:
كمينه:۱۱.۵۱°
بیشینه:۱۱.۹۹°
به‌روز شده در: ۱۴ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۷:۳۹

نشان نقره جایزه ملی لجستیک در دست ایران خودرو

ایران خودرو اولین خودروساز ایرانی است که توانسته سیستم تولید کششي یا جاست این تایم را به اجرا در آورد و در نتيجه آن، ضمن كاستن از فضاهاي انبار كه در گذشته قطعات، چند ماه قبل از توليد، در آن نگهداري مي شد، از خواب سرمايه نيز جلوگيري می كند.
کد خبر: ۴۵۵۰
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۲
خبراقتصادی: 75 درصد ارزش خودرو را قطعات تشكيل مي دهد و روزانه میلیون ها قطعه از قطعه سازان در نقاط مختلف، وارد خط توليد ايران خودرو مي شود. مديريت اين فرايند از تامين تا عرضه خودروهاي كامل به بازار، نيازمند برنامه ريزي و عمليات بزرگ در جهت افزايش دقت و سرعت و كاهش ضايعات و هزينه ها است كه در نهايت در عرضه خودروي با كيفيت و قيمت مناسب نتيجه مي دهد.



 

ایران خودرو اولین خودروساز ایرانی است که توانسته سیستم تولید کششي یا جاست این تایم  را به اجرا در آورد و در نتيجه آن، ضمن كاستن از فضاهاي انبار كه در گذشته قطعات، چند ماه قبل از توليد، در آن نگهداري مي شد، از خواب سرمايه نيز جلوگيري كند. امروزه با اين كه توليد چند برابر شده اما انبارها 30 درصد كاهش و به كاربري هاي ديگر اختصاص يافته كه افزايش بهره وري عوامل توليد را در پي دارد. دريافت نشان نقره نخستين جايزه ملي لجستيك نشان دهنده تلاش و دستاوردهاي ايران خودرو در زمينه لجستيك در زنجيره تامين و توليد است.

 

دستيابي به برنامه كلان توليد،  نيازمند تامين قطعات و مواد مصرفي است كه در ايران خودرو از طريق تعامل پيوسته با سازندگان و شركاي تجاري انجام مي شود. بر اساس نقشه راه پنج ساله از 89 تا 93،  در سال 91 دانش و سيستم هاي يك پارچه لجستيك و زنجيره تامين و  پروتكل برنامه ريزي و لجستيك زنجيره تامين و توليد 70 درصد به اجرا در مي آيد. در سال 92 اين ميزان به صد در صد مي رسد و در سال 93 ، واحدي چابك و ارزش آفرين در برنامه ريزي تامين و توليد و مديريت بهينه زنجيره تامين  و لجستيك بخش خودروي سواري هدف گذاري شده است.

 

برنامه ريزي كلان تامين و توليد بر اساس نياز بازار و پورتفوليوي محصول، مديريت بهينه دريافت، نگهداري و تحويل مواد و قطعات و پشتيباني اطلاعاتي و لجستيكي سايت هاي مختلف توليد سواري همسو با اهداف استراتژيك گروه صنعتي ايران خودرو، از ديگر مقولات مرتبط با لجستيك است. با مديريت هزينه و كاستن از بهاي تمام شده محصول، سودآوري بلندمدت شركت دنبال مي شود و برنامه ريزي و كنترل تامين و توليد به موقع سايت هاي داخلي و خارجي به منظور دست يابي به مقياس اقتصادي توليد، راهبرد گروه صنعتي د است.

 

