گروه صنعتي ايران خودرو در جهت توسعه سبد محصولات و ايجاد تنوع در بازار داخلي، خودروي جديد «هايما» را به بازار عرضه مي كند.
خبر اقتصادی -ايران خودرو خراسان از شركت هاي تابعه گروه صنعتي ايران خودرو از همكاري شركت ژاپني سوزوكي براي ارتقاي توان و ظرفيت خود بهره گرفت و موفق شد «اس.يو.وي» گراندويتارا را توليد كند. اين خودرو باكيفيتترين سواري توليد داخل شناخته شده و در صدر جدول رده بندي كيفيتي خودروهاي ساخت داخل قرار دارد.
به گزارش ايكوپرس، با توجه به اين موفقيت و تجربه اي كه در نتيجه آن حاصل شده و هم چنين با توجه به تقاضاي بازار براي خودرو هاي شاسي بلند، مديريت ارشد گروه صنعتي ايران خودرو تصميم گرفت با تكيه بر اين توان و تجربه، يك شاسي بلند جديد و به روز به نام "هايما" نيز در اين شركت توليد شود.
روز شمارتوليد هايما
فعاليت هاي اجرايي راه اندازي خط جديد هايما در ايران خودرو خراسان، از آبان 1393 به صورت جدي آغاز شد و در چهار حوزه بدنه، رنگ، تزيينات و لجستيك به اجرا در آمد. نخستین تیم آموزشی پروژه هایما، متشکل از 9 نفر از كاركنان سالن های تولیدی، واحدهاي کیفیت و مهندسی، در نیمه دوم اسفند1393 عازم شرکت هايما شدند. ماموریت آنان آشنایی با روش ها، سیستم هاي تولیدی و کیفیت و نحوه به روز نگه داشتن اطلاعات فنی محصول و مانند آن بود.
زروندی، مدیر واحد مهندسی و برند شركت ايران خودرو خراسان در باره مراحل اجرايي پروژه محصول جديد هايما مي گويد: با تاكيد مديريت شركت و براساس برنامه زمان بندي مصوب، عمليات اجرايي شامل طراحي زيرساخت ها، سفارش گذاری تجهیزات و تبادل اطلاعات با مرکز مهندسی و شرکت هایما آغاز شد.
وی در مورد فناوری های به كار رفته در خط توليد مي افزايد: خط بدنه شامل جیگ و فیکسچرها و گان و ترانس های جوش با ظرفیت 10دستگاه در ساعت از شرکت هایما خریداری و خط مونتاژ توسط مهندسان و کارشناسان مرکز مهندسی و ایران خودرو خراسان و با استفاده از ظرفیت پیمانکاران داخلی طراحی و ساخته شد. خط توليد محصول جديد اين شركت از زمان شروع پروژه تا پايان آن 11 ماه طول كشيد كه اين زمان يك ركورد در صنعت خودرو سازي كشور محسوب مي شود.
زروندی در ادامه اظهار مي كند: توليد هايما با حدود 20درصد ساخت داخل در شركت ايران خودرو خراسان آغاز شده و اين خط ظرفيت توليد سالانه 20هزار دستگاه را دارد؛ اما بسته به تقاضاي بازار به خودروهاي شاسي بلند اين ظرفيت قابل افرايش است.
شهابی، مدیر واحد پشتیبانی سایت ايران خودرو خراسان نيز در اين باره می گوید: براي اولين بار در ايران خودرو خراسان، مراحل طراحي، نصب و اجرای سازه و تاسيسات مكانيكي و برقي خط توليد هايما، توسط همكاران واحد پشتيباني سايت عملياتي شد. این موارد شامل طراحي و اجرای سازه فلزي خط توليد بدنه به طول 72متر و وزن تقريبي39 تن و طراحي و اجرای تاسيسات مكانيكي خط توليد هايما به وزن تقريبي دو هزار كيلو بود.
توليد آزمايشي
توليد آزمايشي محصول جديد ايران خودرو خراسان از 13 خرداد سال جاري آغاز و اولين بدنه در روز 21خرداد، كامل و به سالن رنگ ارسال شد.
