:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
به‌روز شده در: ۱۴ آبان ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۳
چهارشنبه 21 خرداد 93

افزايش نرخ خودرو از 3.7 درصد تا 6.9 درصد براي خودروهاي مختلف در شوراي رقابت تصويب شد

در جلسه شوراي رقابت كه امروز عصر تشكيل شده است، موضوع افزايش نرخ خودروهاي داخلي بررسي شد و رئیس شورای رقابت از نهایی شدن فرمول جدید قیمت گذاری خودرو خبر داد و گفت: در این دستورالعمل قیمت خودرو از 3.7 درصد تا 6.9 درصد افزایش قیمت پیدا کرده است.
کد خبر: ۲۵۱۱۲
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۵
خبراقتصادي - در جلسه شوراي رقابت كه امروز عصر تشكيل شد، موضوع افزايش نرخ خودروهاي داخلي بررسي شد  و رئیس شورای رقابت از نهایی شدن فرمول جدید قیمت گذاری خودرو خبر داد و گفت: در این دستورالعمل قیمت خودرو از 3.7 درصد تا 6.9 درصد افزایش قیمت پیدا کرده است.



رضا شیوا، درباره جلسه امروز شورای رقابت که قرار بود در آن دستورالعمل قیمت گذاری خودرو نهایی و اعلام شود، اظهار داشت: در جلسه امروز دستورالعمل قیمت خودرو با تصویب اعضا نهایی شد. 
وی با بیان اینکه دستورالعمل قیمت خودرو با لحاظ تورم بخشی خودرو و براساس ارز مبادله‌ای تعیین شده است، افزود: این تصمیم با این ملاحظه گرفته شد که با مصوبه دولت قرار است در روزهای آینده ارز مبادله‌ای به خودروسازان ارائه شود.
رئیس شورای رقابت ضمن اشاره به اینکه در فرمول جدید کیفیت تولید خودرو از سوی خودروسازان اهمیت ویژه‌ای دارد، گفت: در فرمول جدید 2.5 امتیاز مثبت به خودروسازانی که تولید خودروی مناسب دارند ارائه و 2.5 امتیاز منفی برای خودروسازان متخلف در تولید خودروهای بی‌کیفیت لحاظ شده است.
به گفته شیوا، در فرمول جدید بهره‌وری شرکت‌های خودروسازی نیز مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفته و در مجموع با ارائه اعداد و ارقام توسط مرکز ملی رقابت، در دستورالعمل جدید افزایش 3.7 درصدی تا 6.9 درصدی قیمت خودرو مورد تصویب قرار گرفته است. 
وی با بیان این که البته شورای رقابت در افزایش قیمت خودرو 5 شرط اساسی را برای خودروسازان را در نظر گرفته است اظهار داشت: خودروسازان نخست باید میزان تولید خود را به صورت ماهانه اعلام کنند تا در راستای آن ضمن همفکری با شورای رقابت میزان عرضه خودرو در بازار مدیریت شود.
رئیس شورای رقابت اضافه کرد: به جز الزامات قانونی در نصب آپشن‌ها هیچ الزام دیگری نباید از سوی خودروسازان به مشتریان در نصب آپشن‌ها تحمیل شود.




شیوا با اشاره به اینکه در طرح فروش خودروسازان باید به گونه‌ای عمل کنند که رضایت‌مصرف‌کننده به صورت واقعی تامین شود گفت: در بازار خودرو باید حتی‌الامکان حضور واسطه‌گران کاهش پیدا کند. البته باید این نکته را متذکر شوم که هنوز با اعمال افزایش قیمت در برخی خودروها اختلاف قیمت 10 تا 15 درصدی کارخانه و بازار آزاد دیده می‌شود. به نحوی که در بازار آزاد قیمت تعدادی از خودروها پایین تر از کارخانه به مشتریان ارائه می‌شود که در نتیجه بازار واسطه‌گری در حوزه خودرو افزایش پیدا کرده است.
وی با تاکید بر اینکه تلاش می‌کنیم مصرف‌کنندگان به صورت مستقیم خودرو را از کارخانه خریداری کنند تصریح کرد: باید بازار خودرو به نحو مناسبی مدیریت شود تا رضایت مصرف‌کننده و تولیدکننده در آن به وجود آید.



رئیس شورای رقابت خاطرنشان کرد: فرمول جدید دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو در اولین روز کاری اعلام می‌شود اما خودروسازان نخست باید تعهدات خود را در اجرای 5 شرط شورای رقابت در افزایش قیمت خودرو اعلام کنند در غیر این صورت افزایش قیمت خودرو کان لم یکن شده و خودروسازان باید محصولات خود را مطابق دستورالعمل قیمت در خرداد 91 به فروش برسانند.