برگزاري جايزه ملي لجستيك، نشان دهنده تحول در درك اهميت اين پديده در حيات بنگاه هاي اقتصادي و رونق اقتصاد ملي و عاملي است كه ضمن ارزيابي بنگاه ها، آن ها را در راه ارتقاي اين بخش از فعاليت خود و بهره گيري از دستاوردهاي روز جهان تشويق مي كند. در نخستين دوره جايزه ملي لجستيك كه با پنجمين كنفرانس ملي و سومين كنفرانس بين المللي لجستيك و زنجيره تامين در تهران برگزار شد، ايران خودرو از جمله شركت كنندگان فعال و برگزيدگان بود كه نشان نقره را از آن خود كرد. اين كنفرانس روزهاي 26 و 27 آذرماه سال جاري و با محوريت 10 پانل تخصصي در مركز همايش هاي بين المللي برج ميلاد برگزار شد. همانند دوره هاي قبل گروه صنعتي ايران خودرو (معاونت سيستم جامع توليد، امور لجستيك سازندگان، برنامه‌ريزي تامين قطعات و مهندسي بسته‌بندي ساپكو و شركت ايساكو) در پانل تخصصي خودرو و بخش‌هاي جنبي كنفرانس نيز مشاركت فعال داشتند كه به ارتقاي كيفيت برگزاري كنفرانس، كمك شاياني كرد. مديران لجستيك ايران خودرو در كميته سياسيت گذاري پنل خودرو براي تعيين تيم داوري مقالات، نحوه اجراي پنل و تهيه بيانيه پاياني كنفرانس مشاركت كردند. ارسال فراخوان درخواست مقالات و گزارش‌هاي صنعتي قابل ارائه در كنفرانس در سطح گروه صنعتي، انتخاب كميته داوري داخلي و بررسي و اصلاح مقالات براي ارايه به كنفرانس از ديگر موارد همكاري ايران خودرو در اين زمينه به شمار مي رود. در نتيجه اين اقدام 49 مقاله علمي و ‌پژوهشي و گزارش صنعتي از گروه صنعتي ايران خودرو جمع‌آوري و به دبيرخانه كنفرانس ارسال شد. ايران خودرو در داوري نهايي مقالات و گزارش‌هاي صنعتي پانل خودرو نيز مشاركت فعال داشت و از ميان 63 مقاله دريافتي در اين پانل، 47 مقاله توسط گروه صنعتي ايران خودرو ارايه شده بود. در اين بين دو مقاله در بخش علمي پژوهشي و شش مقاله در بخش كاربردي پانل خودرو براي ارايه شفاهي و دو مقاله از مجموعه مقالات ارائه شده در پانل هاي كاربردي به عنوان مقالات برتر كنفرانس انتخاب شدند. 20 مقاله براي ارايه به صورت پوستر انتخاب و مديريت ارتباطات ايران خودرو در گردآوري و هماهنگي چاپ مقالات صنعتي انتخاب شده به صورت پوستر همكاري كرد.

 

در مراسم پاياني نخستین جایزه ملی لجستیک که بعد از ظهر روز دو شنبه بیست و هفتم آذر در سالن همایش های برج میلاد برگزار شد، دکتر حسین نجاری قائم مقام مدیر عامل ایران خودرو در تولید، نشان نقره همایش را از دست وزیر صنعت معدن و تجارت دریافت کرد.

 

شرکت مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو دیزل در بخش متقاضیان خدمات لجستیکی و شرکت خدمات پس از فروش ایران خودرو ( ایساکو ) نيز در بخش عرضه کنندگان خدمات لجستیک در حوزه انبارداری و توزیع گواهی اشتهار نخستین جایزه ملی لجستیک را دریافت کردند.

 

اين همایش همزمان با سومین همایش بین المللی و پنجمين همايش ملي لجستيك و زنجيره تامين با حضور فعالان و دست اندرکاران عرضه لجستیک برگزار شد و در مراسم پایانی،‌ وزیر صنعت، معدن و تجارت در سخنانی بر اهمیت لجستیک و ظرفیت های لجستیکی ایران برای کسب درآمد ارزی تاکید کرد. در این مراسم 9 گواهی اشتهار، چهار تندیس برنز، دو نشان برنز، سه تندیس نقره و یک تندیس طلا به برگزیدگان حوزه های مختلف لجستیک اهدا شد.

