بازار خودرو دچار سونامی شده است، یک سونامی که از صحبتهای اخیر هیات دولت درباره روش جدید قیمتگذاری خودرو زاده شده است.
به گزارش «پرشین خودرو»، صحبتهای هیات دولت از قیمتگذاری خودرو بر اساس ارز مبادلاتی را اگر در کنار کمبود عرضه خودرو بگذاریم در نتیجه بازاری آشفته به دست میآید، دقیقا مانند همین بازاری که حالا مشتریان و فروشندگان را سردرگم کرده است.
از هفته اخیر بازار بهقدری در تب افزایش قیمتها میسوزد که دیگر این تب درمانپذیر به نظر نمیرسد.
فعالان بازار تب افزایش قیمت را رو به فزونی میبینند و میگویند باید منتظر ماند و دید دولت چه نسخهای را برای قیمتها میپیچد.
آیا دولت قادر خواهد بود جنون افزایش قیمت خودرو را درمان کند و یا بازار خودرو همچنان با افزایش قیمت و بدتر از آن بیثباتی همراه خواهد بود؟
پاسخ این سؤال را کسی نمیداند و بازار خودرو هم در این بیخبری قیمتها از دستش در رفته است، پراید در همین چند روزه تنها چند قدم با ۱۶ میلیون فاصله دارد و خودروی پرطرفدار و کمیابی مانند ۲۰۷ هم از مرز ۵۰ میلیون عبور کرده است.
از آنجا که بازار خودرو به هیچ وجه قابل پیشبینی نیست، فروشندگان برای فروش خودرو دست نگه داشتهاند تا ببینند سرنوشت قیمتها چگونه خواهد بود و خریداران هم در بهت قیمتها و خودروهایی که حتی با این قیمتهای گران هم برای خرید وجود ندارند، انتظار را برای معلوم شدن قیمت نهایی بر خرید خودرو ترجیح میدهند.
فعالان این بازار میگویند فروشندهها نمیفروشند، خریداری هم وجود ندارد، تنها قیمتها هستند که هر روز نسبت به قبل افزایش بیشتری پیدا میکنند و معاملات را کمتر و کمتر میکنند، اما آنطور که از بررسی قیمت خودروها در بازار مشخص است این بار وارداتیها در مقابل افزایش قیمت داخلیها سکوت کردهاند.
آنطور که از بازار خبر میرسد خانواده هیوندایی تغییر چندانی نداشته است و طی هفته اخیر سوناتا مانند قبل ۱۳۰ میلیون تومان و آزرا گرانجور ۱۶۰ میلیون تومان هستند.
شاسیبلندهای این برند هم روی قیمتهای قبل باقی ماندند، IX۵۵ همان ۱۷۵ میلیون تومان است و IX۳۵ هم ۱۴۵ میلیون تومان.
خودروی دیگر هیوندایی یعنی i۳۰ هم همچنان ۸۵ میلیون تومان است و دیگر شاسیبلند این برند کرهای، یعنی سانتافه که اواخر آذر ماه ۱۳۰ میلیون تومان معامله میشد حالا ۱۴۵ میلیون تومان خرید و فروش میشود که البته این قیمت طی هفته گذشته ثابت بوده است.
اما به سراغ دیگر برند کرهای بازار میرویم، کیا برند هموطن هیوندایی هم هفتهای بدون تنش را برای مشتریان خود داشته است.
طی هفته گذشته اسپورتیج روی ۱۲۷ میلیون تومان ماند و سراتو نیز ۹۵ میلیون تومان را بالا و پایین نکرد. اپتیما نیز هفته گذشته را با۱۳۰ میلیون تومان سر کرد. تویوتا اوریون و کرولا هم به ترتیب با قیمتهای ۱۵۰ و ۹۰ میلیون تومان یک ماهی میشود که آرام گرفتهاند.
گامهای میلیونی ۲۰۶ در بازار
خانواده ۲۰۶ در افزایش قیمتهای اخیر بازار خودرو نقش پررنگی را ایفا میکنند؛ چرا که این خودروهای پرطرفدار مدتهاست که با اندک تولیدی به بازار عرضه میشوند.
