:
كمينه:°
بیشینه:°
به‌روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۲
از اندروید M تا گوگل Photo

تازه‌های گوگل در کنفرانس I/ O

کنفرانس گوگل طبق معمول هرسال خود امسال هم با تمرکز بر توسعه‌دهندگان نرم‌‌افزاری از سوی غول دنیای جست‌وجو در سانفرانسیسکوی کالیفرنیا برگزار شد.
کد خبر: ۵۴۷۴۳
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۰

خبر اقتصادی - این مراسم که پنج‌شنبه هفته گذشته برگزار شد دربرگیرنده بخش‌های فنی و در رابطه با ساخت وب، موبایل، اپلیکیشن‌ها و فناوری‌های اپن سورس از قبیل اندروید، مرورگر کروم، سیستم‌عامل کروم، APIهای گوگل، کیت ابزارهای گوگل و بسیاری موارد دیگر بود.در ادامه به خلاصه‌ای از مهم‌ترین رویدادهای کنفرانس امسال گوگل اشاره می‌کنیم.

Anroid M 
این نسخه از اندروید طبق اعلام ساندار پیچای با در نظر داشتن اصول اولیه طراحی شده و در عین حال از ایده‌های سازندگان محصولات موبایلی نیز برای ساخت آن الهام گرفته شده است. اولین ویژگی اندروید M، App Permissions است. این ویژگی در حال حاضر شامل هشت دستور است. اپلیکیشن‌ها تنها در زمان استفاده از این ویژگی و نه در زمان نصب اولیه از کاربر درباره اجازه دسترسی سوال می‌پرسند. در اندروید M اپلیکیشن‌ها می‌توانند یکدیگر را شناسایی کنند. ویژگی بعدی Chrome Custome tabs است. این ویژگی مشابه یک مرورگر بین اپلیکیشن است. اندروید M در سه ماهه سوم سال جاری عرضه خواهد شد. 

 Android Pay 
Android Pay یکی از موضوعات مهم مطرح‌شده در این کنفرانس بود. با کمک این سرویس پرداخت‌ها و خریدهای درون اپ از طریق اندروید Pay صورت می‌گیرد. اندروید پی از NFC و Host Card Emulation استفاده می‌کند. اندروید پی یک پلت‌فرم باز است، بنابراین کاربران می‌توانند برای فعال‌سازی آن از محصولات گوگل با اپلیکیشن بانک استفاده کنند. اندروید پی در 700 هزار فروشگاه ایالات متحده قابل استفاده خواهد بود. به گفته گوگل سیستم پرداخت این شرکت در ۷۰۰هزار خرده‌فروشی در زمان راه اندازی کار خواهد کرد که برنامه‌های کاربردی موجود که در آن تعبیه شده عملکردی همانند Apple Pay را به همراه می‌آورد. 

 Doze 
قابلیت مهم دیگر اندروید M، امکانی به نام Doze است که با استفاده از حسگرهای متعدد، وضعیت تلفن همراه را تشخیص می‌دهد و در صورتی که مورد استفاده نباشد، اپلیکیشن‌های در حال اجرا را غیرفعال می‌کند. Doze مصرف انرژی گوشی را مدیریت می‌کند. اندروید M قابلیت شناسایی حرکتی دارد و در صورت ساکن بودن تبلت شما، اپلیکیشن‌ها را غیرفعال می‌کند. عملکرد باتری نکسوس 9 همراه با ویژگی Doze دوبرابر گوشی فاقد این ویژگی است. 

 اثر انگشت 
در این کنفرانس‌گوگل از استانداردسازی امنیت ID اثر انگشت در دستگاه‌های مجهز به اندروید M خبر داد و اعلام کرد: دیگر نیازی نیست که کمپانی‌ها به صورت اختصاصی شناسه‌های خود را بسازند. این یعنی توسعه‌دهندگان می‌توانند قابلیت‌هایی از جمله پرداخت با Google Pay، پرداخت در گوگل پلی و قابلیت‌های دیگری را که از سیستم امنیتی برخوردارند، در اپلیکیشن‌های خود پیاده کنند و کاربران برای استفاده از آنها کافی است از حسگر اثرانگشت استفاده کنند. این سیستم همچنین رابط کاربردی برنامه‌نویسی مخصوصی (API) را همراه خود داشته که توسعه‌دهندگان می‌توانند به کمک آن از شناسه‌های اثر انگشت در برنامه‌های ساخت خود استفاده کنند. با این کار و استانداردسازی صورت گرفته، کار سیستم‌ اثر انگشت گوگل بسیار شبیه به سیستم اثر انگشتی خواهد بود که اپل هم‌اکنون مشغول استفاده از آن است. 