صنعی، مدیریت واحد بدنه سازی، دراين زمينه مي گوید: نصب تمامي تجهیزات خط بدنه هایما در سایت خراسان از 22 اردیبهشت آغاز و پس از تنظیمات تجهیزات جوش و جیگ ها، اولین بدنه با حفظ الزامات کیفیت در 24 خرداد، تاییدیه فاز توليد آزمايشي را گرفت.
غلامی مقدم، مدیر واحد لجستیک نيز اظهار مي دارد: در فاز توليد آزمايشي، سه بدنه رنگ آميزي و اولين بدنه رنگ شده 24 خرداد، تحويل سالن مونتاژ شد.
هايماي فول آپشن از خط توليد گذشت
ابارشی، مدیریت سالن رنگ تولید همزمان بدنه هایما با محصولات پژو و سوزوکی در خط با کمترین توقفات را از نکات قابل توجه اين پروژه مي داند.
وي می گوید: براساس مصوبه گروه صنعتی ایران خودرو، تولید یک خودروی شاسی بلند جدید تحت عنوان هایما «اس.7» در خرداد94 در برنامه تولید ایران خودرو خراسان قرار گرفت. این خودرو از نوع کلاس «اس.يو.وي» و تک دیفرانسیل، محرک جلو و فول آپشن است و در دو کلاس اتوماتیک و دستی، با حجم موتور 2 لیتری و قدرت حدود 140 اسب بخار تولید خواهد شد.
ساقی، مدیر سالن مونتاژ مي گويد: در 25خرداد، اولین بدنه هایما «اس.7» وارد خط تولید مونتاژ شد و بعد از طي مراحل تزئینات و مکانیکی در 30 خرداد و فرآیندهای نهایی، اولین هایما «اس.7» مدل فول آپشن اتوماتیک، از خط تولید خارج شد.
كاهش هزينه
پردلی، مدیر واحد بازرگانی، توليد خودرو هايما را سرآغاز دورهاي نوين در شركت ايران خودرو خراسان و مظهر بالندگي و توان متخصصان ايران زمين در عرصه سازندگي مي داند.
وی حمل و ترخيص قطعات، استفاده از تسهيلات مناطق آزاد و اخذ معافيت گمركي از سازمان صنعت، معدن و تجارت براي مديريت هزينههاي گمركي را از مهم ترين فعاليتهاي انجام شده واحد بازرگانی در راه اندازی این پروژه عنوان كرده و مي گويد: حدود سه ميليارد ريال كاهش هزينه، اخذ مجوز ساخت داخل قطعات خودرو به ميزان 14درصد، كاهش تعرفه ورودي گمرك از 40 به 26درصد و اقدام براي تامين قطعات يدكي مورد نياز خدمات پس از فروش از جمله ويژگي هاي اين پروژه به شمار مي رود.
هایما «اس.7» از نوع شاسي بلند تک دیفرانسیل، محرک جلو و فول آپشن است و در دو کلاس اتوماتیک و دستی با حجم موتور دو لیتری و 150 اسب بخار توان تولید مي شود.
از آن جا كه تغييرات در سيستم هاي انتقال خط، شاهين هاي حمل بدنه، هنگرها و نشيمن هاي ايستگاه هاي مكانيكي، اسكيدهاي حمل بدنه و ساير تجهيزات انتقال بايد علاوه بر سوزوكي براي محصول جديد نيز انطباق می یافت، مجموعه اي از فعاليت هاي طراحي، ساخت، انتخاب پيمانكار و نظارت در اين فرايند انجام شده است.
در فرايند آماده سازي توليد اين محصول، علاوه بر طراحي و نظارت بر اجرای شش دستگاه تابلوي برق اصلي به همراه كابل كشي، خط توليد بدنه سازي با متعلقات آن در كم تر از 10روز و بيش از 600متر ريل نصب شده است. به دنبال راه اندازي يك خط جديد در سالن بدنه سازي، بيش از 10دستگاه فیكسچر بدنه سازي به همراه سيستم انتقال بين ايستگاهي بدنه ها نصب و 60دستگاه گان جوش كاري همراه با متعلقات آن مونتاژ نصب و تنظيم شد که به اين موارد نصب تجهيزات جانبي و تمامي زيرپايي هاي خط توليد بدنه هايما را نيز بايد افزود.