خبر اقتصادی - کوروش پرند گفت: اجرای طرح توانمندسازی و آموزشهای مهارتی روستاییان، عشایر، مناطق محروم و مرزی در 8 مرحله با بهره گیری از ظرفیت های درون سازمانی، سایر نهادهای دولتی و بخش خصوصی صورت میگیرد.
به گزارش ایسنا، وی در خصوص اجرای مرحله اول طرح اظهار کرد: در مرحله نخست نیازسنجی و امکان سنجی آموزش های مهارتی روستاییان و با استفاده از نظرات کارگروههای اشتغال استانی و شهرستانی برای متقاضیان شغل و یا ارتقای شغلی به ویژه کارآفرینی در بخشهای کشاورزی، صنعت، صنایع دستی و گردشگری صورت میگیرد.
پرند افزود: مرحله دوم اجرای طرح، برنامهریزی آموزشی و تعیین شیوه ارائه آموزش است که بعد از نیازسنجی و امکان سنجیهای صورت گرفته با توجه به امکانات و ظرفیت های درون سازمانی و برون سازمانی، نیازهای آموزشی به منظور برنامه ریزی، اولویتبندی می شوند.
معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: با توجه به شرایط منطقهای و امکانات موجود روشهای آموزشی متفاوتی از جمله آموزش های حضوری، نیمه حضوری و مجازی در قالب آموزش های سیار و ثابت ارائه می شود.
وی، تدوین و بازنگری استانداردهای آموزشی، منابع آموزشی و کمک آموزشی را از برنامههای مرحله سوم اجرای طرح توانمندسازی و آموزش های مهارتی روستاییان، عشایر، مناطق محروم و مرزی ذکر کرد.
به گفته رییس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، در این مرحله منابع آموزشی لازم در قالب کتاب، جزوه و بروشور تدوین و در اختیار مهارت آموزان قرار داده می شود همچنین استانداردهای آموزشی مرتبط تدوین و در صورت وجود استانداردهای مشابه، مورد بازنگری قرار میگیرند.
پرند در خصوص مرحله چهارم اجرای طرح مذکور که جذب، تربیت و تامین مربی است، گفت: در این مرحله تربیت مربی بومی آموزش فنی و حرفهای و توانمندسازی و ارتقای دانش و مهارت مربیان با هدف بکارگیری مربیان نخبه و برجسته به ویژه با استفاده از ظرفیتهای مرکز تربیت مربی و پژوهش های فنی و حرفهای این سازمان در دستور کار خواهد بود.
وی آماده سازی فضا و تجهیزات آموزشی را مرحله بعدی اجرای طرح دانست و گفت: بر اساس نتایج نیازسنجی و امکان سنجی صورت گرفته،تجهیز و راهاندازی کارگاههای آموزشی انجام میگیرد.
رییس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور ادامه داد: مشاوره آموزشی و هدایت شغلی جامعه هدف، مرحله ششم اجرای طرح توانمندسازی و آموزشهای مهارتی روستاییان، عشایر، مناطق محروم و مرزی است.
وی تصریح کرد: سیستم مشاوره آموزشی،مراجعه کنندگان را با ارائه مشاوره و راهنمایی، استعدادیابی و نگاه به آینده شغلی در بهترین انتخاب کمک میکند.
پرند اضافه کرد: ثبت نام از کارآموزان و اجرای دورههای آموزشی پس از مشاوره و هدایت آموزشی مراجعه کنندگان صورت می گیرد.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سنجش مهارت و صلاحیت حرفهای کارآموزان به عنوان مرحله هفتم اجرای طرح یاد کرد و افزود: در این مرحله در پایان دوره آموزشی،آزمون تئوری و عملی برگزار گواهینامه مهارت سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور برای قبول شدگان صادر میشود.
به گفته پرند آخرین مرحله، ارزیابی اثربخشی طرح، اخذ بازخورد و ارائه بازخوردها به حوزههای مرتبط در راستای بهبود فرآیند اجرایی طرح توانمندسازی و آموزشهای مهارتی روستاییان، عشایر، مناطق محروم و مرزی است.