:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
بانک های چین از بانك هاي آمريكا و انگلیس سبقت گرفتند

گزارش 2015 بنكر از عملكرد 1000 بانك برتر جهان، درخشش بانك صادرات در بين بانك هاي ايراني

آخرین گزارش بنکر از رده بندی 1000 بانک برتر جهان نشان می دهد، در عین حال که جایگاه بانک های ایرانی بهبود یافته و بانک صادرات با رتبه 259 از نظر سودآوری، قدرت و سرمایه بهترین بانک ایرانی شناخته شده، اما بانک های چین در بين 10 بانك اول جهان، از بانک های انگلیسی و آمریکایی سبقت گرفته اند
کد خبر: ۵۹۵۲۹
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۶
خبراقتصادي - محسن شمشيري: گزارش 2015 بنكر از 1000 بانك جهان نشان مي دهد كه بانك صادرات ايران با رتبه 259 جهان بهترين بانك ايراني شناخته شده است. 



ارزيابي بنكر از بانك هاي ايراني نشان مي دهد كه از نظر شاخص سودآوری، بانک های صادرات و ملت و پاسارگاد،  از نظر شاخص نسبت سود به سرمایه، پارسیان و ملی و کارآفرین ،از نظر شاخص میزان دارایی ها، ملی و ملت و صادرات ، از نظر شاخص قدرت بانکی، صادرات، پاسارگاد و صنعت و معدن و از نظر رتبه بندي سرمایه اولیه، صادرات و پاسارگاد و توسعه صادرات بهترين بانك هاي ايران بوده اند

نشريه بنكر  براساس گزارش سالانه خود، هر سال بانكهاي جهان را براساس  شاخص هاي سود آوري، ميزان دارايي، قدرت بانكي، سرمايه اوليه و سرمايه كنوني مورد ارزيابي قرار مي دهد.
گزارش سال  2015 بنكر در مورد بانك هاي ايران با شاخص هاي سودآوري، نسبت سود به سرمايه، ميزان دارايي ها، و قدرت بانكي  نشان مي دهد كه در هر شاخص بانك هاي زير بهترين وضعيت را در بين بانك هاي ايراني داشته اند. 
در شاخصسودآوری، بانک های صادرات و ملت و پاسارگاد به ترتيب بهترين رتبه را داشته اند. 
همچنين در شاخص نسبت سود به سرمایه، بانک های پارسیان و ملی و کارآفرین در سه رتبه  اول بوده اند. 
از سوي ديگر، در شاخص میزان دارایی ها، بانک های ملی و ملت و صادرات سه بانك برتر بوده اند. 
از نظر شاخص قدرت بانکی، نيز بانک های صادرات، پاسارگاد و صنعت و معدن رتبه هاي اول تا سوم را داشته اند. 
همچنين در رتبه بندي سرمایه اولیه،  بانک های صادرات و پاسارگاد و توسعه صادرات بهترين بانك هاي ايران بوده اند. 
 بر اساس ميانگين اين شاخص ها در بين بانك هاي ايراني و مقايسه آن با بانك هاي جهان، بانک  صادرات ايران رتبه 259 را كسب كرده و بهترين بانك ايراني از نظر شاخص هاي ارزيابي بوده است.
همچنين بانك پاسارگاد با رتبه 266، بانك صنعت و معدن با رتبه 310، بانك ملت با رتبه 320، بانك تجارت با رتبه 350، بانك توسعه صادرات با رتبه 402، بانك مسکن با رتبه 408، بانك پارسیان با رتبه 471، بانك ملی با رتبه 494، بانك سپه با رتبه 509، بانك اقتصاد نوین با رتبه 584، بانك کارآفرین با رتبه 777  و بانك سامان با رتبه 835  در بین هزار بانک جهانی قرار گرفتند.
به عبارت ديگر، 13 بانك ايراني در بين 1000 بانك معتبر جهان قرار داشته اند. 
اما آخرين گزارش بنكر مربوط به سال 2015 نشان مي دهد كه بر اساس آخرین رتبه بندی بانکداری 1000 بانک معتبر جهان، بزرگترین بانک های آمريكايي و اروپايي، همچنان در حال از دست دادن ميدان رقابت و زمین بازی خود به نفع رقبای چینی هستند و دو بانك چيني موفق شده اند كه در رتبه هاي اول بانكداري جهان قرار گرفته و‌بانك هاي انگليسي و آمريكايي كه سال ها در جايگاه اول جهان بوده اند را به پايين جدول منتقل كنند. 
در سال گذشته  يعني در سال 2014، بانک انگليسيHsbc  که به طور قابل توجهی در حال بازسازی حضور خود در بازارهاي جهاني بوده و تمرکز خود را بر آسیا افزایش داده بود، از مکان پنجم جدول بهترين بانك هاي جهان، به مکان نهم سقوط کرد و همچنین بانک سيتي گروپ آمريكاCitigroup  که فعالیت های بانکی خود را در خارج از آمریکا  محدود و متوقف کرده و به بازار داخلي آمريكا بيشتر متمركز شده است، از مکان ششم جدول به رتبه هفتم جدول بهترين بانك هاي جهان، نقل مکان کرد.
از سوي ديگر، بانک سلطنتی اسکاتلند (RBS ) نیز بعد از اینکه دولت بریتانیا را از جاه طلبی های بین المللی اش نجات داد به مکان هجدهم جدول بهترين بانك هاي جهان انتقال یافته است.
قبل از بحران مالی سال 2008، بانک انگليسيHsbc  در صدر فهرست 1000 بانك جهان بود و بعد از آن، بانك سيتي گروپ آمريكا Citigroup  در رتبه دوم و بانك اسكاتلندي Rbs   در رديف سوم از لحاظ قدرت سرمایه بودند. 



