وزير راه و شهرسازی در بازديد از سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی در گمرك فرودگاه مهرآباد با بیان اینکه با راهاندازی سامانه «اظهار از راه دور سامانه جامع گمركی» مدت ترخيص كالا به كمتر از سه روز كاهش میيابد، گفت: با اتصال اين سامانه به بخشهای مختلف حملونقل كشور تجارت بينالمللی و ترانزيت تسهيل میشود.
وی در جریان این بازدید با بیان اینكه راهاندازی این سامانه تاثیر زیادی در تسهیل تجارت در ایران دارد، گفت: با راهاندازی این سیستم انواع مختلف كالا در مدت حدود ۶۵ ساعت و كمتر از سه روز ترخیص میشوند. این در حالی است كه پیش از این ترخیص كالا در مدت زمان بیش از ۳۰ روز نیز گزارش شده بود.
آخوندی ادامه داد: با راهاندازی سامانه اظهار از راه دور گمرك، كالا از لحظه حركت از مبدا ردیابی میشود؛ حتی بر اساس این سیستم قبل از اینكه كالا وارد بندر شود، توسط سیستم و بدون توقف، برگه ترخیص صادر میشود.
وی با اشاره به اینكه سامانه اظهار از راه دور گمرك با تمام بخشهای حملونقل زمینی، دریایی و ریلی یكپارچه خواهد شد، گفت: با راهاندازی این سیستم در نظر داریم سیستم یکپارچه تجاری را راهاندازی كنیم كه این اقدام میتواند تجارت بینالمللی و ترانزیت را تسهیل كند.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینكه اطلاعات سامانه اظهار از راه دور گمرك با سایر كشورها نیز مبادله میشود، گفت: اگر قرار است كالایی از چند كشور عبور كند، تمام اطلاعات مسیر از مبدا به كشورهای بین راه تا مقصد مبادله میشود.
آخوندی افزود: با راهاندازی سامانه مذكور میتوانیم در پایانههای مرزی كشور، سیستم پنجره واحد را با كشورهای همسایه فعال و تمام اطلاعات را بهصورت الكترونیك با كشورهای همسایه مبادله كنیم. وی همچنین درباره تاثیر راهاندازی سیستم اظهار از راه دور گمرك در حمل كالا گفت: باید تمام كالاها از لحظهای كه از یك گمرك ترخیص و به گمرك بعدی میرسند و حتی كالاهایی كه وارد بندر میشوند، ردیابی شود تا مشخص باشد كالا چه مسیری را طی میكند. آخوندی ادامه داد:این سامانه در حال اتصال به سازمان راهداری و حملونقل جادهای است كه میتواند مسیر عبور كالا را مشخص كند. همچنین با استفاده از این سیستم مشخص میشود كه آیا محمولهای از مسیر خارج شده یا كامیون در نقاط غیرمجاز نیز توقف داشته است یا خیر.
وزیر راه و شهرسازی افزود: به دلیل اینكه اطلاعات تمام پایانهها به یكدیگر متصل است اگر اطلاعات مقصد با اطلاعات سایر پایانهها یكسان باشد دیگر نیازی به توقف كامیون وجود ندارد كه این امر كاهش توقف را در پی دارد.
وی گفت: با راهاندازی این سامانه علاوه بر كاهش زمان توقف در گمرك و رسیدن كالا بهصورت ایمن، تاجر متوجه میشود كه كالا از مبدأ تا مقصد چند روز در مسیر است، بنابراین این سیستم برای تسهیل تجارت موثر است. آخوندی با بیان اینكه سامانه اظهار از راه دور گمرك با حوزه بنادر كاملا یكپارچه است، گفت: این سامانه قرار است با حملونقل ریلی كشور نیز یكپارچه شود.
وزیر راه و شهرسازی افزود: سامانه اظهار از راه دور گمرك ارتباط بین ترخیص كننده و صاحب كالا را قطع میكند كه این امر امكان فساد و رشوهگیری را تا حد زیادی كاهش میدهد.
