:
كمينه:۱۱.۵۱°
بیشینه:۱۱.۹۹°
به‌روز شده در: ۱۷ آبان ۱۴۰۴ - ۱۶:۵۷
سعید بابایی، کارشناس اقتصادی و سیاسی

پیشنهاد راهبردی برای تأسیس «شورای تجاری ایتالیا و ایران» در جهت گسترش همکاری بخش خصوصی ایران و اروپا

در ایده‌ای که می‌تواند چشم انداز همکاری‌های اقتصادی ایران با اتحادیه اروپا را متحول کند، طرح پیشنهادی تأسیس «شورای تجاری ایتالیا و ایران» مطرح می شودو ایجاد این شورا می‌تواند موتور محرکه جدیدی برای توسعه تجارت دوجانبه و دریچه‌ای به بازارهای اروپا باشد. پیشنهاد دهندگان در نظر دارند با برگزاری یک نشست تخصصی در شهر میلان ایتالیا، این ایده را با طیف وسیع‌تری از سرمایه‌گذاران و تجار دو کشور به اشتراک گذاشته و زمینه‌های اجرایی کردن آن را فراهم کنند.
کد خبر: ۲۲۷۴۲۸
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۴ - ۱۴:۴۷

پیشنهاد راهبردی برای تأسیس «شورای تجاری ایتالیا و ایران» در جهت گسترش همکاری بخش خصوصی ایران و اروپااقتصاد گردان - َدر ایده‌ای که می‌تواند چشم انداز همکاری‌های اقتصادی ایران با اتحادیه اروپا را متحول کند، طرح پیشنهادی تأسیس «شورای تجاری ایتالیا و ایران» مطرح می شودو ایجاد این شورا می‌تواند موتور محرکه جدیدی برای توسعه تجارت دوجانبه و دریچه‌ای به بازارهای اروپا باشد. پیشنهاد دهندگان در نظر دارند با برگزاری یک نشست تخصصی در شهر میلان ایتالیا، این ایده را با طیف وسیع‌تری از سرمایه‌گذاران و تجار دو کشور به اشتراک گذاشته و زمینه‌های اجرایی کردن آن را فراهم کنند.

سعید بابایی، کارشناس اقتصادی و سیاسی در گفت وگو با اقتصاد گردان گفت: بر اساس این طرح که مراحل اولیه رایزنی را می‌گذراند، این شورا با هدف تسهیل مبادلات بازرگانی، توسعه سرمایه‌گذاری‌های مشترک و ایجاد یک کانال ارتباطی باثبات و غیرسیاسی بین کسب‌وکارهای دو کشور، پیشنهاد شده است.
ایجاد چنین نهادهایی در دنیای امروز ضروری است.در شرایط کنونی که موانع متعدد، مسیر تجارت رسمی را با چالش مواجه کرده است، ایجاد نهادهای غیردولتی و مردم ‌نهاد مانند "شورای تجاری ایتالیا و ایران" نه تنها یک انتخاب، بلکه یک ضرورت راهبردی است. این شورا می‌تواند به عنوان پلی میان بخش‌های خصوصی دو کشور عمل کند و فضای اعتماد لازم برای فعالسازی ظرفیت‌های خفته را فراهم آورد.

احیای یک رابطه تاریخی با ابزارهای مدرن
این تحلیلگر با اشاره به سابقه دیرینه روابط اقتصادی تهران و رم افزود: «ایتالیا همواره یکی از شرکای تجاری کلیدی ایران در اروپا بوده است. این طرح پیشنهادی، قصد دارد این رابطه تاریخی را با ابزارهای مدرن کسب‌وکار و در قالبی جدید احیا کند. اگر این ایده محقق شود، می‌تواند کانالی مطمئن برای اتصال کسب‌وکارهای ایرانی به زنجیره‌تأمین و بازار ۴۵۰ میلیون نفری اتحادیه اروپا باشد.»

حوزه‌های پیشنهادی برای همکاری آینده
بر اساس این طرح پیشنهادی، صنایع غذایی و کشاورزی، انرژی‌های تجدیدپذیر، گردشگری، سلامت و فناوری اطلاعات به عنوان حوزه‌های اولویت‌دار برای همکاری آینده تعیین شده‌اند.
بابایی در تشریح این اولویت‌بندی گفت: «تمرکز بر این بخش‌ها هوشمندانه است، چرا که این حوزه‌ها از پتانسیل بالایی برای همکاری برد-برد برخوردارند و کمتر درگیر چالش‌های سیاسی روز هستند. برای مثال، ایران با دارا بودن مزیت در تولید محصولات کشاورزی و انرژی خورشیدی، و ایتالیا با برخورداری از فناوری پیشرفته در زمینه بسته‌بندی و ماشین‌آلات، می‌توانند مکمل یکدیگر باشند.»

گام‌های بعدی و چشم‌انداز
بر اساس اطلاعات منتشر شده، پیشنهاد دهندگان در نظر دارند با برگزاری یک نشست تخصصی در شهر میلان ایتالیا، این ایده را با طیف وسیع‌تری از سرمایه‌گذاران و تجار دو کشور به اشتراک گذاشته و زمینه‌های اجرایی کردن آن را فراهم کنند.
بابایی د خاطرنشان کرد: «موفقیت این طرح پیشنهادی برای ایتالیا و ایران می‌تواند به الگویی برای ایجاد شبکۀ مشابهی از شوراهای تجاری با دیگر کشورهای اروپایی مانند آلمان، فرانسه و اسپانیا تبدیل شود و گامی مهم در مسیر تنوع‌بخشی به روابط اقتصادی ایران باشد.»
موفقیت این ایده منوط به جلب حمایت و مشارکت نهادهای تجاری معتبر و فعالین بخشهای خصوصی در هر دو کشور خواهد بود.