وزیران راه و شهرسازی، رفاه و صنعت در حالی حدود 18 ماه قبل با امضای تفاهمی جدید کار ساخت بخشی از ریل مورد نیاز کشور را به ذوب آهن اصفهان سپردند که اختلاف نظرهای گذشته باعث شده بود بسیاری اجرایی بودن این طرح را نیز چندان با خوشبینی دنبال نکنند.
خبر اقتصادی - مدیرعامل شرکت راهآهن در بازدید خود از شرکت ذوب آهن اصفهان در جریان آخرین مراحل از کار ساخت و تحویل ریل مورد نیاز کشور برای طرحهای عمرانی قرار گرفته است.
به گزارش ایسنا، طرحی که هر چند راه انداختن خط تولید آن به هزینهای بالا نیاز داشت، اما نیاز روزافزون کشور به ریل جدید این هزینه را قابل تامین کرد تا تحویل بخش عمدهای از نیاز کشور در این حوزه در اختیار یکی از بزرگترین قطبهای صنعتی ایران گذاشته شود.
این طرح که در قالب تفاهمی چندجانبه به مرحله اجرا وارد شد با توجه به اختلاف نظرهای موجود بین راه آهن و ذوباهن آینده خاکستری داشت. مشکل راه آهن با کیفیت ریلهای تولید شده پیش از این راه را بر قراردادهای جدید بسته بود و شرکتهای داخلی نیز به این اعتراض داشتند که نگاه راه آهن به جای اینکه داخلی باشد بیشتر به خارج از کشور متوجه است.
حالا و با گذشت یک و سال نیم از قرارداد جدید مدیرعامل راه آهن در بازدید از ذوب آهن از پیگیری طرح ابراز رضایت کرده و گفته است در صورت فراهم شدن امکان تامین نیاز کشور از طریق شرکتهای داخلی کار توسعه راه آهن تضمین میشود.
پور سیدآقایی گفته " تولید ریل، شاه کلید حرکت به سمت توسعه صنعت ریلی بوده و تاکنون سرمایهگذاریهای مناسبی در این زمینه انجام گرفته و راهآهن جمهوری اسلامی ایران نیز از آن حمایت کرده است".
این صحبتها در کنار انتقادات تلویحی معاون وزیر راه از نبود این خط تولید مهم در کشور تاکنون، نشان از آن دارد که اختلافات راهآهن با شرکتهای تولیدکننده ریل داخلی حل شده یا لااقل نگاهها به یکدیگر نزدیک شده است.
ساخت پروژههایی که طبق اعلام پورسیدآقایی بدون افزودن طرحهای جدید با بودجه کنونی سی سال زمان نیاز دارد در کنار اعتباراتی که به زیرسازی اختصاص خواهد یافت، تامین ریل مورد نیاز را نیز در میگیرد که با توجه به وسعت پروژهها قطعا تولید داخلی آنها در قیاس با واردات چندین میلیون دلار صرفه اقتصادی برای کشور به ارمغان خواهد آورد.
البته نگاه خوشبینانه به این طرح تنها در شرایطی تکمیل میشود که ریل جدید مورد استفاده قرار گرفته و از نظر کیفی تایید شود، در غیر این صورت احتمالا دوباره آسمان رابطه راهآهن و ذوبآهن تیره خواهد شد.