:
كمينه:۱۲.۶۲°
بیشینه:۱۲.۹۹°
به‌روز شده در: ۱۰ آبان ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۲
از مذاکره با بزرگان تا مسدود‌ ماندن مسیر ارتباط

ورود این پرنده‌ها نوید‌ روزهای خوب را می‌دهد؟

پس از سال‌ها توقف خرید و فروش هواپیما میان کشور‌های اروپایی و آمریکایی و ایران و تامین نیاز کشور با ناوگانی که عمرشان در هنگام خرید بعضا از 25 سال نیز فراتر می‌رفت، حالا وزیر راه و شهرسازی خبری را اعلام کرده که می‌تواند نویدبخش روزهای خوش برای صنعت هواپیمایی ایران تلقی شود.
کد خبر: ۵۳۳۵۷
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۰
1415280814970_aerospace.jpg

خبر اقتصادی - ورود یک‌مرحله‌ای 9 ایرباس که هیچ یک سنی بالاتر از 15 سال ندارند به آسمان ایران آن هم در شرایطی که صحبت از لغو تحریم‌ها مطرح نیست و لااقل باید تا تیرماه امسال برای آغاز فرآیندش صبر کرد، نشان‌دهنده فضایی است که برای تبادل ایرلاین‌های ایرانی با طرف‌های خارجی به وجود آمده است.

به گزارش ایسنا، هرچند سن این هواپیماها نیز با استاندارد‌های جهانی و میانگین مطلوب کمتر از 10 سال فاصله دارد اما ورود آنها باعث شده این بار آخوندی با خیالی راحت‌تر نسبت به ادامه یافتن مذاکرات ایران با غول‌های هوایی جهان سخن گوید.

اظهارات آخوندی نشان از آن دارد که می‌توان امید داشت فضای ناوگان هوایی ایران پس از سال‌ها درجا زدن، بار دیگر تغییر کند و این بار به جای هواپیماهای دست چندم روس از ایرباس و بویینگ استفاده شود.

این صحبت‌های امیدوار‌کننده وزیر راه و شهرسازی در حالی مطرح می‌شود که پیش از این نمایندگان ایرلاین‌ها و سازمان هواپیمایی اعلام کرده بودند که با وجود بحث لغو برخی از محدودیت‌های هواپیمایی در توافق‌نامه ژنو و احتمال تکمیل آن در مذاکرات نهایی هسته‌ای، هنوز بزرگان هواپیماسازی جهان حاضر نشده‌اند با ایران همکاری‌های قطعی داشته باشند.

در طول ماه‌های گذشته در شرایطی که در چارچوب توافق‌نامه ژنو بنا بود بخشی از محدودیت‌ها لغو شود، به جز قرار‌داد ایران‌ایر با بویینگ برای دریافت مستقیم برخی تبلیغات و بروشورها تقریبا هیچ تحول جدی در این زمینه روی نداد. صحبت‌های معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی نشان می‌دهد که هواپیماهای جدید از مدت‌ها پیش در دستور کار قرار داشته و بحث ورود آنها به لغو تحریم‌ها ارتباطی پیدا نمی‌کند.

هرچند قطعا فضای حاصل از توافق در روابط تجاری ایران با کشور‌های بزرگ دنیا تاثیرات مثبتی خواهد داشت و این موضوع می‌تواند صنعت هواپیمایی ایران را از شرایط فعلی خود خارج سازد اما محدودیت‌هایی که همچنان هواپیماسازان بزرگ جهان بر سر راه تفاهمات اقتصادی‌شان با ایران به وجود آورده‌اند به این راحتی کنار نخواهد رفت. هرچند ورود این هواپیماهای جدید نوید‌بخش افزایش تعداد صندلی‌های فعال در ناوگان هواپیمایی کشور است اما نباید نسبت به ورود آنها خوش‌بینی بیش از حد داشت و به از بین‌رفتن تمام اختلافات و محدودیت‌ها در رابطه با ایران و کشور‌های بزرگ در کوتاه‌مدت امیدوار بود.