خبر اقتصادی - برای دهههای متوالی کمپانی سوبارو در حال تکامل بخشیدن به سیستم چهارچرخ محرک و استفاده از این روش انتقال قدرت در ساختههای مختلف خود بوده است. سوبارو اکنون با اتکا به تجربه و دانشی که در استفاده از این سیستم کسب کرده توانسته است که آن را جمعوجور تر و سبکوزنتر از همیشه بسازد. با توجه به اینکه خودروهای مجهز به سیستم چهارچرخ محرک غالباً از نظر مصرف سوخت در پس رقبای تک دیفرانسیل خود بودهاند سوبارو هدف جدیدی برای خود تعیین کرده است، ارائه محصولاتی با سیستم چهارچرخ محرک که از نظر اقتصادی با رقبای دیفرانسیل جلو برابری نماید.
به گزارش میهن صنعت، برای اینکه بدانیم سوبارو چقدر در تحقق این هدف موفق بوده یا نه، مدل لگاسی 2015 را در مقابل یکی از کارآمدترین رقبایش یعنی مزدا 6 مدل 2015 قرار دادهایم.کمپانی مزدا چندین سال قبل فلسفه اسکای اکتیو را جایگزین شعار "Zoom Zoom” کرد. فلسفه اسکای اکتیو در محصولات مزدا به معنای استفاده از مواد سبکوزن، کاهش اصطکاک و استفاده از موتورهای با راندمان بالا میباشد و مزدا 6 مدل 2015 با پیروی از فلسفه فوق به مصرف سوخت 9.05 لیتر در شهر، 6.2 لیتر در بزرگراه رسیده است که در صورت بهرهگیری از سامانه بازیابی انرژی اختصاصی مزدا موسوم به i-ELOOP بسیار بهتر میشود و مصرف سوخت شهری مزدا 6 گرند تورینگ مدل 2015 به 8.4 لیتر و مصرف سوخت بزرگراهی به 5.88 لیتر در صد کیلومتر میرسد.
میزان مصرف سوخت سوبارو لگاسی بهاندازه مزدا 6 خوب نیست و برای شهر و جاده به ترتیب برابر با 9.05 و 6.53 لیتر میباشد البته این در حالی که سوبارو از سیستم تمام چرخ محرک دائمی بهره میبرد و استفاده از این سیستم موجب افزایش وزن 100 کیلوگرمی سوبارو نسبت به مزدا میشود. سوبارو مورد تست از نوع 2.5i Premium میباشد و وزن خشک آن 1565 کیلوگرم بوده و با این شرایط مدل مورد تست سبکترین لگاسی روی خط تولید سوبارو است
روی کاغذ سوبارو لگاسی و مزدا 6 از بسیاری جهات شبیه هم هستند. قیمت پایه هر دو خودرو از 22.000 دلار شروع میشود و هر دو اتومبیل ژاپنی به موتورهای چهار سیلندر 2.5 لیتری البته با آرایش سیلندرهای متفاوت مجهز هستند. قدرت و گشتاور موتور مزدا 6 به ترتیب 184 اسب بخار و 250 نیوتن متر بوده و از قدرت و گشتاور 174 اسب بخاری و 235 نیوتن متری سوبارو بالاتر است.
سوبارو لگاسی از جعبهدنده ضریب متغیر (CVT) بهره میجوید و واکنش دریچه گاز این خودرو کمی تهاجمی است که رسیدن به رانندگی اقتصادی را در ابتدا کمی دشوار میکند و خیلی زود دریافتیم که برای رانندگی مقرونبهصرفه با سوبارو باید تناسبی مابین حرکت تهاجمی اولیه و رانندگی نسبتاً آرام بعد از آن برقرار کرد. گیربکس اتوماتیک 6 سرعته مزدا 6 تعویضهای بسیار نرم و سریع و بدون تقهای را انجام میدهد.
در حالت کلی برای تجربه رانندگی اقتصادی باید بیشتر به دورشمار موتور توجه کرد تا سرعت شمار و به همین منظور باید دور موتور را در محدوده ای با دامنه نوسان مطلوب نگه داشت.
هر دو خودرو میزان بالائی از گشتاور تولیدی خود را در دورهای پائین موتور ارائه میدهند که رانندگی نرمتر را در پی دارد. تعویض دندههای مزدا 6 در دور موتور 1.500 و بسیار سریع صورت میگیرد. دور موتور لگاسی را هم با فشار محتاطانه بر پدال گاز میتوان در زیر 1.500 دور در دقیقه هم نگه داشت. در طول تست با دو اتومبیل، تنها هنگامیکه به یک بزرگراه با شیب زیاد رسیدم نیاز به افزایش دور موتور از 2.000 دور در دقیقه احساس شد. در واقع با رانندگی محتاطانه و برنامهریزیشده هیچ دلیلی برای افزایش دور موتور در مزدا 6 و سوبارو لگاسی وجود ندارد.
در هنگام رانندگی با مزدا، با استفاده از شیفترهای دنده پشت فرمان میتوان به بهرهوری بالاتری در مصرف سوخت رسید بهخصوص در هنگام بالا رفتن از مسیرهای شیبدار میتوان اتومبیل را مجبور کرد تا در پایینترین دور ممکن کار کند. برای مثال شما میتوانید در سرعت 80 کیلومتر از دنده 6 استفاده کنید و در این حالت دور موتور در کمترین میزان ممکن را خواهد داشت.
اما سوبارو لگاسی برای رسیدن به بیشترین میزان بهرهوری از روش دیگری استفاده کرده است و در صورتی که جعبهدنده CVT سوبارو را در حالت درایو قرار دهیم و کمترین میزان فشار به پدال گاز را وارد کنیم موتور سوبارو در کمترین دور ممکن خواهد کرد. در طی مسافتهای بزرگراهی موتور سوبارو در حالت استفاده از حالت D جعبهدنده، دور کمتری نسبت به زمان استفاده از شیفترهای پشت فرمان خواهد داشت.
بعد از سپری کردن ساعات و مسافت طولانی در بزرگراه بهمنظور آزمایش مصرف سوخت، سوبارو لگاسی توانست رکورد اعلام شده برای خودش را بشکند و برای طی صد کیلومتر تنها 6.39 لیتر سوخت مصرف کند. اما مزدا نتوانست رکورد رسمی 5.88 لیتری خود را بشکند اما هم چنان با مصرف 6.2 لیتری بهتر از سوبارو عمل کرد.
نتیجهگیری: اگر رقیبی مثل مزدا 6 را نادیده بگیریم، سوبارو بهراحتی میتواند با دیگر رقبای دیفرانسیل جلو از نظر بهرهوری و اقتصادی برابری نماید. البته پیروزی در این تست از آن مزدا 6 است چراکه رانندگی با آن مقرونبهصرفه تر بوده و همچنین طراحی داخلی با کیفیت بهتر و رانندگی جذابتری را ارائه میدهد.