:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
به‌روز شده در: ۳۰ آبان ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۵
»

انتقاد وزیر ارتباطات از عملکرد و انحصار مخابرات

وزیر ارتباطات از عملکرد مخابرات و مدیریت آن انتقاد و اظهار کرد: وظیفه‌ مخابرات این است که اول به فکر سرویس‌دهی به مردم باشد و در مرحله‌ بعد به دنبال تقسیم سود برود.
کد خبر: ۵۳۸۳۲
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۸
url-20.jpeg

خبر اقتصادی - محمود واعظی به مناسبت روز جهانی روابط عمومی و ارتباطات، از مجموعه روابط عمومی وزارت ارتباطات بازدید کرد و در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آنها پاسخ داد.

به گزارش ایسنا، در این میان با توجه به مجمع عمومی سالیانه شرکت مخابرات که روز پنج‌شنبه برگزار شد و با حاشیه‌های مختلفی همراه بود، بخش عمده‌ای از سوالات خبرنگاران مربوط به مباحث مخابراتی بود.

تکلیف دانشکده مخابرات چه می‌شود؟
وزیر ارتباطات ضمن پاسخ به این سوال‌ها، و درباره تصرف دانشکده مخابرات عنوان کرد: ما این موضوع را در شورای گسترش علوم مورد بررسی قرار دادیم و در آن شورا اینگونه اعلام شد که براساس اصل 44 قانون اساسی این دانشکده نمی‌تواند به بخش خصوصی واگذار شود.

وی ادامه داد: البته شرکت‌های خصوصی خود می‌توانند مجوزهای لازم را دریافت کنند تا براساس آن برای خود به راه‌اندازی مراکز آموزشی بپردازند. البته فکر می‌کنیم اکنون بحث مخابرات بیشتر به دلیل ملک این دانشکده است که در خصوص مسائل ملکی اختلافات بین وزارت ارتباطات و مخابرات بسیار زیاد است.

واعظی همچنین عنوان کرد: از اوایل کار براین نکته تاکید داشتم که لازم است کمیته‌ای تشکیل شده و براساس قانون، وضعیت مالکیت اموال مخابرات و وزارت ارتباطات را مشخص کند. اکنون اگر چیزی از اموال مخابرات در وزارت ارتباطات مانده باشد، بودن آن حرام است و به هیچ عنوان مصلحت نمی‌دانیم حتی یک مترمربع از اموال مخابرات دست وزارت ارتباطات باشد. البته براین نکته هم تاکید داریم که اموال بیت‌المال و وزارتخانه نیز نباید در مجموعه مخابرات و بخش خصوصی باشد.

وزیر ارتباطات ادامه داد: اکنون زمین‌های متعددی در کشور وجود دارند که حالت بلاتکلیف دارند و باید ساماندهی در این زمین‌ها صورت گیرد؛ هر آنچه متعلق به وزارت ارتباطات است به مجموعه وزارت ارتباطات و آنچه متعلق به شرکت مخابرات است به این شرکت بازگردانده شود.

واعظی همچنین متذکر شد: در خصوص دانشکده مخابرات نیز اگر این شرکت سندی مبنی بر مالکیت این ملک ارائه کند، بدون تردید این ساختمان‌ را تخلیه خواهیم کرد.

وظیفه مخابرات از انحصار دولت خارج نشد که در انحصار یک بخش دیگر باشد
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی که در خصوص تعرفه تلفن ثابت مطرح شده بود، اظهار کرد: تعرفه تلفن ثابت و موضوع افزایش آن بحثی است که سال گذشته نیز درباره‌ آن صحبت‌های روشنی شده است.

وزیر ارتباطات ادامه داد: شرکت مخابرات چه در زمینه تلفن ثابت و چه تلفن همراه، وظیفه دارد براساس نیاز مردم امر توسعه را دنبال کند. این شرکت از انحصار دولت خارج نشده تا در انحصار دیگری باشد. اما اکنون به دلیل آنکه در زمان واگذاری مخابرات دقت کافی صورت نگرفته، مشکلاتی ایجاد شده است.

واعظی همچنین عنوان کرد: اکنون در این زمینه بحث‌هایی مانند سیم مسی، داکت‌ها و غیره مطرح است که برخی از این موارد جزو اموال بیت‌المال به حساب می‌آید و نباید واگذار می‌شد، چرا که هر روز نمی‌توانیم خیابان‌ها را حفر کنیم تا سیم مسی بکشیم. برهمین اساس لازم است این انحصار شکسته شود.

وی همچنین متذکر شد: طی سال‌های گذشته توسعه مخابرات بسیار کم شده و مردم در بسیاری از شهرها برای دریافت تلفن ثابت در شهر مانده‌اند. از سوی دیگر مخابرات توزیع سود بالا دارد و با وجود اینکه خصوصی است به روش دولتی مدیریت می‌شود.

واعظی یادآور شد: سال گذشته نیز اعلام کردیم که اگر این شرکت بسته توسعه‌ای مناسبی داشته باشد با وجود آنکه دولت مخالف افزایش تعرفه‌هاست، این مساله را پیگیری خواهیم کرد.

افزایش 30 برابری آبونمان مخابرات
وزیر ارتباطات در پاسخ به این سوال که آیا هزینه‌های مختلفی که مخابرات به طور سالانه متقبل می‌شود یا اجرای طرح‌هایی مانند هم‌کد سازی تلفن ثابت جزو عملیات توسعه‌ای این شرکت به‌شمار نمی‌رود؟ توضیح داد: هم‌کد سازی خدمتی بود که مخابرات ارائه کرد و نمی‌توان آن را توسعه به حساب آورد. از سوی دیگر گویی خود مخابرات هم فراموش کرده که زمان اجرای طرح هم‌کد سازی، یکبار تعرفه‌ها دستخوش تغییر شد و مبحثی مانند آبونمان از 300 ریال به 900 تومان رسید و 30 برابر شد.

