:
كمينه:۱۱.۵۱°
بیشینه:۱۱.۹۹°
به‌روز شده در: ۱۷ آبان ۱۴۰۴ - ۱۷:۰۸
76 درصد کارتخوان های فروشگاهی در شرکت پرداخت الکترونیک سپهر فعال است

کاهش نسبت خطای پذیرندگی تراکنش های سپهری در شهریور 1404

نسبت تعداد خطای پذیرندگی به کل تراکنش های هر شرکت نیز در پرداخت الکترونیک سپهر با 0.024- درصد کاهش به عدد مطلوب 0.034 رسیده است / سهم کارتخوان های بدون تراکنش و کم تراکنش در پرداخت الکترونیک سپهر 24.42 درصد و کارتخوان های فعال در سپهر 75.6 درصد است
کد خبر: ۲۲۶۹۹۵
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۴ - ۰۸:۳۳

اقتصاد گردان – محسن شمشیری
پرداخت الکترونیک سپهر در شهریور 1404 سهم 3.74 درصدی از تعداد و 5.92 درصد مبلغ تراکنش کارتخوان، 1.77 درصدی از تعداد و 5.77 درصد از تراکنش اینترنتی از کل شبکه پرداخت داشته است. 
به گزارش شاپرک، سهم 3.57 درصدی از تعداد و 5.9 درصدی از مبلغ تراکنش خرید، 1.79 درصدی از تعداد و 3.75 درصدی از مبلغ تراکنش پرداخت قبض و خرید شارژ، 4.8 درصدی از تعداد تراکنش مانده گیری داشته است. 
به گزارش شاپرک، سهم بازار شرکت‌های پرداخت از مبلغ تراکنش‌ها در شهریور ۱۴۰۴ نشان می‌دهد که شرکت به پرداخت ملت در رتبه نخست با 21.75 درصد از کل مبلغ تراکنش‌ها قرار داشته است. پرداخت الکترونیک سامان 20.42 درصد، پرداخت الکترونیک سداد 14.24 درصد، تجارت الکترونیک پارسیان 9.78 درصد، پرداخت نوین آرین 8.24 درصد، کارت اعتباری ایران کیش6.47 درصد، پرداخت الکترونیک پاسارگاد 6.02 درصد، پرداخت الکترونیک سپهر 5.88 درصد، آسان پرداخت پرشین 4.48 درصد، فن آوا کارت 1.57 درصد، فراپردازان آروند امید 1.06 درصد، الکترونیک کارت دماوند 0.11 درصد کل مبلغ تراکنش‌ها سهم داشته‌اند.
همچنین سهم بازار شرکت‌های پرداخت از تعداد تراکنش‌ها در شهریور ۱۴۰۴ نشان می‌دهد که پرداخت الکترونیک سامان با 20.75 درصد، به پرداخت ملت 20.45 درصد، تجارت الکترونیک پارسیان 11.82 درصد، پرداخت نوین آرین 10.06 درصد، پرداخت الکترونیک سداد ۷.۹ درصد، فراپردازان آروند امید 7.93 درصد، پرداخت الکترونیک پاسارگاد 5.62 درصد، آسان پرداخت پرشین 5.16 درصد، کارت اعتباری ایران کیش 4.96 درصد، پرداخت الکترونیک سپهر ۳.۵۴ درصد، فن آوا کارت 1.درصد، الکترونیک کارت دماوند ۰.۱۳ درصد، از تعداد تراکنش‌ها سهم داشته اند.

کاهش نسبت خطای پذیرندگی در تراکنش سپهری
نسبت تعداد خطای پذیرندگی به کل تراکنش های هر شرکت نیز نشان می دهد که در شهریور 1404 در پرداخت الکترونیک سپهر با 0.024- درصد کاهش به عدد مطلوب 0.034 رسیده است.

سهم از ابزارها 
سهم هر شرکت از تعداد ابزار نشان می دهد که سپهر 7 درصد کارتخوان فروشگاهی، 18.97 درصد ابزار اینترنت، 0.11 درصد ussd را در اختیار داشته است. 
سهم هر شرکت از تعداد ابزار تراکنش دار نشان می دهد که سپهر6.37 درصد کارتخوان فروشگاهی، 20.32 درصد ابزار اینترنت، را در اختیار داشته است. 

