«در آینده خودروسازان بیشتر شبیه به شرکتهای تکنولوژی خواهند بود تا غولهای تولیدی.» فهرستی از مشاغل آینده صنعت خودرو که ماه جاری توسط شرکت جنرال موتورز منتشر شد، این موضوع را نشان میدهد.
خبر اقتصادی - این فهرست مملو از مشاغلی است که بیشتر در شرکتهای فعال در زمینه موتورهای جستوجو یا طراحان اپلیکیشنها یافت میشوند، نه در شرکتهای بزرگ خودروساز. به اعتقاد کن کلزر، معاون بخش قطعات و زیرسیستمهای جنرال موتورز، بسیاری از مشاغل صنعت خودرو که طی سالهای آینده تقاضا برای آنها افزایش خواهد یافت، بر ادغام ابزار الکترونیکی، مانند تبلت، صفحات لمسی و تکنولوژی موبایل با خودروها متمرکز خواهند بود. او میگوید:«کاری که باید انجام دهیم این است که با ابزار الکترونیکی به سمت خودروهای الکترونیکی برویم. مثلا یک تلویزیون یا رادیو را در منزل در نظر بگیرید. آنها را به راحتی میتوان در آشپزخانه قرار داد. اما اگر بخواهیم آنها را در خودرو کار بگذاریم، باید با فضای خودرو سازگار شوند. یعنی باید بتوانند دمای منفی 30 درجه در تپههای آریزونا یا دمای منفی 20 درجه در پارکینگ را تحمل کنند. باید ابزار الکترونیکی را به گونهای طراحی کرد که بتوان آنها را در خودرو نصب کرد.»
در نتیجه، اولویت استخدام از مهندسی مکانیک به سمت مهندسی برق درحال تغییر است. کلزر همچنین میگوید: «اگر به آمار استخدام جنرال موتورز بنگرید، 15 سال پیش بیشتر مهندس مکانیک استخدام میشد، اما درحال حاضر بهطور چشمگیری استخدام مهندس برق افزایش یافته است.»
اما فضای مشاغل همچنان مهندسمحور باقی مانده است. در شرایطی که خودروسازان در تلاشند روشهایی برای قدرتمندتر کردن خودروهای برقی پیدا کنند، مهندس برق در صدر فهرست استخدام این شرکتها قرار گرفته است و مشاغلی که عنوان آنها نشاندهنده تغییر نقش خودرو و راننده است، در ردههای بعدی قرار گرفتهاند. این مشاغل عبارت است از مهندس رانندگی خودکار و مهندس چاپگر سهبعدی.
مشاغل غیرمهندسی که پیش از این بیارتباط با صنعت خودرو به نظر میرسیدند، اکنون راه خود را به این صنعت باز کردهاند، مشاغلی مانند متخصص تحلیل، برنامهنویس وب و کارشناس انرژی.
اما افرادی که دارای مهارتهای مورد نظر جنرال موتورز هستند، تمایل دارند مهارت و استعداد خود را به سیلیکون ولی (منطقهای در آمریکا که شرکتهای مطرح انفورماتیک جهان در آن قرار دارند) ببرند و چشمانداز کار در شرکتهای خودروسازی دیترویت شور و شوقی در آنها ایجاد نمیکند. ظهور «اطلاعسرگرمی» و تکنولوژی رانندگی خودکار موجب شده است حوزه صنعت خودروسازی به حوزه شرکتهای تکنولوژی نزدیک شود. «اطلاعسرگرمی» واژهای است که از ترکیب دو واژه اطلاعات و سرگرمی ساخته شده و در حوزه خودروسازی به محصولات سختافزاری و نرمافزاری و سیستمهایی گفته میشود که در خودرو نصب میشوند و لذت سواری را برای راننده و سرنشینان افزایش میدهند. کلزر میگوید: «کسانی که از سیلیکون ولی یا انستیتو تکنولوژی ماساچوست (MIT) به صنعت خودرو میآیند این صنعت را منسوخ و قدیمی میدانند.»
در اجلاس«بازآفرینی آمریکا» که توسط نشریه فوربس در دیترویت برگزار شد، ماری بارا، مدیرعامل شرکت جنرال موتورز، این مطلب را عنوان کرد که:«زمانی که خودرویی را طراحی میکنیم، از شغلی با نام مجسمهساز دیجیتالی استفاده میکنیم. ما برای جذب مجسمهسازان دیجیتالی با شرکت پیکسار رقابت میکنیم.» شرکت پیکسار یک شرکت فعال در زمینه ساخت انیمیشنهای کامپیوتری است.
به گفته بارا، 30 درصد از کارکنان جنرال موتورز پس از دوران ورشکستگی این شرکت به این مجموعه اضافه شدهاند. او میافزاید بسیاری از متخصصان جوان جذب ایده مشارکت در رنسانس دیترویت شدهاند و مهارتشان را به شهری آوردهاند که میتوانند در آنجا خانه خود را داشته باشند. این در شرایطی است که هزینههای پایین زندگی یک ابزار قدرتمند چانهزنی برای آن دسته از شهرهای صنعتی است که درصدد جذب استعدادها هستند. کلزر میگوید جنرال موتورز گامهایی را برای ایجاد جاذبه برای نیروی کار جوانتر برداشته است. ایجاد تغییرات فیزیکی در محیط کار، مانند استقرار جایگاههای قهوه بهمنظور تقویت تعاملات غیررسمی، با هدف مبارزه با محیط بیروح این کارخانه و خلق فضایی که وسوسه استخدام در شرکتهایی مانند پیکسار را خنثی میکند، صورت گرفته است. کلزر معتقد است این مدل برای ساخت خودروهایی که بهطور فزاینده پیچیده میشوند مناسبتر است. او میگوید: «در گذشته مهندسی به این شکل بود که افراد در اتاقهای کوچکی مینشستند و کارشان را میکردند. اما بهدلیل اینکه خودروها پیچیدهتر شدهاند، باید ارتباط بین بخشهای مختلف کارخانه را گسترش داد. ما کارهای زیادی در زمینه تغییر کامل امکانات انجام دادهایم، مثل ایجاد جایگاههای قهوه که مراکز مشترکی هستند، نصب نیمکت و تلویزیون، بنابراین امکان ملاقاتهای غیررسمی بین کارکنان به وجود میآید.»
10 شغل آینده صنعت خودرو که جنرال موتورز فهرست آنها را تهیه کرده است عبارت است از: مهندس برق، متخصص تحیل، طراح تعامل(طراح تعامل میکوشد با درنظر گرفتن کاربردپذیری، محصولات را به گونهای طراحی کند که استفاده از آنها از دیدگاه کاربر راحت، کارآ و دلپذیر باشد)، برنامهنویس وب، مهندس رانندگی خودکار، کارشناس خدمات مشتری، کارشناس انرژی، مهندس صنایع، مهندس پرینترهای سهبعدی و مهندس نیروی محرکه جایگزین. / دنیای اقتصاد