 google photo 
گوگل در این مراسم با معرفی اپلیکیشن جدید Photos نشان داد برنامه‌های زیادی برای عکس‌های کاربران دارد. این نرم‌افزار فضای ذخیره‌سازی تصاویر تا رزولوشن ۱۶ مگاپیکسل و ویدئوها را تا ۱۰۸۰p به‌طور کاملا رایگان به کاربران ارائه می‌کند که برای بسیاری کافی به نظر می‌رسد. 
اپلیکیشن فوتوز با قابلیت‌های فراوانش روی iOS، اندروید و وب ارائه خواهد شد. یکی از مهم‌ترین این قابلیت‌ها امکان مرتب‌سازی تصاویر است. این نرم‌افزار با تحلیل عکس‌ها آنها را به گروه‌های مختلف دسته‌بندی می‌کند. قابلیت ویژه دیگر 
Google Photos، سیستم شناسایی تصویر پیشرفته آن است که موجب می‌شود یافتن یک عکس خاص در بین هزاران تصویر مختلف آسان‌تر شود؛ زیرا این اپلیکیشن می‌تواند چهره‌ها را به خوبی از هم متمایز کند و آنها را تشخیص دهد؛ بنابراین تمامی عکس‌های یک نفر از کودکی گرفته تا دوران جوانی و میانسالی‌اش در کنار هم قرار می‌گیرند و داستان زندگی او را حکایت خواهند کرد. همانند اکثر عناوین مشابه مدیریت عکس و فیلم، Google Photos نیز امکانات متنوعی در زمینه ویرایش عکس‌ها دارد. اگر هم بخواهید می‌توانید خودتان به صورت دستی و با استفاده از ابزارهای مختلف این اپلیکیشن، عکستان را حرفه‌ای‌تر ویرایش کنید. 

 پلت‌فرم Jump 
گوگل همچنین در ادامه این مراسم Jump را معرفی کرد که پلت‌فرمی جدید برای ایجاد و اشتراک‌گذاری محتوا است. این راهکار در واقع ابزارهایی را برای ایجاد محتوای واقعیت مجازی در اختیار حرفه‌ای‌ها و عموم مردم قرار می‌دهد و با استفاده از آن هر کسی می‌تواند ویدئوهای سه بعدی تهیه کند و با دیگران به اشتراک بگذارد. 
گوگل برای این کار با گو- پرو همکاری‌اش را آغاز کرده و به این شرکت سفارش داده تا نخستین نگهدارنده دوربین‌های سه‌بعدی را برای این پلت‌فرم بسازد. این نرم‌افزار فریم‌های مختلف را به شکلی بدون نقص به یکدیگر متصل و یک تجربه عالی از واقعیت مجازی را برای کاربران ایجاد می‌کند. 

 google Brillo 
در همایش Google I/  O این شرکت Brillo را معرفی کرد؛ چیزی که خود شرکت آن را «سیستم‌عامل اینترنت اشیا» می‌نامد و نسخه پیش‌نمایش آن که مختص توسعه‌دهندگان است در سه ماهه سوم امسال عرضه خواهد شد. Brillo از اندروید مشتق شده اما تنها برای کار در لایه‌های زیرین دستکاری شده است. این سیستم‌عامل از وای‌فای، بلوتوث کم‌مصرف و دیگر چیزهای اندرویدی استفاده می‌کند. علاوه بر خود Brillo گوگل از چیزی به نام Weaveصحبت کرد. زبان عمومی و مشترکی که قرار است امکان برقراری ارتباط میان دستگاه‌های مختلف مبتنی بر Brillo، تلفن‌ها و هر چیزی روی اینترنت را فراهم کند. در ادامه این سخنان به Weaveاشاره شد که در واقع لایه ارتباطاتی دستگاه‌های اینترنت اشیاست. Weave چند پلت‌فرمه است که دستگاه‌های اندرویدی، دستگاه‌های بریلو و ویدو را به طور خودکار شناسایی خواهد کرد. Weave در سه ماهه چهارم سال جاری عرضه می‌شود. 

