت به عدم تخصیص ارز مورد نظر و افزایش قیمت ها هشدار داده اند. این در حالی است که سازمان حمایت هنوز هیچ برآوردی از این قیمت ها ارائه نکرده است.
زمان به سرعت برای خودرو سازان در حال سپری شدن است و آنها تنها یک روز دیگر برای اعلام رسمی قیمت ها فرصت دارند، به نظر می رسد افزایش قیمت ها در بازار خودرو تنها به سود خودرو سازان باشد و سود پنج درصدی از فروش بالاتر از قیمت سازمان حمایت نیز می تواند دلیل خوبی برای افزایش قیمت از سوی خودرو سازان باشد.
هر چند معاون وزیر صنعت واکنش منفی خریداران به قیمت های بالا را مانعی برای افزایش بی رویه از سوی خودرو سازان می داند اما با توجه به بالا بودن نرخ تعرفه واردات خودروهای خارجی و افزایش قیمت ارز به نظر می رسد که خریداران راهی جز تسلیم شدن نداشته باشند.
به گزارش گروه بازار باشگاه خبرنگاران؛قیمتهای بازار تا ساعت دو بعدازظهر دیروز، پرشیا ۳۵ میلیونتومان، پژو ۲۰۶ (کارکرده) ۴۲ تا ۴۴ میلیونتومان، پراید ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان و پژو ۴۰۵ دوگانهسوز ۲۷ میلیون بوده است. همچنین، روز گذشته مگان ۷۸ میلیون و ۲۰۰ هزارتومان، تیبا ۲۲ میلیونتومان، ماکسیما ۱۰۸ میلیونتومان، تندر E۲۹۰ ، ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان قیمتگذاری شده بود.
در حال حاضر قیمت هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در بازار ۴۱ میلیون تومان است که نسبت به روزهای گذشته افزایش ۲ میلیون تومانی را میدهد، همچنین قیمت پژو ۴۰۵ با افزایش یک میلیون تومانی طی روزهای اخیر به ۲۵ میلیون تومان رسیده است.
قیمت تیبا نیز ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافته و این روزها ۱۹.۵ میلیون تومان خرید و فروش میشود. در مورد تیانا هم میتوان به افزایش یک میلیون تومانی قیمت این خودرو و عرضه آن با قیمت ۱۲۹ میلیون تومان اشاره کرد.
در روزهای اخیر ماکسیما نیز رشد هفت میلیون تومانی را تجربه کرده و در حال حاضر ۱۰۵ میلیون تومان معامله میشود. افزایش قیمت مگان هم در بازار یک میلیون تومان بوده و قیمت این خودرو به ۷۶ میلیون تومان رسیده است.
موهاوی نیز با افزایش قیمت ۱۰ میلیون تومانی طی روزهای اخیر، در حال حاضر به قیمت ۱۸۰ میلیون تومان به خریداران عرضه میشود. در مورد مزدا ۳ نیز میتوان به رشد ۷ میلیون تومانی قیمت این خودرو و فروش آن با قیمت ۱۰۵ میلیون تومان اشاره کرد.
قیمت هیوندایی I۲۰ نیز در بازار به ۶۵ میلیون تومان رسیده که رشد ۴ میلیون تومانی را طی روزهای اخیر نشان میدهد. افزایش قیمت کرولا نیز در این مدت ۲ میلیون تومان بوده و در حال حاضر به قیمت ۹۹ میلیون تومان معامله میشود.
آزرا گرانجو هم با افزایش قیمت ۵ میلیون تومانی این روزها به قیمت ۱۶۵ میلیون تومان در بازار عرضه میشود. رشد قیمت سانتافه و سوناتا نیز در بازار به ترتیب ۷ و ۵ میلیون تومان بوده و در حال حاضر این خودروها ۱۶۵ و ۱۴۰ میلیون تومان معامله میشوند.
مصوبه قیمتگذاری خودرو در حالی بر لزوم قیمت گذاری با ارز مبادلهای تأکید دارد که گمانهزنیهایی درمورد قیمت خودروهای داخلی با اجرای این مصوبه صورت گرفته است، به طوری که بحثهایی در مورد قیمتگذاری حدود ۲۰ میلیون تومانی سایپا ۱۱۱ مطرح است که در حال حاضر قیمت کارخانهای این خودرو ۱۲ میلیون تومان و قیمت بازار آزاد آن ۱۶.۵ میلیون تومان است.
در مورد نوع معمولی پراید نیز بحثهایی مبنی بر قیمتگذاری ۱۵.۵ تا ۱۶ میلیون تومانی مطرح است. در حال حاضر هر دستگاه سایپا ۱۳۲ به قیمت ۱۲ میلیون تومان توسط کارخانه عرضه میشود و همین خودرو در بازار با قیمت ۱۴.۵ میلیون تومان خرید و فروش میشود.
قیمت کارخانهای و بازار آزاد سایپا ۱۳۱ نیز به ترتیب ۱۲.۵ و ۱۴.۸ میلیون تومان است.
در خصوص تندر ۹۰ مدل E۲ نیز بحثهایی مبنی بر احتمال قیمتگذاری این خودرو در حدود ۲۹ میلیون تومان مطرح است. در حال حاضر این خودرو در بازار حدود ۳۵ میلیون تومان معامله میشود و قیمت کارخانهای آن ۲۱ میلیون تومان است.
در مورد خودروهای پر فروشی مانند سمند و پژو ۴۰۵ نیز گمانهزنیها از تغییرات جزئی قیمت کارخانهای این خودروها حکایت دارد.
بحث افزایش قیمت خودروهای داخلی درحالی مطرح است که گفته میشود قیمتگذاری جدید باعث کاهش قیمت تعداد محدودی از خودروها مانند مگان و پژو ۲۰۶ در بازار خواهد شد، هرچند قیمت کارخانهای این خودروها نیز به احتمال زیاد افزایش خواهد یافت.