گروه بانک وبیمه روزنامه تعادل -احسان شمشیری: در ايران 76 ميليوني، تنها 6 ميليون نفر خود را بيمه زندگي كرده اند و به دليل پايين بودن سرانه درآمدي در ايران، بسياري از افراد بيمه عمر و زندگي را ضروري نمي دانند، اين در حالي است كه در صورت دريافت بيمه زندگي بسياري از نيازهاي افراد در طول عمر خود از سوي بيمه تامين ميشود و بيمه زندگي نقش بسيار اساسي در بالابردن اميد به زندگي در ميان افراد جامعه دارد.
متاسفانه بيمه عمر و زندگي به عنوان يك خدمت لوكس در بين افراد جا افتاده است، اما يكي از اساسي ترين عوامل در بالا بردن سطح اميد به زندگي و حتي رشد اقتصادي جامعه بیمه عمر و زندگی است.
زیرا هر چه افراد به زندگي اميدوار باشند، تلاش و فعاليت آنها دوچندان ميشود و این مهم نیازمند فرهنگسازي و فراهم ساختن زيرساختهاي درست اقتصادي، و شرايط توسعه اين بيمهها همانند ساير كشورها است.
در حال حاضر به دليل تورم و پايين آمدن ارزش پول ملي، بسياري از خسارتهاي پرداختي از سوي بيمهها با هزينه و سطح خسارت هماهنگي ندارد و این ارقام با تاخیرافزایش می یابد و در نتیجه خسارت ديدگان به خصوص در بخش توليد و صنعت را به شدت دچار دردسر کرده است.
همچنینین باید توجه داشت که گردش بالاي سرمايه در بنگاه اقتصادي اين مساله را كه بايد به بيمه به عنوان پشتوانه امنيت سرمايه و تجهيزات و حتي درآمد توجه کنیم مطرح ساخته است و به همین خاطربسياري از بنگاههاي اقتصادي كه در شهركهاي صنعتي حضور دارند به بيمه كردن سرمايه، تجهيزات و منابع انساني خود اهميت ميدهند اما هنوز بسياري از صنايع كوچك وجوددارند که بيمه را براي جبران احتمالي خسارتهاي خود ضروري نمی دانند، زيرا احتمال وقوع حوادث را جدی نمی گیرند.
از آن جا که ايران جزو كشورهاي حادثه خيز و همراه با بلاياي طبيعي است و حوادث غيرمترقبه در بنگاههاي اقتصادي اتفاق می افتد، وخسارتهاي جبرانناپذيري را براي افراد به همراه دارد، به دليل عدم توجه به انتخاب بيمه تخصصي مناسب توان جبران از سوي افراد و بنگاه ها امكانپذير نیست. در صورتی که اگر از بيمه به عنوان حامي خود بهره گيرند، بسياري از اين هزينهها قابل جبران است.
همچنین با هدف نوآوري و خلاقيت در شبكه فروش و جذب بازارهاي جديد ما نيازمند ابتكار و خلاقيت در حوزه بیمه هستیم تا کاهش ریسک تولیدکننده، فروشنده و مصرف کننده را برای بیمه گذار ایجاد کنیم . در کشورهای جهان شبكه فروش شركتهاي بیمه خصوصي با نوآوري و خلق ايدههاي جديد رشد قابل توجهي در فروش بيمه نامه داشته اند و اين رشد به بيش از 100 درصد نيز رسيده است. براین اساس، در ایران بیمه ها باید متناسب با شرایط زندگی و وضعیت اقلیمی کشور، بیمه های جدید را ارائه دهند و ریسک را در مناطق مختلف کشور کاهش دهند.
اگر بیمه ها می خواهند از جامعه و بازار هدف عقب نباشند، بايد قدرت تطبيق خود را با تغييرات ايجاد شده بالا ببرند و به روزتر عمل کنند. زیرا بنگاههاي موفق اقتصادی براي دستيابي به اهداف خود ساختار درون سازماني خود را در راستاي تغييرات جامعه هدف تغيير مي دهند و با اين استراتژي به اهداف سازماني خود دست پيدا ميكنند