 GoPro 
گوگل در این همایش از ابزار جدیدی برای تهیه‌ محتوای واقعیت مجازی رونمایی کرد که با همکاری GoPro ساخته می‌شود و در حقیقت آرایه‌ای متشکل از ۱۶ دوربین است. ویدئوهای گرفته شده توسط این ۱۶ دوربین توسط نرم‌افزار خاصی پردازش شده و در نهایت پس از همگام‌سازی، به محتوای قابل مشاهده در هدست‌های واقعیت مجازی از جمله Cardboard تبدیل می‌شود.براساس اعلام گو-پرو، ویدئوهای تولید شده توسط این محصول حداقل به مدت ۶ ماه تنها از طریق یوتیوب پخش می‌شود اما پس از آن احتمالا سرویس‌های دیگر نیز می‌توانند نسبت به پخش ویدئوهای واقعیت مجازی ساخته شده با این حلقه اقدام کنند. 
 تغییرات در Google map 
گاهی اوقات در حالی که آفلاین هستیم به سیستم مسیریابی و دریافت اطلاعات مقصد نیاز داریم. گوگل قصد دارد با Maps و آن هم در حالت آفلاین این خدمات را برای شما فراهم کند. در واقع شما می‌توانید ساعت‌ها به مرور اطلاعات مربوط به مکان‌ها و نقد و بررسی آنها (مثلا در مورد موزه‌ها) بپردازید. علاوه بر همه این‌ها راهنمای صوتی (به اصطلاح مسیریابی پیچ به پیچ یا turn-by-turn navigation نیز برای تمام نقشه‌هایی که در دستگاه ذخیره کرده باشید در دسترس خواهد بود. این قابلیت جدید تا اواخر سال جاری ارائه می‌شود.ویژگی دومی که به اپلیکیشن نقشه گوگل افزوده شده، دستیار صوتی آفلاین است؛ این دستیار می‌تواند در هر پیچ و خم جاده یا خیابان به صورت آفلاین کاربر را برای هدایت به مسیر درست راهنمایی کند. این امکان پیش از این فقط در حالت آنلاین در دسترس بود که هم اکنون نسخه آفلاین آن نیز کاربران را همراهی خواهد کرد.قابلیت آفلاین یوتیوب از دیگر مواردی بود که در این کنفرانس مطرح شد. طبق اعلام گوگل یک نسخه آفلاین از سرویس اشتراک ویدئو YouTube به زودی در کشور‌های هند، اندونزی، فیلیپین و ویتنام راه‌اندازی خواهد شد. همان‌طور که می‌دانید یوتیوب اجازه دانلود مستقیم ویدئوهای بارگذاری شده را به کاربران نمی‌دهد حال آنکه این سرویس مجوز دانلود ویدئو و ذخیره آن به مدت ۴۸ ساعت را به کاربران کشورهای مذکور خواهد داد. درباره این موضوع توضیح بیشتری ارائه نشده اما احتمالا ویدئوها به صورت خودکار پس از ۴۸ ساعت از روی دستگاه کاربر حذف خواهند شد.علاوه بر این گوگل قصد دارد تا میزان داده‌ مصرفی مرورگر کروم را بهینه کرده است. یکی از مشکلاتی که مرورگر Google Chrome همواره با آن دست و پنجه نرم کرده، مصرف بیش از حد داده‌ها است. مهندسان گوگل به دنبال حل این مشکل، سعی در بهینه‌سازی اپلیکیشن پرطرفدار خود کرده‌اند. پس از ارائه به‌روزرسانی و اعمال بهینه‌سازی‌های لازم روی کروم، مصرف داده‌ها توسط این مرورگر تا ۸۰ درصد کاهش خواهد یافت که موفقیت چشمگیری برای این اپلیکیشن محسوب می‌شود. / دنیای اقتصاد