:
كمينه:۲۰.۴°
بیشینه:۲۰.۹۹°
به‌روز شده در: ۱۵ آبان ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
ايران‌خودرو و سايپا خودرو وارد مي‌كنند

خودروسازان در صف واردات خودرو

چندي پيش خبر‌هايي مبني بر واردات چند مدل مختلف از خودروهاي چيني توسط سايپا در رسانه‌هاي مختلف منتشر شد. خودروهاي مورد نظر محصولات شركت برليانس بوده و در سه مدل v5 كه يك شاسي بلند است و دو مدل سواري h330وh230 وارد ايران مي‌شوند. اين در حالي است كه ايران خودرو نيز براي اينكه از اين چرخه عقب نماند اقدام به واردات دو مدل خودرو رنو با نام‌هاي كليو ۴ و كپچر كرده است.
کد خبر: ۳۰۱۶۲
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۳

خبر اقتصادی - اينكه چرا خودروسازان به سمت واردات خودرو كشيده شده‌اند خود جاي سوال دارد. اما اين نخستين باري نيست كه اين دو شركت خودروساز اقدام به واردات خودرو مي‌كنند. در سال‌هاي گذشته ايران‌خودرو و سايپا اقدام به واردات خودرو از فرانسه كرده بودند كه البته اين پروژه با موفقيت همراه نبود و نتوانستند آن‌طور كه بايد در بازار موفق باشند. سايپا در آن سوي جاده مخصوص سيتروئن c5 را روانه بازار كرد و در سوي ديگر ايران خودرو براي اينكه از غافله عقب نماند اقدام به واردات پژو 407كرد. دو خودرو كه از موتورهاي مشترك 2ليتري بهره مي‌بردند كه همين موضوع مي‌توانست در خدمات‌دهي مناسب براي اين دو خودروساز نكته مثبتي باشد. ايران خودرو و سايپا در واردات موفق نبودند و خودروهاي‌شان نتوانست در بازار با اقبال همراه شود. چراكه اين خودروها با قيمت‌هايي بالا به‌فروش مي‌رسيدند قيمت‌هايي كه به هيچ‌وجه مناسب اين خودروها نبود. اين در حالي است كه شبكه گسترده خدمات پس از فروش اين شركت‌ها برگ برنده آنها نسبت به ديگر شركت‌هاي وارداتي به‌حساب مي‌آمد. به هر حال اين دو خودروساز در واردات اين محصولات ناكام ماندند. اين روزها اين دو شركت باز هم به صرافت واردات خودرو افتاده‌اند. دو خودروساز بزرگ كشور دوباره مي‌خواهند تبديل به وارد‌كننده شوند. اينكه همه مديران از حمايت صنعت خودرو كشور سخن به ميان مي‌آورند و مي‌خواهند كه خودروسازان ارز‌آوري داشته باشند خيال خامي بيش نيست. خودروسازان با اين روند نه تنها ارز‌آوري نداشته بلكه ارز‌بري هم خواهند داشت. ايران خودرو به‌عنوان بزرگ‌ترين خودروساز خاورميانه و كشور به‌سوي واردات خودرو مي‌رود آن‌ هم برندي كه خود در ايران داراي نماينده رسمي است. شركت نگين‌خودرو نماينده رنو در ايران است هر چند كه به‌دليل ضعف‌هاي مديريتي و البته قيمت‌هاي گزاف نتوانسته آن‌طور كه بايد موفق باشد. البته اين شركت تنها نماينده رنو در ايران نيست چراكه شركت پارس‌خودرو نيز واردات و البته توليد رنو كلئوس را در دستور كار خود دارد.


 نكته اصلي كه در اين جا وجود دارد اين است كه يك منبع آگاه از واردات اين خودرو از كشور دوبي سخن به ميان آورده است به‌طوري كه اين دو محصول از كشور مبدا وارد ايران نمي‌شوند. از اين‌رو تامين قطعات اين خودرو نيز دچار مشكل خواهد بود همانطور كه در مورد پژو 407و سيتروئن c5 نيز مشكل كمبود قطعات وجود داشته و دارد. نكته ديگر اينكه كه ايران خودرو با اين روش تعداد محدودي خودرو را روانه بازار ايران خواهد كرد كه در دراز مدت براي خريداران مشكلاتي را به همراه خواهد داشت. به هر حال اينكه دو خودرو‌ساز بزرگ كشور ما به سمت و سوي واردات خودرو رفته‌اند نشان خوبي براي اين صنعت نيست اين در حالي است كه اين‌ روزها مسوولان از جلوگيري واردات خودرو سخن به‌ميان مي‌آورند. ممكن است كه ايران‌خودرو و سايپا در پي انحصار در واردات هم باشند كه البته دور از ذهن نيست. اينكه دو خودروساز بزرگ كشور پا بر جاي پاي وارد‌كنندگان متخلف مي‌گذارند اتفاق خوبي نيست. چراكه 90درصد واردكنندگان خودرو در ايران نمايندگان انحصاري نبوده و خدمات پس از فروش مناسبي را ارايه نمي‌دهند. حالا خودروسازان ما يكي به‌دنبال واردات خودرو چيني رفته است ديگري نيز از دوبي رنو راهي بازار ايران مي‌كند. به راستي آيا شركت بنز، بي‌ام دبليو، جنرال موتورز يا هر برند ديگري اقدام به واردات خودرو به بازار كشور خود مي‌كند؟ در هيچ كجاي دنيا يك شركت خودروساز اقدام به واردات خودرو نمي‌كند. شايد اگر ايران خودرو به جاي خودرو به فكر آوردن تكنولوژي توليد از فرانسه به ايران بود به اين صنعت بيشتر مي‌شد اميدوار بود. صنعتي كه خودروسازان انحصاري آن اقدام به واردات خودرو مي‌كنند نمي‌توان به آن اميدوار بود. ايران خودرو و سايپا به جاي اينكه به فكر توليد محصولات جديد باشند و قرارداد توليد با برند‌هاي اروپايي منعقد كنند به فكر سود بيشتر از محل واردات افتاده‌اند. اين خودروسازان بعد از سرمايه‌گذاري‌هاي گسترده در بانك‌ها و ليزينگ و تملك شركت‌هاي مختلف حالا مي‌خواهند در واردات هم دستي بر آتش داشته باشند. و البته همه بايد از اين دو خودروساز حمايت كرد چون وقتي نقدي انجام گيرد. برخي از مسوولان حمايت از توليد ملي را در دستور كار خود قرار مي‌دهند.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
آیدین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۱
0
2
متاسفانه همین کارهاست که این کشور را در جرگه کشورهای جهان سوم نگه میدارد.
سیب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
0
0
چه بنزی چه جنرال موتورزی اخه بابا اینا پراید رو هم مثل نمونه اصلیش نمیتونن بسازن قوطی حلبی میدن دست مردم!اونم باچه قیمت های اسمونی