برتري سه بانك چين در 2015
اين گزارش نشان مي دهد كه در سال 2015 بانک های چینی از همه بانك هاي جهان پیشی گرفته اند و در حال حاضر بانك هاي چین با سه بانک در رتبه های اول تا چهارم جدول قرار دارد و بانک CENTERAL OF BANK  چين نيز از مکان هفتم به چهارم منتقل شده و بانک ساخت و ساز چين Construction  در مقام دوم قرار دارد و همچنین بانک کشاورزی چين از مکان نهم به رتبه ششم جدول بهترين بانك هاي جهان نقل مکان کرده است.


در رتبه بندي 2015، بانك صادرات ايران جايگاه  278 را به خود اختصاص داده است. این بانک در سال های اخیر همواره به عنوان بانک برتر در بین بانک های ایرانی معرفی شده و در سال جاری نیز با بهبود شاخص ها شاهد ارتقاء ٢٤ پله ای نسبت به رتبه بندی سال 2014 بوده است. سایر بانکهای ایرانی که در این رتبه بندی قرار گرفته اند بانکهای پاسارگاد و مسکن هستند که به ترتیب در جایگاه های ٤٠١ و ٤٠٨ جدول 1000 بانك جهان قرار دارند.
شايان ذكر است كه بانك صادرات در سال 2012 در جايگاه259  قرار گرفته بود.  گفتني است با توجه به توافق ايران و قدرت هاي جهاني و با رفع تحريم ها و تنگناهاي بين المللي و با توجه به ظرفيت و توانمندي هاي اين بانك در داخل و خارج از كشور و بيش از 20 شعبه بانك صادرات در خارج كشور، انتظار مي رود در آينده شاهد جهش رشد جايگاه بانك صادرات در عرصه هاي مختلف باشيم.


