:
كمينه:۱۰.۴°
بیشینه:۱۰.۹۹°
به‌روز شده در: ۳۰ آبان ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۵

نیاز راه‌آهن کشور به سرمایه‌ سالانه 3.5 میلیارد دلاری

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که برای بهبود شرایط ریلی کشور در سه حوزه اصلی بار، مسافر و قطارهای حومه‌ای نیاز به یک بازسازی ساختاری وجود دارد، اعلام کرد: راه‌آهن ایران سالانه 3.5 میلیارد دلار بودجه می‌خواهد.
کد خبر: ۵۳۸۳۳
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۰
1430038160028_7841.jpg

خبر اقتصادی - عباس آخوندی در سومین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌و‌نقل ریلی تصریح کرد: در طول دو سال گذشته ما در دولت یازدهم تمام تلاش خود را به کار بسته‌ایم تا بیشترین امکانات کشور برای بهبود و بهسازی شرایط راه‌آهن فراهم شود. در این عرصه به تمام امکانات دانشگاه، حرفه، سیاست و سرمایه احتیاج داریم.

به گزارش ایسنا، وی با بیان این‌که بر مبنای برنامه‌ریزی صورت گرفته تا سال 1400 راه‌آهن به بیش از 25 میلیارد دلار بودجه احتیاج دارد، اظهار کرد: این بودجه که سالانه چیزی حدود 3.5 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود به هیچ عنوان غیرقابل دسترسی نیست فقط به این شرط که تمامی امکانات لازم فراهم شده و نگاه یکپارچه در این حوزه به وجود آید.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این سرمایه‌گذاری که شامل تمام بخش‌ها از جمله زیرسازی، روسازی، ناوگان و حوزه‌های خدماتی می‌شود فارغ از صحبت‌هایی است که وزیر صنعت تنها در رابطه با ناوگان مطرح می‌کند در شرایطی که ما برای برطرف کردن مشکلات راه‌آهن نیاز به یک نگاه یکپارچه به منظور برطرف‌کردن انقطاع‌های موجود در حوزه حمل‌و‌نقل هستیم.

وی اضافه کرد: متاسفانه با وجود تمام تلاش‌های صورت گرفته همچنان راه‌آهن ایران از انقطاع‌های بسیاری رنج می‌برد و طرح اتصال در تا در مسافر و مبدا تا مقصد بار هنوز در بسیاری از محورها قابل اجرا نیست.

آخوندی با اشاره به اهمیت توسعه و تکمیل قطارهای حومه‌ای در بهبود شرایط راه‌آهن اظهار کرد: ما تنها در شهر تهران در نقاط حومه‌ای بیش از چهار میلیون ساکن داریم که برای اتصال همه آنها به یک بازسازی و بهسازی همه‌جانبه در ساختار ریلی احتیاج داریم. این‌که شهر تهران با گذشت بیش از 70 سال و رشد قابل توجه جمعیتی و جغرافیایی تنها یک ایستگاه راه‌آهن داشته باشد به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

وی ادامه داد: در کنار حل مشکلات داخلی وزارت راه و شهرسازی برای اتصال ریلی ایران به کشور‌های همسایه نیز برنامه‌های ویژه‌ای دارد که این موضوع نیز می‌تواند در بلند‌مدت نقش کشورمان را در حوزه ریلی منطقه‌ای بهبود بخشد.اتصال ریلی ایران به عراق که در آینده نزدیک بناست از دو نقطه مرزی به وجود آید، از اهمیت بالایی برخوردار بوده و می‌تواند کشور چین را از طریق ایران به عراق متصل کند. همچنین اگر مشکلات امنیتی در کشور سوریه مرتفع شود، می‌توانیم اتصال ریلی ایران به دریای مدیترانه را نیز داشته باشیم که این موضوع در مطرح کردن نام ایران به عنوان چهار‌راه ریلی منطقه بسیار مهم است.

آخوندی با اشاره به تعداد بسیار بالای پروژه‌های در دست اجرای ریلی کشور اظهار کرد: با توجه به نیازی که داریم قطعا این پروژه‌ها می‌تواند بخش عمده‌ای از ظرفیت موجود در حوزه صنعت ایران را به کار بگیرد. همچنین تصویب بند «و» تبصره بودجه نیز به ما این امکان را داده که از امکانات تسهیلاتی صندوق توسعه ملی برای حمایت از تمام پروژه‌های ریلی و سرمایه‌گذاران این حوزه استفاده کنیم. بخش عمده‌ای از زیرساخت‌های انجام گرفته در طول سال‌های گذشته نیز می‌تواند در قالب این مصوبه جای گیرد و از طریق BLP تامین مالی شود.

وزیر راه و شهرسازی با ابراز خوش‌بینی از آغاز روند تولید ریل در ذوب‌آهن اصفهان اعلام کرد: نخستین تولیدات این خط جدید که احتمالا از پاییز امسال در اختیار راه‌آهن قرار می‌گیرد می‌تواند رتبه بسیار خوبی در این زمینه باشد که بخش عمده‌ای از نیاز داخلی کشور در این حوزه را مرتفع کند.

آخوندی گفت: البته سرمایه‌گذاران داخلی باید بدانند که وزارت راه و شهرسازی بین حمایت و رقابت یک تعادل مناسب برقرار کنند و قطعا در شرایطی که امکان رقابت داخلی وجود داشته باشد حمایت‌ها محدود خواهد شد تا امکان افزایش کیفیت کالاها به وجود آید.