آیا اتاق بازرگانی ایران که بزرگترین تشکل بخش خصوصی محسوب میشود به نیروی کار و کارمندان در این سالها توجهی کرده است؟ آیا نیروهای موجود جوابگوی نیازهای اتاق هستند؟ آیا تربیت نیروی ورزیده و کارآمد با توجه به سیل عظیم فارغالتحصیلان صورت میپذیرد.
این روزها مقالات و نظرات بسیاری درخصوص اتاق مطلوب و برنامههای چندین صفحهای و بندهای مختلف در مصاحبهها و مقالات در رسانهها مطرح میشود، ولی افسوس هیچکدام از این برنامهها به نقش کارکنان و مدیران اتاقهای بازرگانی اشاره ندارند. هیچ مسوولی از پرسنل اتاقها نمیپرسد که مشکلاتشان چیست؟
چه خواستههایی از مدیران بخش خصوصی اتاق دارند. آیا اتاق بازرگانی ایران که بزرگترین تشکل بخش خصوصی محسوب میشود به نیروی کار و کارمندان در این سالها توجهی کرده است؟ برنامههای اعلام شده توسط هیات رئیسه یا هیات نمایندگان مگر نباید با استفاده از نیروی متخصص اتاقها اجرا شود.
آیا نیروهای موجود جوابگوی نیازهای اتاق هستند؟ آیا تربیت نیروی ورزیده و کارآمد با توجه به سیل عظیم فارغالتحصیلان صورت میپذیرد. برای بخش خصوصی چه برنامهای در اتاقها پیش بینی شده است؟ آیا همچنان شاهد این خواهیم بود که در ردههای بالای مدیریتی از نیروهای خارج از اتاق استفاده کنند.
در چه مدتی میتوانیم حداقل در حد معاونان اتاق نیرو تربیت کنیم. در چه مدتی میتوانیم به شرکتهای بخش خصوصی اعلام کنیم که اتاق دارای چنان بدنه کارشناسی است که میتواند علاوه بر مشاوره به سه قوه، مشاور شرکتهای خصوصی و در حال رشد باشد. دراین بین آیا به رفاه کارکنان اتاق بازرگانی توجهی شده است؟ هیات نمایندگان آینده به میزان نیازهای مالی کارکنان اهمیت میدهد؟
آیا دغدغه مشکلات مسکن، آموزش و فرزندان آنها بررسی و راهکارهایی پیشبینی شده است؟ آیا میزان دریافتی کارکنان که برخی معتقدند عادلانه نیست مورد بازنگری قرار خواهد گرفت؟ آیا بهرهوری غالب کارکنان، آسودگی خاطر آنان و آرامش محیط کار و دغدغههای دیگر که موجب کاهش عملکرد مطلوب میشود، برنامهریزی شده است؟
متاسفانه در سالهای اخیر بسیاری از نیروهای متخصص بعد از مدت کوتاهی فعالیت از اتاق بازرگانی خارج شدهاند، بنابراین تمامی این موارد مستلزم عیب یابی و ریشهیابی دقیق است که باید در دستور کار قرار بگیرد. نحوه رفتارها دراتاق کارآمد باید طوری تنظیم شود که موجب تبدیل شرکتهای کوچک به شرکتهای بزرگ تجاری شود. با تربیت کادری قوی حمایت از شرکتها در تمام جوانب بهخصوص بازارهای بینالمللی باید شرایطی فراهم شود که موجب گسترش فعالیت این شرکتها شود.
باید با تربیت کادری قوی از کارشناسان در اتاق، نیازهای صادرکنندگان کوچک و متوسط مورد بررسی قرار گرفته و با حمایت از طریق مشاورههای رایگان و همراهی با تجار در سطح بینالمللی موجبات رشد اقتصادی فراهم شود.
همچنین باید با افزایش بهرهوری در کارکنان اتاق، جانشین پروری درهیات نمایندگان و مدیران اتاق در دستور کار قرار گیرد و در آینده نه چندان دور، چابک بودن بخش خصوصی و اتاقهای بازرگانی الگویی برای فعالیت دیگر سازمانها در کشور شود. اعضای اتاق باید بتوانند در تامین نیروی انسانی و متخصص گامهای اساسی بردارند و حل مشکلات کنونی کارکنان اتاق باید مورد توجه قرار بگیرد که در کوتاه مدت انگیزه لازم به مدیران و کارکنان اتاق داده شود و شرایطی فراهم شود که اعضایی که در اتاق بازرگانی مشغول بهکار هستند، احساس غرور و افتخار کنند.
فراموش نکنیم این کارکنان اتاق هستند که میتوانند در اجرای برنامههای گروههای مختلف به ما کمک کنند.
یادمان نرود اگر میخواهیم اتاق بازرگانی چابک عمل کند، باید مشکلات کارمندان را گوش کنیم واین احساسی که در کارمندان ما به وجود آمده مبنی بر نرسیدن به حقشان باید برطرف شود.
یادمان باشد کارمندان اتاق یکی از دلسوزترین کارکنان در مجموعه هستند و مشکلات آنها بیش از گذشته مورد بررسی قرار بگیرد. این نکته را باید در نظر گرفت که هر گروه و تفکری که درانتخابات برنده باشد توجه به کارکنان و تربیت مدیران کارآمد باید در اولویت برنامههای آن گروه یا افراد قرار بگیرد.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران
برای بهبود اتاقاق های بازرگانی دبیر کل های مناسب وشایسته باید اتنخاب شود تا قادر به اداره اتاق بوده وتجربه ودانش ورابط عمومی قوی برای تعامل بین تمام بخشها نه دبیر کل شاغل در دستگاهی دولتی یا بازرگانی که فرصت حضور جدی نداشته باشد بعد از هیت ریسه دبیر وکادر ادرای واجرایی اتاق بسیار مهم است .