سودآورترين بانك هاي جهان
چهار بانک چینی در رده بندی 2015 جزو سود آورترین بانک ها به حساب می آیند. سود تمام بانک های چینی در این رده بندی تقریبا 2 برابر آمریکا و 10 برابر بانک های بریتانیا است، این در حالیست که در سال 2008، بانک های بریتانیا و ایالات متحده سودآورتر از همتایان چینی خود بوده اند.
بانک های چینی مانند پیشینیان خود  سهمی را در بازار جهانی به اشتراک نمی گذارند و خود چيني ها سهامدار بانك هاي چيني هستند در حالي كه ساير بانك هاي معتبر اروپايي و آمريكايي، سهام خود را در بورسهاي معتبر جهان عرضه كرده اند. 
بانک ICBC  چين که سه سال پی در پی در صدر فهرست رتبه بندی جهانی بنكر قرار گرفته، به دنبال آن است که در ظرف مدت 5 سال، فقط  10 درصد از سرمایه خود را در خارج از چین سرمایه گذاری کند که در مقیاس بانک جهانی، مقداری ناچیز است.
برایان کاپلان سردبیر بنکر می گوید: زمانی بزرگترین جاه طلبی بانک ها، ایجاد کسب و کار و تولید در تمام نقاط جهان بود، ولی امروزه در جهت سودآوری زیاد، فقط بر چند منطقه جغرافیایی جهان متمركز هستند، و در سال هاي آينده باید ببینیم كه عملکرد صنعت بانکداري جهان چه خواهد بود؟

استخدام گسترده در بانك هاي چين

در سال هاي اخير، بانک های جهان تعداد کارمندان خود را كاهش داده اند. به عنوان مثال، درسال 2011 بانک آمريكايي  Citigroup 12 درصد و بانک انگليسي Hsbc  نزدیک به 8 درصد کارمندان خود را تعدیل کرده اند.
ولي بانک Icbc  چين و بانک construction  چین هر یک 13 درصد تعداد کارمندان خود را افزایش داده اند. اكنون چهار بانک بزرگ چین در حال استخدام 1 ميليون و 600 هزار كارمند هستند که این رقم 1.5 برابر بیشتر از تعداد افراد استخدام شده در چهار بانک بزرگ ایالات متحده آمریکا است.
در سال هاي اخير، بسیاری از بانک های جهان در حال افزایش سود بوده اند اما برخي مناطق با كاهش سود مورد انتظار خود مواجه شده اند. در اين آمار بانك هاي آسيايي بيش از نيمي از كل سود بانك ها را در اختيار داشته اند. همچنين بانک های آفریقایی با 18 درصد، بانک های آمریکای لاتین با  17 درصد و بانک های آسیایی با 7.5 درصد افزايش سود داشته اند
اما منطقه يورو با كاهش سود نسبت به سال هاي قبل مواجه شده است و در حالي كه  در سال هاي 2012 و 2013  با سود 123 درصدي مواجه شدند، اما در سا لهاي 2014 و 2015 به دليل بحران هاي منطقه يورو، يونان، وضعيت اقتصاد اسپانيا و برخي ديگر از كشورهاي اروپايي، و  خسارت های فراوان حاصل از وضعيت اقتصاد اروپا، انتظار بانک اروپايي منطقه يورو با نام eurozone  از كسب سود كاهش زيادي داشت.
بدترین عملکرد بانکی در اروپای شرقی و مرکزی اتفاق افتاده و سود بانکی 69 درصد کاهش یافت که دلیل بزرگ آن سقوط ارزش پول روسیه و اوکراین بود.



بازگشت سرمايه

جالب اين است كه کمترین بازگشت سرمایه به منطقه یورو با رقمی کمتر از 5 درصد اختصاص دارد 
بهترین بازگشت سرمایه در جنوب آمریکا با 26 درصد رقم خورد،  بازگشت سرمايه در آفریقا با 24 درصد و در آسیا و اقیانوسیه 19 درصد بوده است. 

