با تمایل دولت هند برای توسعه روابط تجاری با آسیای مرکزی، این کشور فشارهای آمریکا برای عدم امضای قرارداد با ایران را نادیده گرفته و قصد دارد برنامه اش برای ساخت یک بندر در جنوب شرقی ایران را عملی کند.
خبر اقتصادی - هند و ایران در سال 2003 توافق کردند در چابهار نزدیک مرز ایران با پاکستان یک بندر بسازند، اما این توافق به دلیل تحریمهای غربی پیشرفت چندانی نداشت.
به گزارش ایسنا، اکنون توافقنامههای زیرساخت و انرژی که اخیرا شی جین پینگ، رییس جمهور چین با پاکستان امضا کرده، دولت نارندرا مودی، نخست وزیر هند را واداشته است سریعا توافقهای تجاری با ایران و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس امضاء کند.
یک منبع آگاه در وزارت کشتیرانی هند به رویترز گفت: نیتین گادکاری، وزیر کشتیرانی قرار است در یک دیدار یک روزه به ایران سفر کرده و تفاهم نامه ای را برای ساخت بندر چابهار امضا کند.
به گفته این منبع آگاه، توافق مذکور روز چهارشنبه امضاء میشود.
هند در پی پیشرفتهای اخیر در مذاکرات هستهای میان ایران و قدرتهای غربی، به تازگی هیاتی را برای بررسی توافقهای تجاری، انرژی و زیرساخت به تهران اعزام کرد.
در حالیکه آمریکا هفته گذشته به هند و سایر کشورها هشدار داد برای همکاریهای تجاری با ایران عجله نکنند و منتظر توافق هستهای نهایی باشند، مقامات هندی اظهار کردهاند دهلی نو نمیتواند منافع ملی خود را نادیده بگیرد و به گزارشی مبنی بر سفر یک هیات انرژی آمریکایی به ایران اشاره کرده است.
این منبع حاضر در وزارت کشتیرانی هند گفت: ما نمیخواهیم فرصت را از دست دهیم و به سرعت ممکن اقدام خواهیم کرد.
همچنین به گفته یک منبع وزارت بازرگانی، ایران به هند یک توافق تجارت آزاد پیشنهاد کرده است.
خالد خان، مدیر منطقه ای فدراسیون سازمانهای صادرات هندی میگوید صادرکنندگان هندی با تکیه بر این پیشنهاد، قصد دارند از منطقه آزاد تجاری که نزدیک چابهار ساخته میشود برای صادرات بیشتر به کشورهای مستقل مشترک منافع استفاده کنند.
وی درباره پروژه بندر گفت: این هدیه ایران به صادرکنندگان هندی خواهد بود.
هند به دنبال ساخت این بندر برای کاهش هزینههای حمل و نقل و زمان حمل بار به آسیای مرکزی و منطقه خلیج فارس است.
این بندر همچنین برای تلاشهای هند برای دور زدن پاکستان و ایجاد مسیری به افغانستان که در آنجا روابط امنیتی نزدیک و منافع اقتصادی دارد، نقش محوری دارد.
هند پیش از این حدود 100 میلیون دلار برای ساخت یک جاده 220 کیلومتری در غرب افغانستان برای ارتباط با بندر چابهار هزینه کرده است.
در صورت برداشته شدن تحریمهای غربی و تمایل هند برای ساخت این پروژه پیش از تامل مجدد تهران، ایران میتواند به سرعت مقصدی برای سرمایه گذاران جهانی ایجاد کند.