 

 

ایسیکو، پیشرو درارائه خدمات صنعتی درکشور

 

در نيمه دوم دهه 70 به منظور تمركز بر توليد و با هدف چابك‌سازي و چالاك‌سازي شركت ايران‌خودرو ضرورت ايجاد شركتي به عنوان متولي اصلي مديريت پيمان و زنجيره خدمات لجستيك در دستور كار شركت ايران‌خودرو قرار گرفت. در اين راستا در سال 1379 شركت پارك‌هاي صنعتي با هدف تامين نيازهاي خدمات فني و پشتيباني ايران‌خودرو تاسيس شد         

 

در آبان‌ماه سال 1383 به واسطه ارتقاي عملكرد شركت، دانش كاركنان و حركت به سوي جايگاه مديريت پيمان به جايگاه مهندسي خدمات در زنجيره تامين خدمات و مهندسي هزينه خدمات، نام شركت پارك‌هاي صنعتي ايران‌خودرو به شركت مهندسي خدمات صنعتي ايران‌خودرو (ايسيكو) تغيير يافت.

 

هم زمان با گسترش حيطه فعاليت‌هاي ايسيكو در واگذاري ماموريت‌هاي جديد، اين شركت موفق شد در رويكرد نوين خود در حوزه خدمات صنعتي و براي تحقق ماموريت‌هاي محوله و نيز در جهت اصلاح فرآيندهاي ارايه خدمات، گام‌هاي موثر و اثربخشي بردارد.

 

چشم انداز،‌ استراتژي و ارزش‌هاي سازماني

 

در چشم انداز شركت ايسيكو،‌ اين شركت به عنوان شركتي پيشرو در ارايه خدمات صنعت در سطح كشور ترسيم شده است. با توجه به جهت‌گيري‌هاي استراتژيك شركت ايران خودرو و برنامه‌ها و اولويت‌هاي كاري ابلاغ شده توسط ايران خودرو، كليه فعاليت‌ها و اقدامات شركت ايسيكو مطابق جهت‌گيري‌هاي استراتژيكي با محوريت ايران خودرو بنا شده است. مديريت هزينه در حوزه فعاليت هاي مربوط به كليه شركت هاي عضو گروه صنعت ايران خودرو و سودآوري در حوزه فعاليت هاي خارج از گروه صنعتي ايران خودرو از جمله مهم ترين استراتژي هاي شركت ايسيكو محسوب مي شود. ارزش افزايي براي ذي‌نفعان (مشتريان، كاركنان، تامين‌‌كنندگان، سهام‌داران و جامعه)، مديريت توسط فرآيندها، موفقيت از طريق كاركنان، پرورش خلاقيت و نوآوري، مسووليت پذيري براي آينده‌اي پايدار نيز به عنوان ارزش هاي سازماني اين شركت شناخته شده است.

 

اهم ماموريت و فعاليت هاي تعيين شده

 

 شركت ايسيكو با تكيه بر شبكه توانمند تامين و به پشتوانه تجربه و دانش فني، در زمينه تامين و ارايه خدمات لجستيك و حمل و نقل، پشتيباني، نگه‌داري و تعميرات سايت‌هاي صنعتي و خدمات مشاوره‌اي،‌ مطابق با الزامات مشتريان فعاليت مي‌كند.

 

اولويت اصلي شركت ايسيكو ارايه خدمات به شركت ايران خودرو و ساير شركت‌هاي عضو گروه صنعتي با هدف مديريت هزينه است و ارايه خدمات به شركت‌هاي خارج گروه را با هدف سودآوري مدنظر قرار داده است. از مهم ترين ماموريت هايي كه به شركت ايسيكو محول شده است مي توان به خدمات لجستيك و حمل ‌و نقل (ريلي، جاده‌اي، دريايي و تركيبي) شامل: حمل خودرو به داخل (حمل مواد، قطعات، محصولات وارداتي)، حمل خودرو به خارج (حمل مواد، قطعات، محصولات صادراتي)، حمل ‌و نقل داخلي مواد، قطعات و محصولات در سطح گروه صنعتي، حمل خودرو به نمايندگي‌هاي تهران و شهرستان، حمل خودروهای تجاری در داخل سايت و پاركينگ‌هاي اقماری و همچنين لجستيك درون كارخانه‌اي اشاره كرد.

 

شركت ايسيكو در زمينه خدمات پشتيباني سايت هاي صنعتي نيز فعاليت مي كند. در اين زمينه مي توان از خدمات عمومي و شهري (غذا، نظافت، فضاي سبز، آتش‌نشاني و...)، خدمات اياب و ذهاب، خدمات تامين و توزيع حامل‌هاي انرژي، فروش اقلام مازاد، خودرو و ضايعات صنعتي مشتری، خريد اقلام غيرتوليدي و غير تخصصي و تامين نيروي انساني مورد نياز مشتري (ستادي‌ ـ‌ توليدي) نام برد.

