:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۶.۹۹°
به‌روز شده در: ۱۵ آبان ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۶
سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو خبر داد

جزئیات نخستین جلسه سیاست‌گذاری خودرو در سال۹۴

ساسان قربانی، سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو گفت: بازار خودرو ایران در رتبه‌بندی جهانی دارای جایگاه سیزدهم است که این رتبه در عرصه تیراژ تولید خودرو در حال حاضر رتبه هیجدهم دنیا محسوب می شود.
کد خبر: ۵۲۱۰۹
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۲:۲۶

خبر اقتصادی - ساسان قربانی گفت: در اولین جلسه سیاست‌گذاری خودرو در سال94 وزیر صنعت، معدن و تجارت با  تأکید بر لزوم ایجاد یک شرکت‌ صادراتی و ایجاد واحدهای طراحی ـ مهندسی مشترک، فعال شدن واحد صادرات در مجموعه‌سازان بزرگ  وبرنامه‌ریزی و یافتن راهکار کیفی جهت حل مشکلات را خواستار شد.

به گزارش مهر، وی اظهار داشت: مهندس نعمت زاده تاکید کرد که خودروسازان باید پشتیبانی خود را از قطعه‌سازان به عمل آورند تا با استفاده از تکنولوژی روز، بتوانند با برندهای جهانی مشارکت کنند.

سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو تصریح کرد: در این نشست وزیر صنعت مطرح کرد قرارداد یکساله در هیچ قطعه‌سازی انگیزه لازم به سمت ارتقای تکنولوژی را ایجاد نمی‌کند و باید قراردادها 3 تا 5 ساله باشد تا سرمایه‌گذاران و صاحبان تکنولوژی انگیزه لازم را برای سرمایه‌گذاری در ایران داشته باشند.

قربانی با اشاره به سخنان وزیر پیرامون مشارکت خارجی‌ها، تصریح کرد: مهندس نعمت زاده تأکید دارد باید مشارکت شرکت‌هایی را انتخاب کنیم که بهتر از ما باشند.

وی گفت: وزیر صنعت معتقد است ما باید ارزش و اهمیت بازار ایران را به اندازه کشورهای دیگر بدانیم و همه ما مسئول هستیم از این بازار حراست کنیم و تولید ملی را توسعه دهیم و هیچکس حق ندارد بدون دلیل منطقی و علمی این بازار را به خارجی واگذار کند و باید بستری فراهم کنیم که صاحبان تکنولوژی روز اگر تمایل دارند از این بازار استفاده کنند. تولید را از طریق سرمایه‌گذاری مشترک در ایران انجام دهند.

در این جلسه وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ما سه محور اصلی را در توسعه تولید دنبال می‌کنیم؛ اول توسعه صنعت خودروسازی و رسیدن به کلاس جهانی دوم فولاد و سوم توسعه و توانمندسازی تولید لوازم خانگی و نباید به خود اجازه دهیم قطعه‌ معیوب تولید کنیم و تا زمانی که چشم به واردات داریم صادرات محقق نخواهد شد.

نعمت‌زاده افزود: برای انتقال تکنولوژی و سرمایه‌گذاری به منظور نوسازی صنعت قطعه‌سازی، وزارتخانه آمادگی همکاری دارد. و عنوان می کند در صورت رفع تحریم ما باید اولویت اصلی‌مان صادرات باشد. آنها که از هم‌اکنون فکر توسعه واردات را دارند به منافع مملکت لطمه می‌زنند.

وی گفت: استفاده از تجارب کشورهایی که مسیر صحیح توسعه صنعت خودرو را طی کرده‌اند کار مفیدی است و باید از خبرگان و کارشناسان بین‌المللی برای توسعه صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی استفاده کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: شرکت‌های داخلی برای همکاری با شرکت‌های خارجی به هیچ وجه رقابت نکنند که این امر باعث سوءاستفاده خارجی می‌شود.

وی افزود: بهترین شاخص پیشرفت ما رضایت مشتری است و باید اصلاح را از خودمان شروع کنیم و نباید منتظر کسی باشیم و وزارت صنعت برای ارتقای سطح کیفی تولیدات حتی در شرایط تحریم آمادگی همکاری دارد.

سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو با اشاره به سخنان وزیر پیرامون  ضرورت حمایت از توسعه سهم ساخت داخل گفت: مهندس نعمت زاده می گوید در صورت وجود قطعات با کیفیتی که ساخت داخل دارد، قطعات از خارج وارد نشود.

سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو گفت: با توجه به ارائه پیشنهادات برای رفع موانع پس از ارائه‌ راهکارهای پیشنهادی وزیر دستورات مقتضی را برای پیگیری و عملیاتی کردن آنها صادر کرد.

قربانی افزود:  با توجه به اهمیت صنعت قطعه‌سازی در توسعه صنعت قطعه‌سازی کشور مقرر شد به صورت فصلی یک جلسه ویژه به صنعت قطعه‌سازی اختصاص داده شود.

سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو در ادامه این نشست، گزارش تولید شرکت‌های خودروسازی توسط اداره کل خودرو و نیروی محرکه  را بیان و تصریح کرد که آمار ارائه شده در مورد تولید خودرو در فروردین 57 هزار و 895 خودرو بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد داشته است.

قربانی  در این گزارش ضمن ارائه آمار و اطلاعات مقایسه‌ای و پیشنهادات رفع موانع تولید گفت: در سال 93 حدود 30 هزار شغل مستقیم در صنعت قطعه‌سازی خودرو ایجاد شده که این موضوع صرفاً به دلیل افزایش تیراژ تولید خودرو بوده است.

وی افزود: حجم سرمایه‌گذاری در صنعت قطعه‌سازی 9 هزار و 500 میلیارد تومان، حجم سرمایه در گردش 14 هزار و 300 میلیارد تومان، حجم فروش قطعات 22 هزار و 500 میلیارد تومان بوده است که سهم قطعه‌سازی از ارزش افزوده کل صنعت در حدود 9 درصد است.

قربانی یاد آور شد: مطالبات قطعه‌سازان از شرکت‌های خودروسازی در حدود 4 هزار و 500 میلیارد تومان است. حجم بازار قطعه‌سازی دنیا در سال 2015 به میزان 1650 میلیارد دلار پیش‌بینی شده است.