خبر اقتصادی - در سالهای اخیر قیمت در بازار موتورسیکلت کشور همچون دیگر بازارها با افزایش نرخ ارز به ویژه دلار قیمتها دستخوش تغییر شده و رشد بسیاری را تجربه کرده است، تا قبل از افزایش قیمتها در بازار موتور سیکلت، هزینه کرد 500 هزار تومانی فرد را صاحب یک وسیله دوچرخ موتوری صفر کیلومتر ایرانی(چینی) میکرد.
به گزارش اقتصادنیوز، در حال حاضر پایه خرید موتورسیکلت صفر کیلومتر در بازار ایران به 1میلیون و 800 هزار تومان افزایش یافته که این موتورها دیگر جایگاه ظاهری و کیفیتی مناسبی در بین موتور دوستان ندارد اما به دلیل گرانی بیش از حد تولید و عدم توانایی افراد در تهیه موتور سیکلتهای وارداتی و مونتاژ با کیفیت تقاضا همچنان برای موتورسیکلتهای به اصطلاح ارزان قیمت وجود دارد.
در بازار موتورسیکلت ایران همانطور که گفته شد قیمت موتور از 1میلیون و 800 هزار تومان آغاز و تا بیش از 120 میلیون تومان ادامه داد. برخی از این موتورها زیر نظر شرکت مادر که اکثرا هندی و چینی هستند تولید میشود، در چند سال اخیر کشور هند با کپی برداری بسیار دقیق و با کیفیت توانسته بازارهای مناسبی را برای عرضه موتورسیکلتهای تولیدی خود دست و پا کند. هندیها رفته رفته با الگوبرداری از محصولات درجه یک دنیا، محصولات جدید با طراحی نوین و جوان پسندانه خلق کردند و از یک کشور کپی کار به یک کشور تولیدکننده تبدیل شدند.
تولیدات داخلی در کشور تنها منوط به بدنه و لوازم وسیله است، اصل یک موترو سیکلت انجین یا موتور محرک آن است که تا به امروز ایران نتوانسته آن را تولید کنند و از طریق واردات از کشور چین نیاز خود را برطرف کرده است.
در گشت و گذار اقتصادنیوز در بازار یک جوان بیست ساله میگوید که موتورسیکلت در بازار ایران بسیار گران است و قیمت جهانی حدود نصف قیمت عرضه شده آن در بازار داخلی است.
او ادامه معتقد است: در حال حاضر دور دور موتورهای جدید با طراحیهای زیبا است اما به دلیل گرانی و عدم توانایی هزینه کرد 5 تا 6 میلیونی، بیشتر افراد موتورهای 125 سیسی CDI و CG را خریداری و مصرف میکنند.
فردی میانسال که وسیله آن موتور «وسپا» است هم به ما میگوید: متاسفانه هر چند سال یکبار موترو سیکلت با کیفیت برای افراد با وزن بالا در کشور عرضه میشود اما این عرضه ادامه ندارد و نمیتوان موتور قدیمی خود را به روز کرد.
به گفته او، در دهه 70 وسپای ایتالیا با کیفیت مناسب به ایران وارد میشد، بعد از آن «باجاج» هند طرح وسپا تولید کرد که دارای کیفیت مناسب بود اما این موتور دیگر از سال 1385 در کشور مونتاژ و عرضه نمیشود و جایگزینهای آن مناسب استفاده در تهران نیست.
ایران تنها مونتاژکار موتور سیکلت است
در ایران رابطه رئیس اتحادیه فروشندگان موتورسیکلت تهران با بیان این که سالجاری قیمت موتور سیکلت گران نشده است، گفت: ایران به دلیل عدم تعامل با برندهای مطرح دنیا نتوانسته به تولیدکننده موتور سیکلت تبدیل شود.محمد خادم منصوری در گفتوگو با اقتصادنیوز میگوید: درحال حاضر در حالی هوا گرم شده است اما بازار چندان گرم نشده است. بر خلاف سالهای گذشته قیمت موتور سیکلت افزایش نداشته و این موضوع در پی افزایش میزان عرضه و کاهش تقاضا است.
او با بیان این که کاهش قدرت خرید یکی از عوامل کاهش میزان خرید و به روزرسانی موتورسیکلت است، ادامه داد: بیشترین حجم تقاضا در حال حاضر مربوط به موتورهای 125 مونتاژ داخلی است و این موضوع به دلیل آن است که اکثر قشر موتور سوار این وسیله را در دل کار استفاده میکنند.
وی با اشاره به اینکه محصولات کشور هند با طراحی جوان پسندانه و به روز توانسته در بازار ایران جایگاه مناسبی پیدا کند، بیان کرد: پیشنهاد میشود برای آن که موتورسیکلت به طور کامل در کشور تولید و مردم از آن استفاده کنند از سوی دولت بسته حمایتی در نظر گرفته شود، در حال حاضر با شرایط اقتصادی و قوانین کشور موتور سیکلت مناسب و با کیفیت وارداتی کمتر از 10 میلیون تومان قیمت نخواهد داشت.
رئیس اتحادیه فروشندگان موتور سیکلت تهران در پاسخ به این سوال که چرا ایران همچون هند نتوانست از کنار مونتاژ کاری به تولیدکننده تبدیل شود، خاطرنشان کرد: کشور هند از کارخانجات چند ملیتی و کارخانجاتی که دارای شرکای خارجی هستند استفاده میکند که این موضوع بسیار در تولید موتور به کشور هند کمک کرده است.
او ادامه داد: متخصص و نیروی کار مناسب در رابطه با طراحی و تولید موتور سیکلت در کشور وجود دارد اما نتوانستهایم از این نیروی مختص استفاده لازم را ببریم.
منصوری در واکنش به این گفته که چند برند مطرح ایرانی دارای شریکهای بسیار به نام خارجی هستند، تاکید کرد: برندهای مطرح ایرانی موتور سیکلت در ایران تنها محصولات شرکتهای خارجی را در حد محدود وارد میکنند و سالیانه 20 تا 30 عدد موتور وارداتی از برندهای به نام را به فروش میرسانند.چراکه اگر برندهای مطرح ایرانی بخواهند محصولات شرکتهای به نام دنیا را در کشور تولید کنند قیمت آن بسیار بالا تمام خواهد شد.
بهر شکل با نزدیک شدن به حال و هوای تابستان و گرم شدن هوا، هرساله حجم خرید و تقاضا برای تهیه وسایلی چون اسکوتر و موتورسیکلت افزایش مییابد و بازار این محصولات همچون دمای هوا گرم میشود اما امسال به نظر میرسد این بازار همانند بازارهای دیگر اقتصادی در رکود به سر میبرد و فعلا خبری از رونق نیست.