مدیرعامل فیات کرایسلر اتوموبیل در راستای تلاش برای یک ادغام بزرگ، ایمیلی به مدیرعامل جنرال موتورز ارسال و ادغام دو خودروساز را پیشنهاد کرد اما پاسخ منفی دریافت کرد.
خبر اقتصادی - نیویورک تایمز به نقل از دو منبع آگاه نوشت: در این نامه سرجیو مارچیونه به نیاز خودروسازان جهانی برای ادغام به منظور صرفه جویی و کاهش هزینه اشاره و استدلال کرده بود ادغام فیات کرایسلر و جنرال موتورز میلیاردها دلار از هزینههای دو شرکت را کاهش داده و یک غول خودروسازی ایجاد میکند.
به گزارش ایسنا، رویترز چندی قبل گزارش داده بود که مارچیونه در مقام مدیرعامل هفتمین خودروساز بزرگ جهان به دنبال یک ادغام بزرگ در آمریکا است تا ضعف شرکتش را از بین برده و میراثش را تا سال 2019 که از مقامش کنار میرود، تحکیم کند.
بر اساس گزارش نیویورک تایمز، ایده ادغام به مزاق ماری باررا، مدیرعامل جنرال موتورز یا هیچ یک از مدیران این خودروساز آمریکایی خوش نیامد و درخواست مارچیونه برای دیدار پیرامون این موضوع به صراحت رد شد.
مارچیونه در اواخر آوریل در اظهارات عمومی خواستار کاهش تعداد شرکتهای حاضر در صنعت جهانی خودرو شده بود و گفته بود اگر خودروسازان سنتی درخواست وی را نادیده بگیرند ممکن است با شرکتهای سیلیکون والی شامل اپل و گوگل که به دنبال عرضه نسل جدید خودروها هستند، متحد شود.
مدیرعامل فیات کرایسلر پس از اظهارات مذکور دیدار با مدیران تسلا موتورز و اپل را در جریان سفر به کانادا تایید کرد.
کمپین مارچیونه برای ادغام خودروسازان در شرایطی مطرح میشود که رقیبان جهانی در این صنعت با افزایش هزینهها برای مهندسی خودروهای بدون آلایندگی و مجهز به قابلیتهای اتوماتیک روبرو هستند.
تحلیلگران اظهار میکنند که فیات کرایسلر که هفتمین خودروساز بزرگ جهان است توان مالی کافی برای رقابت با رقیبان بزرگتری مانند فولکس واگن، تویوتا موتور، جنرال موتورز یا فورد موتور را ندارد.
مدیرعامل جنرال موتورز چهارم ماه مه انجام مذاکره با مارچیونه را تکذیب و اعلام کرد که این شرکت برنامههای خودش در زمینه توسعه محصول را دارد.
تحلیلگران درباره اینکه گوگل یا اپل برای ساخت خودرویشان با یک خودروساز یا تامین کننده قطعات خودرو همکاری خواهند کرد، گمانه زنیهایی را مطرح کرده اند.