واعظی در عین حال تصریح کرد: آمادگی داریم برای عملیات توسعه‌ای که سود آن به مردم برسد همکاری‌های لازم را انجام دهیم و در مجموعه دولت صحبت کنیم تا در صورت نیاز، تعرفه‌های این بخش دستخوش تغییر شود اما اکنون شرکت مخابرات شرکت بزرگی است که مخاطب آن تمام مردم هستند. با این وجود همچنان 150 هزار نفر در صف دریافت تلفن ثابت قرار دارند این در حالی است که وظیفه مخابرات در وهله اول خدمت‌رسانی به مردم است.

وزیر ارتباطات همچنین متذکر شد: راحت‌ترین کار آن است که یک شرکت هر آنچه را که کم دارد دست در جیب مردم کرده و از جیب مردم فراهم کند اما این نوع مدیریت نیاز به علم ندارد؛ اکنون نظر من این است که مخابرات مدیریت درستی ندارد.

وی ادامه داد: زمانی که مدیر عامل مخابرات بودم با وجود این‌که وظایف بخش‌های مختلفی مانند زیرساخت و تنظیم مقررات هم جزو زیرمجموعه مخابرات به‌شمار می‌رفت تنها 28 مدیر داشتیم اما اکنون مخابرات تعداد زیادی مدیر دارد که لازم است در این سیستم چابک‌سازی‌های لازم صورت گیرد تا به مردم خدمت‌رسانی شود.

مروری بر داستان بدهی‌های شرکت پست
واعظی در ادامه صحبت‌های خود از شرکت پست یاد کرد و گفت: زمانی که روی کار آمدیم این شرکت یک شرکت زیان‌ده بود که بدهی میلیاردی زیادی داشت اما طی این مدت حدود 1500 تا 1600 نفر از نیروهای آن کم شده و حدود 100 مدیر و معاون آن حذف شده است. از سوی دیگر خدمات متعددی به مجموعه خدمات این شرکت اضافه شده و برهمین اساس این شرکت طی سال گذشته روند سود‌دهی را دنبال کرده و نه تنها سودده شده بلکه حدود 30 تا 35 درصد به حقوق کارمندان آن اضافه شده است. برهمین اساس باید کمی دقت کنیم و راه‌های توسعه را در درون مجموعه خود دنبال کنیم.

وزیر ارتباطات در عین حال متذکر شد: از سوی دیگر لازم است مخابرات اختلافات داخل مجموعه خود را نیز کم کند.

واعظی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که آیا عدم حضور نماینده دولت در مجمع عمومی مخابرات به معنای انتقاد دولت از وضعیت این شرکت بوده، این نکته را رد نکرد.

صادرات 200 میلیونی نرم‌افزار در سال 93
اما وزیر ارتباطات که به مناسبت روز روابط عمومی و فناوری اطلاعات در نشستی حاضر شده بود در بخشی از صحبت‌های خود نیز به ارائه‌ توضیحاتی در خصوص برخی خدمات وزارت ارتباطات مانند سامانه 195 که راه پیگیری مشکلات مردمی است اشاره کرد.

واعظی در ادامه به حمایت‌های دولت از شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و افزود: طی ماه‌های گذشته شاهد بودیم که گروه‌های مختلف فارغ‌التحصیلان و دانشجویان IT در برنامه‌نویسی بسیار فعال شده‌اند.

وی همچنین عنوان کرد: در سال گذشته حدود 200 میلیون دلار صادرات نرم‌افزار داشتیم و در شورای عالی صادرات اینگونه عنوان شد که تسهیلاتی برای این بخش قائل شویم، چرا که در این حوزه توانایی‌های بسیاری در کشور وجود دارد.

وزیر ارتباطات در خصوص برنامه‌های وزارت ارتباطات برای روز جهانی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در این راستا پروژه‌های مختلفی را افتتاح خواهیم کرد که به واسطه افتتاح این پروژه‌ها زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات گسترش خواهد یافت.

واعظی در بخش دیگری از صحبت‌های خود نیز در پاسخ به سوالی که در ارتباط با دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات مطرح شده بود، اظهار کرد: با توجه به آنکه دسترسی آزاد به اطلاعات از جمله موارد مطرح شده از سوی رییس جمهور در دوره تبلیغات انتخاباتی بود، این مساله جزو حقوق مهم مردم برشمرده می‌شود و در این راستا اقدامات متعددی در حال اجراست.

وی ادامه داد: به عنوان مثال از گذشته قانونی داشتیم که راکد مانده بود، اما اکنون در وزارت ارشاد کمیته‌ای در این راستا تشکیل شده و با حضور نمایندگانی از بخش‌های مختلف از جمله وزارت ارتباطات شرایط دسترسی آزاد به اطلاعات در حال بررسی است.

وزیر ارتباطات در بخش دیگری از صحبت‌های خود نیز به سامانه 195 اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر روزانه حدود هزار تماس با این سامانه صورت می‌گیرد که در حدود 700 تا 800 مورد از تماس‌ها با ارائه‌ی توضیحات اپراتور مشکل برطرف می‌شود. اما در 20 تا 25 درصد موضوعات نیاز به پیگیری‌هایی است که اگرچه این پیگیری‌ها در گذشته کمی طول می‌کشید اما اکنون این روند سرعت بیشتری پیدا کرده و قرار بر آن است که اپراتورهای مختلف نهایتا ظرف مدت 14 روز پاسخگوی مردم باشند.