 

ارايه خدمات نگه‌داري و تعميرات سايت‌هاي صنعتي نيز از ماموريت ها و شرح وظايف اصلي شركت ايسيكو محسوب مي شود. نگه‌داري و تعميرات تجهيزات توليدی و غيرتوليدی، نگه‌داري و تعميرات ساختمان و تاسيسات و نگه‌داري و تعميرات تجهيزات حمل‌ونقل و لجستيك از جمله موارد خدمات نگه‌داري و تعميرات شركت ايسيكو به حساب مي آيد.

 

از ديگر سرفصل هاي ماموريت شركت ايسيكو مي توان به خدمات مشاوره‌اي در زمينه خدمات صنعتي اشاره كرد كه در اين زمينه نيز شركت ايسيكو كارنامه درخشاني دارد.

 

شركت برتر در فروش

 

ايسيكو طي يك دهه فعاليت در حوزه مهندسي خدمات صنعتي كشور، سه سال پي در پي موفق شد در جمع 100 شركت برتر منتخب سازمان مديريت صنعتي كشور در شاخص فروش و درآمد قرار گيرد. اين شركت ضمن دارا بودن منابع مالي مناسب، بدنه كارشناسي متخصص و تكنولوژي بالاي فني و مهندسي، قادر به ارايه پكيج كامل خدمات صنعتي به واحدهاي توليدي، صنعتي و خدماتي در سطح كشور است.

 


اولويت در ارايه خدمات به ايران خودرو

 

شركت ايسيكو به عنوان مدير در زنجيره تامين پشتيباني توليد و تامين خدمات غير توليدي، فعاليت‌هاي پشتيباني و خدماتي خود را با اولويت شركت ايران‌خودرو ارايه مي‌كند. از آن‌جايي كه استراتژي شركت ايسيكو برون سپاري فعاليت ها و مديريت بر پيمان سپاري است، بخش عمده‌اي از خدماتي كه به شركت ايران خودرو ارايه مي كند، از طريق عقد قرارداد با پيمان‌كاران ذي‌صلاح صورت مي گيرد.



 

رضايت مشتريان خط قرمز شركت

 

شركت ايسيكو به عنوان بزرگ‌ترين شركت مهندسي و خدمات صنعتي در سطح كشور همواره سعي بر آن داشته تا ضمن ارايه خدمات مطلوب به مشتريان، به منظور اندازه گيري رضايت مشتريان، به صورت ادواري و برنامه‌ريزي شده، خدمات ارايه شده را مورد سنجش و ارزيابي قرار داده و نتايج اين ارزيابي را در جهت بهبود عملكرد خود مورد استفاده قرار دهد.

 

 برگزاري نظرسنجي، ارايه فرم نظرخواهي به مشتريان، دريافت ديدگاه مشتريان از طريق سيستم پيامك از جمله كانال هاي ارتباط با مشتري است كه شركت ايسيكو درجهت بهبود خدمات، از آن استفاده مي كند. در چند سال اخير ارزيابي خدمات در قالب نظرسنجي از مشتريان انجام شده است كه از آن جمله مي توان به ارزيابي خدمات سرويس‌هاي اياب و ذهاب، ارزيابي خدمات سرويس‌هاي داخلي، سنجش رضايت پيمان كاران، سنجش سلامت كاركنان ايران‌خودرو، ارزيابي عملكرد حمل خودرو به شهرستان‌ها، ارزيابي عملكرد حمل خودرو به نمايندگي‌هاي تهران، ارزيابي خدمات ارايه غذا، ارزيابي برگزاري مزايده خودرو، سنجش رضايت كاركنان از اعزام به مشهد مقدس، سنجش رضايت كاركنان از اعزام به مجتمع نوشهر، ارزيابي خدمات نظافت صنعتي سالن‌هاي توليدي، ارزيابي خدمات نت تاسيسات حرارتي و برودتي و ارزيابي خدمات نت تجيهزات غير توليدي اشاره كرد.