اقتصاد گردان – محسن شمشیری
نسبت ترمینال های تراکنشدار به ترمینالهای فعال سیستمی در مهر ۱۴۰۴ نشان میدهد که در شرکت به پرداخت ملت 91.6 درصد کارتخوان فروشگاهی، 50 درصد ابزار پذیرش اینترنتی و 4.33 درصد ابزار ussd فعال و روی هم 89.53 درصد ابزارها تراکنش دار بوده است. در کل شبکه پرداخت 81.93 درصد کارتخوان های فروشگاهی، 30.6 درصد ابزار اینترنتی و 3 درصد ussd، 15.56 درصد موبایلی و 79.23 درصد کل ابزارها فعال بوده است.
سهم تعداد کارتخوان های کم تراکنش و فاقد تراکنش مالی از کل کارتخوان های فعال سیستمی به پرداخت ملت از 10.4 درصد به 8.43 درصد رسیده و 1.97- درصد کاهش داشته که موفقیت بزرگی محسوب می شود.
نسبت خطای پذیرندگی
درمهرماه 1404، نسبت تعداد خطای پذیرندگی به تعداد کل تراکنشها در شرکت به پرداخت ملت به عدد 0.195 رسیده و0.031 درصد افزایش داشته است.
شرکت"فراپردازان آروند امید" با کسب رقم 0.204 درصد بالاترین عدد شاخص مذکور را به خود اختصاص داده و 0.19 درصد افزایش داشته و سبب افزایش 29.65 درصدی در خطای پذیرندگی شبکه شده است
سهم بالا و اثرگذار ابزارهای تراکنش دار به پرداخت ملت در سراسر کشور
وضعیت ابزارهای فعال سیستمی نشان می دهد که به پرداخت ملت با 13.13 درصد تعداد کارتخوان فروشگاهی، 11.75 درصد تعداد ابزار پذیرش اینترنتی و 26.92 درصد ابزار پذیرش ussd سهم بالایی از ابزارهای پرداخت را به خود اختصاص داده است.
اما وضعیت ابزارهای تراکنش دار نشان می دهد که به پرداخت ملت با 14.67 درصد تعداد کارتخوان فروشگاهی، 19.18 درصد تعداد ابزار پذیرش اینترنتی و 38.79 درصد ابزار پذیرش ussd سهم بالایی از ابزارهای پرداخت تراکنش دار را به خود اختصاص داده است.
اثربخشی کارتخوان های فروشگاهی
درمهرماه شرکتهای"فراپردازان آروند امید"، "پرداخت الکترونیک سامان"، "به پرداخت ملت"، "تجارت الکترونیک پارسیان"و"پرداخت الکترونیک سداد"به رقمی بالاتر از یک در شاخص اثربخشی دست یافته اند. در شاخص اثربخشی کارتخوانهای فروشگاهی تراکنشدار همانند ماه گذشته شرکتهای"فراپردازان آروندامید"، "پرداخت الکترونیک سامان"، "تجارت الکترونیک پارسیان"، "به پرداخت ملت"و"پرداخت الکترونیک سداد"به عددی بالاتر از یک دست یافته اند
به پرداخت ملت با 13.13 درصد تعداد کارتخوان های فعال سیستمی شاخص اثربخشی 1.404 داشته و با 14.67 درصد کارتخوان های فروشگاهی تراکنش دار اثربخشی 1.256 داشته است.
به پرداخت ملت در بازار ابزارهای تراکنش دار نیز با 14.14 درصد تعداد کارتخوان فروشگاهی، 18.84 درصد تعداد ابزار پذیرش اینترنتی و 38.98 درصد ابزار پذیرش ussd سهم بالایی از ابزارهای پرداخت را به خود اختصاص داده است.
در شرکت به پرداخت ملت شاخص اثربخشی کارتخوان فروشگاهی در همه استانها بالای 1 بوده و اعداد آن از بالای 1.1 در تهران تا ۱.۷ در خوزستان بوده و جانماییها و محل نصب کارتخوانها به قاعده و مطلوب و مفید بوده است. به عبارت دیگر، نصب هر دستگاه کارتخوان، در مقایسه با سایر شرکت ها موفق عمل کرده و تعداد قابل توجهی از تعداد و مبلغ تراکنش های بانکی را جذب خود کرده و در کسب وکارها، مراکز خرید وفروشگاه هایی نصب شده که تعداد قابل توجه تراکنش داشته اند و موجب رشد حجم و سهم تراکنش های به پرداخت ملت در کشور شده است.
در شهریورماه نیز به پرداخت ملت در کارتخوان فروشگاهی 1.419، درکارتخوان فروشگاهی تراکنش دار 1.313 را کسب کرده که به معنای مدیریت کارآمد توزیع کارتخوان های فروشگاهی است.
جانمایی مناسب ابزارهای به پرداخت ملت در استان های کشور
اثرگذاری بالای 1 در ابزارهای نصب شده توسط شرکت به پرداخت ملت و بانک ملت نشان می دهد که جانمایی ابزارها در مراکز خرید و مورد نیاز مردم و فعالیت های اقتصادی و معاملات کسب وکارها، به خوبی و درست و طبق قاعده صورت گرفته و مدیریت مناسب توزیع ابزارهای پرداخت در مراکز خرید و خدمات، باعث جذب بالای تعداد و مبلغ تراکنش ها شده و هر دستگاهی که نصب شده بیش از میانگین کل شبکه بانکی، در جذب تراکنش ها موفق بوده است
به گزارش شاپرک، شاخص هر فیندال هیرشمن یا تعیین میزان اثرگذاری ابزارهای پرداخت در بازار شرکتهای پرداخت نشان میدهد که شرکت به پرداخت ملت همچنان از تمرکز بالا و اثرگذاری زیاد در ابزار پذیرش اینترنتی، ابزار پذیرش ussd و کارتخوان فروشگاهی برخوردار است.
به پرداخت ملت با عدد 345 در کارتخوان فروشگاهی، 1515 در ابزار اینترنتی و 2133 در ابزار ussd تمرکز بالا در ابزارها داشته است.
همچنین به پرداخت ملت در سرویسهای پرداخت قبض و خرید شارژ 697، تراکنشهای خرید 416 و ماندهگیری با 215 از تمرکز و اثرگذاری بالا در بازار برخوردار است.
به عبارت دیگر، اثرگذاری ابزارهای نصب شده توسط شرکت به پرداخت ملت و بانک ملت بالاست و جانمایی ابزارها در مراکز خرید و مورد نیاز مردم و فعالیت های اقتصادی و معاملات کسب وکارها، به خوبی و درست و طبق قاعده صورت گرفته و باعث جذب بالای تعداد و مبلغ تراکنش ها شده است و هر دستگاهی که نصب شده بیش از میانگین کل شبکه بانکی، در جذب تراکنش ها موفق بوده است و نشان دهنده مدیریت مناسب توزیع ابزارهای پرداخت در مراکز خرید و خدمات بوده است.