ترغیب مردم به سمت تجارت رسمی
رئیس کل گمرک در این بازدید اظهار کرد: اگر سیاستهایی را در پیش بگیریم که کالا از مسیر رسمی وارد شود، قطعا خدمت بیشتری به تولید و اقتصاد کشور کردهایم تا اینکه غیرقانونی عمل کردن به یک عادت و عرف، مسیر و شبکه تبدیل شود. کرباسیان گفت: «قاچاق کالا راه حل اقتصادی دارد و همانگونه که خیلی از کشورها در این زمینه به موفقیتهای خوبی دست یافتهاند، ما هم میتوانیم این پدیده را به حداقل برسانیم. باید کاری کنیم که مردم به سمت تجارت رسمی بروند.» وی درباره راهاندازی سامانه الکترونیکی گمرک و اثر آن بر کاهش واردات غیرقانونی کالا به « اقتصادنیوز» اظهار کرد: باید از اخلاق و امنیت و سلامت جامعه صیانت شود؛ این قبیل سامانهها با سرعت بخشیدن به کار و ممانعت از مراجعه افراد به سازمانهای مختلف و به کلی تسهیل در امور و فرآیند تجاری موجب کاهش قاچاق و تشویق واردکننده به ورود کالای خود از مبادی قانونی میشود. رئیس کل گمرک ایران تصریح کرد: سامانه الکترونیکی گمرک با بهرهگیری از آخرین تکنولوژیهای فناوری اطلاعات طراحی شده و میتواند بهعنوان ابزاری مناسب در فرآیند تجارت و ترانزیت ایفای نقش کند.
وی افزود: این سیستم بهصورت یکپارچه به راحتی در تمام گمرکات کشور قابل دسترسی است و تمام کالاهایی که باید از گمرکات کشور ترخیص شوند به سهولت توسط این سیستم قابل ردیابی و پیگیری هستند.
وی در واکنش به اظهارات وزیر دادگستری که گفته بود حدود 34 تا 55 هزار میلیارد تومان کالای قاچاق به کشور وارد میشود که بخش عمدهای از آن از طریق مبادی قانونی و گمرکات انجام میشود، گفت: این موضوع که آقای وزیر بیان کردهاند اول به پولشویی و پولشویی هم به جرائم سازمانیافته بازمیگردد به این معنی که جرائم سازمانیافته از سازمان و تشکل مشخصی برخوردار است.
او افزود: پولی که قرار است برای تامین کالای قاچاق به خارج از کشور منتقل شود و باز دوباره به داخل کشور برگردد و سپس توزیع شود و پول مجددا تبدیل به ارز شود؛ قطعا فرآیندی نیست که فقط کار یک نفر باشد. یعنی یک کولهبر یا یک ملوان نمیتواند کالای قاچاق را روی دوش خود قرار دهد و به تنهایی به داخل کشور بیاورد. از طرف دیگر یک مسافر هم که 80 دلار کالا را به داخل کشور میآورد بهگونهای نیست که بتوانیم بگوییم اقتصاد کشور را دگرگون کرده است. به گفته کرباسیان، زمانی که یک برند و یک کالای مشخص در سطح وسیع توزیع میشود، باید دید از چه منشایی به کشور وارد شده و باید رد آن را دنبال کرد. بهطور مثال برخی از برندهای سیگار اجازه واردات رسمی به کشور را ندارند، حتی یک نخ از آن هم ثبت سفارش نشده است و قانونی هم وارد کشور نمیشود؛ ولی به راحتی در سطح بازار و در سطح خیابان توزیع میشود.
وی تصریح کرد: محصولاتی نظیر تلفن همراه تا روشن میشوند، مشخص میشود که در کجای دنیا استفاده میشود و قاچاق بودن آن بدیهی است، اما واردات آن در شبکهای قرار گرفته و در نهایت عرضه شده است. این کالاها به راحتی در فروشگاهها عرضه میشوند و برای آن آگهی هم منتشر میشود، همه این موارد گویای این است که این کالاها در شبکهای سیستماتیک وارد کشور شده است. / دنیای اقتصاد