خبری هم از ۲۰۶ ایرانی که قرار بود تولید و به بازار عرضه شود نیست تا بلکه با ورود نوع ایرانی این خودرو شاهد آرامش بازار این برند باشیم.
آن طور که بررسی قیمتها نشان میدهد ۲۰۶ تیپ ۲ که روزگاری با ۱۵ میلیون تومان میشد فرمان آن را در دست گرفت حالا با افزایش ۳ میلیونی نسبت به هفته قبل به ۳۴ میلیون تومان رسیده است.
تیپ ۶ این خودرو هم افزایش قیمت ۴ میلیون تومانی داشته و ۴۵ میلیون تومان قیمت دارد، اما صندوقدارهای این خانواده هم هر کدام بین ۴ تا ۵ میلیون افزایش قیمت داشتهاند.
به این ترتیب v۹ و v۲۰ هر کدام با ۴ میلیون تومان افزایش قیمت به ۴۷ میلیون و ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیدند و v۸ هم با ۵ میلیون افزایش قیمت به ۳۸ میلیون تومان رسید.
پژو ۲۰۷ اتوماتیک هم با جهشی ۶ میلیون تومانی به ۵۱ میلیون تومان رسید، اما ۴۰۵ هم طی هفته گذشته در نوع بنزینی خود با یک میلیون تومان افزایش قیمت به ۲۰ میلیون تومان رسید و دو گانهسوز آن هم بعد از یک میلیون و پانصد هزار تومان افزایش قیمت ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را تجربه کرد.
اما میرسیم به دیگر فرانسوی بازار خودرو، یعنی تندر ۹۰.
تندر ۹۰ هم با ۳ میلیون تومان افزایش قیمت در هر دو کارخانه تولیدکنندهاش همراه بوده است. به این ترتیب تندر ۹۰ ایران خودرو ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شد و تندر پارس خودرو هم ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان. تندر E۱ هم ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمتگذاری شده است.
پژو پارس سال هم که روندی افزایشی در پیش گرفته است حالا با ۳۷ میلیون تومان معامله میشود تا به این ترتیب ۲ میلیون افزایش قیمت را طی یک هفته برای مشتریانش به همراه بیاورد.
پارس دوگانه سوز هم بدون تغییر هفتهاش را سر کرد و ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باقی ماند، اما سمند EF۷ هم مانند پارس دوگانهسوز از معدود داخلیهایی بود که قیمتش ثابت ماند و از ۲۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بالاتر نرفت. دیگر همخانوادهای سمند یعنی LX اما با یک میلیون تومان افزایش قیمت به ۲۳ میلیون تومان رسید.
اما پراید این پرتیراژترین خودرو که زمانی ارزانترین خودرو هم بود طی هفتههای گذشته و بعد از افت تولید شدیدی که داشت مانند دیگر خودروها افزایش قیمت زیادی را تجربه کرد، افزایش قیمتی که تا حدود زیادی ناباورانه بود.
با این حال این محصول شرکت سایپا در مدلهای مختلف طی هفته گذشته باز هم یک میلیون تومان افزایش قیمت داشت تا به این ترتیب پراید ۱۱۱ به ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ۱۳۱ به ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و ۱۳۲ به ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برسد.
تیبا، خودروی ملی سایپا هم ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شد
ماکسیما، ویتارا، مگان و نیسان تیانا هم هر کدام ۲ میلیون تومان بالا رفتند. به این ترتیب ماکسیما ۹۵ میلیون، ویتارای اتوماتیک ۱۰۰ میلیون، ویتارای دندهای ۹۴ میلیون، مگان ۷۰ میلیون و نیسان تیانا به ۱۲۱ میلیون تومان رسیدند.
مزدا ۲ و مزدا ۳ هم بدون تغییر ۵۹ میلیون و ۹۵ میلیون تومان باقی ماندند، اما در نهایت وانت پیکان و نیسان وانت هم ثبات خود را حفظ کردند و روی ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و ۱۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان باقی ماندند.
حال باید منتظر ماند و دید که تصمیم دولتیها، قیمتهای بازار خودرو را به کدام سو رهنمون میشوند؟