 

بازگشت سرمايه

بازگشت سرمايه ( درصد )

رتبه  2015

25.6

آمريكاي لاتين

24.02

آفريقا

18.86

آسيا

15.59

خاورميانه

15.48

آمريكاي شمالي

8.85

اروپا

7.84

اروپاي شرقي و مركزي

4.61

منطقه يورو

 



نرخ بازگشت سرمايه در مناطق مختلف جهان

در سال 2015 بازگشت سرمايه بانك ها در مناطق آمريكاي لاتين، آفريقا، آسيا بالاترين نرخ را داشته و مناطق خاورميانه، آمريكاي شمالي، در سطح متوسط بوده و مناطق اروپا، اروپاي شرقي و مركزي و منطقه يورو با كمترين نرخ بازگشت سرمايه در صنعت بانكداري مواجه بوده است. 




رتبه بندي  10 بانك بر اساس ميزان سرمايه

ميزان سرمايه ( ميليارد دلار)

كشور

بانك

رتبه 2015 (رتبه سال قبل 2014)

248.608

چين

ICBC

1(1)

119.202

چين

CCB

2(2)

186.632

آمريكا

JPMORGAN

3(3)

184.231

چين

Bank of china

4(7)

168.973

آمريكا

Bank of america

5(4)

167.699

چين

Abc

6(9)

166.519

آمريكا

Citigroup

7(6)

154.666

آمريكا

Wells fargo& co

8(8)

152.739

انگليس

Hsbc

9(5)

117.645

ژاپن

Mitsubishi ufj

10(10)




10 بانك برتر جهان از نظر ميزان سرمايه

از نظر رتبه بندي بانك هاي معتبر جهان، 10 رتبه اول بانك هاي بزرگ متعلق به كشورهاي چين، آمريكا، انگليس و ژاپن بوده است. 
بانك هاي چين شامل ICBC،  CCB، Bank of china و Abc به ترتيب در رتبه اول، دوم، چهارم و ششم بزرگترين بانك هاي جهان از نظر ميزان سرمايه قرار دارند. دو  بانك Bank of china و Abc چين در سال 2015 نسبت به 2014 با ارتقاي رتبه مواجه شده اند.
بانك هاي جي پي مورگان،  و بانك آو آمريكا، سي تي گروپ و ولزفارگو به ترتيب در رتبه هاي سوم، پنجم، هفتم و هشتم بانك هاي جهان از نظر ميزان سرمايه هستند. سه بانك آو آمريكا، سي تي گروپ و ولزفارگونسبت به 2014 با كاهش يك پله اي مواجه شده اند.
بانك انگليسي Hsbc نيز در رتبه نهم از نظر ميزان سرمايه بوده است اين در حاليست كه در سال 2014 اين بانك در رتبه پنجم بوده بانك هاي بزرگ جهان از نظر ميزان سرمايه است. 

 

5 بانك بزرگ در سال 2008

ميزان سرمايه

كشور

بانك

رتبه

104.967

انگليس

Hsbc

1

89.226

آمريكا

Citigroup

2

88.888

انگليس

Royal bank of Scotland

3

88.746

آمريكا

JP MORGAN

4

83.372

آمريكا

BANK OF AMERICA

5


اين در حاليست كه بانك هاي انگليسي و آمريكايي در سال 2008 بهترين بانك هاي جهان بوده اند و 5 بانك اول جهان شامل Hsbc   سي تي گروپ، رويال بانك اسكاتلند، جي پي مورگان، و بانك آو آمريكا، در رتبه هاي اول تا پنجم بانك هاي جهان قرار داشته اند. اما در سا لهاي اخير، جاي خود را به بانك هاي چيني داده و چهار بانك چيني موفق شده اند رتبه هاي اول و دوم و چهارم و ششم را به خود اختصاص دهند و در نتيجه بانك هاي انگليسي و آمريكايي را به پايين جدول منتقل كرده اند.


 

تغييرات اشتغال كارمندان در سال 2012

ميزان تغييرات ( درصد )

تعداد كارمندان

بانك

رتبه

13.07

462282

ICBC چين

1

13.02

372321

CCB چين

2

6.63-

233374

JP MORGAN  آمريكا

3

6.27

128308

BANK OF CHINA چين

4

20.61-

715223

AMERICA BANK OF  آمريكا

5

10.32

493583

ABC چين

6

11.59-

262768

CITIGROUP آمريكا

7

0.1

264452

WELLS FARGO انگليس

8

7.74-

266000

HSBC انگليس

9

N/A

N/A

MITSUBISHI UFJ ژاپن

10



اثر تعداد كارمندان و رشد آنها بر رتبه بندي بانك ها

يكي از شاخص ها كه مي تواند آينده بانك هاي جهان را نشان دهد و بر اساس آن مي توان به توسعه شعب و فعاليت هاي بانك هاي بزرگ پي برد، تعداد كارمندان هر بانك است. 
براساس گزارش بنكر، بانك چيني آي سي بي سي كه بانك اول جهان است با تعداد بيش از 462 هزار كارمند و رشد 13 درصدي كارمندان روبه گسترش است و جمعيت زيادي از مردم چين در اين بانك مشغول به كار هستند و اشتغال فراواني ايجاد كرده است و همين اشتغال فراوان نشان دهنده حوزه گسترده نفوذ اين بانك در بازارهاي جهان به خصوص بازار چين و آسيا است. 
بانك دوم جهان يعني بانك چيني سي سي بي نيز با 372 هزار كارمند ورشد 13 درصدي كارمندان، رو به گسترش است و نشان دهنده برنامه بلندپروازانه اين بانك ها در آينده بانكداري جهان است. 
بانك آو چاينا، نيز با 128 هزار كارمند و رشد 6 درصدي تعداد كارمندان در رتبه چهارم بانك هاي جهان است. 
از سوي ديگر بانك كشاورزي چين يا اي بي سي با 493 هزار كارمند و رشد 10 درصدي تعداد كارمندان به شدت روبه گسترش است. 
اين چهار بانك چيني به تنهايي 1 ميليون و 456 هزار كارمند با رشد متوسط بالاي 11 درصد تعداد كارمندان، به شدت رو به گسترش هستند و اين روند نشان دهنده اين واقعيت است كه بانكداري چين با قدرت و شدت بسياري رو به گسترش است و اين تحولات در سال هاي آينده خود را نشان مي دهد  

در آمريكا نيز بانك هاي جي پي مورگان  با 233 هزار كارمند و كاهش 6 درصدي تعداد آنها،  بانك آوآمريكا با 715 هزار كارمند و كاهش 20 درصدي آنها، و بانك سي تي گروپ با 262 هزار كارمند و كاهش 11 درصدي، تعداد 1 ميليون و 212 هزار كارمند دارند و البته به ميزان 200 هزار نفر از كارمندان آنها در سال 2012 كاهش يافته است. 
اين كاهش شديد تعداد كارمندان نشان مي دهد كه در سال هاي آينده، بانك هاي آمريكايي جاي خود را به بانك هاي چيني خواهند داد و شعب و فعاليت بانك هاي آمريكايي كاهش مي يابد. 
بانك انگليسي HSBC نيز با 266 هزار كارمند و كاهش 7 درصدي همراه بوده و بانك ولزفارگو نيز با 264 هزار كارمند فعاليت داشته است. در نتيجه بانك هاي انگليسي با 530 هزار كارمند و كاهش محسوس كارمندان خود، در حال كاهش فعاليت و تعداد شعب بوده اند و در نتيجه پيش بيني مي شود كه جاي خود را در جدول بزرگترين بانك هاي جهان در سال هاي بعد به بانك هاي چيني بدهند. 


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
فرزاد قدسب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
0
0
F