اثربخشی ابزارهای سپهر
سپهر با 7 درصد سهم از کارتخوان فروشگاهی، شاخص اثربخشی 0.535 در کل کشور داشته است. همچنین با سهم 6.37 درصدی از کارتخوان تراکنش دار، اثربخشی 0.587 داشته است.

75.6 درصد کارتخوان های سپهر فعال است
تعداد کارتخوان فروشگاهی کم تراکنش و بدون تراکنش در شهریورماه 1.8 میلیون بوده که سهم 17.13 درصدی از کل کارتخوان های فروشگاهی داشته است. سهم کارتخوان های بدون تراکنش و کم تراکنش در سپهر 24.42 درصد بوده است. به عبارتی کارتخوان های فعال در سپهر 75.6 درصد، ابزار اینترنتی فعال 27.77 درصد، و در کل ابزارها 69 درصد بوده است. در کل شبکه شرکت های پرداخت سهم کارتخوان های فعال 82.9 درصد ابزار اینترنتی 25.9 و ussd 3.2 درصد و کل ابزارها 79.9 درصد فعال بوده است.

حرکت به سمت فناوری های جدید
راهکار مناسب در افزایش سهم بازار شرکت های پرداخت، استفاده از خدمات نرم افزاری موبایلی جدید و فناوری های آینده متصل به حساب های بانک صادرات ایران است که می تواند از طریق سیستم پرداخت NFC و فناوری های جدید در فروشگاه ها نصب شود و در نهایت، پرداخت های مشتریان بانک صادرات ایران از طریق ابزارهای شرکت پرداخت الکترونیک سپهر انجام شود. سیستم های پرداخت موبایلی در آینده جایگزین کارتخوان ها خواهند شد و شرکت هایی که به این فناوری توجه کنند سهم بازار بهتری خواهند داشت و نفوذ و اثرگذاری ابزارها در بازار را افزایش می دهند 
میانگین مبلغ تراکنش‌های شرکت پرداخت الکترونیک سپهر و بانک صادرات ایران از میانگین مبلغی تراکنش‌های کل شبکه بانکی کشور بالاتر بوده و تراکنش های اینترنتی و کارتخوان ها با مبلغ بالاتر از میانگین سایر شرکت ها صورت گرفته و این موضوع باعث افزایش سهم شرکت پرداخت الکترونیک سپهر از کل مبلغ تراکنش ها نسبت به سهم آن از تعداد تراکنش ها بوده است. 

اثرگذاری کارتخوان فروشگاهی
در شرکت پرداخت الکترونیک سپهر شاخص اثرگذاری توزیع و جانمایی کارتخوان فروشگاهی، اعدادی بین ۰.۳ تا ۰.۷ در استان‌های مختلف اعلام شده است. این نکته یادآوری می کند که جانمایی کارتخوان های جدید، باید به نحو بهتری در مراکز خرید و معاملات و کسب وکارهای با تراکنش بالا صورت گیرد تا به اندازه توزیع و نصب کارتخوان ها، تعداد و مبلغ تراکنش ها بالاتر از میانگین هر کارتخوان در شبکه پرداخت کشور باشد. به عبارت دیگر، باید از ظرفیت بالای تعداد کارت ها و حساب های سپهر بانک صادرات ایران بهتر استفاده شود و کارتخوان های شرکت پرداخت الکترونیک سپهر و سایر ابزارهای پرداخت در مراکزی نصب شود که مشتریان سپهری بانک صادرات ایران از آن مراکز خرید می کنند. همچنین راهکار دیگر، استفاده از خدمات نرم افزاری موبایلی جدید و فناوری های آینده متصل به حساب های بانک صادرات ایران است که می تواند از طریق سیستم پرداخت NFC و فناوری های جدید در فروشگاه ها نصب شود و در نهایت، پرداخت های مشتریان بانک صادرات ایران از طریق ابزارهای شرکت پرداخت الکترونیک سپهر انجام شود. سیستم های پرداخت موبایلی در آینده جایگزین کارتخوان ها خواهند شد و شرکت هایی که به این طراحی ها در موبایل ها توجه کنند سهم بازار بهتری خواهند داشت و نفوذ و اثرگذاری ابزارها در بازار را افزایش می دهند. 
در بعد استانی برخی شرکت ها دارای شاخص اثربخشی کارتخوان فروشگاهی بالاتر از یک هستند. به عبارت دیگر نحوه توزیع کارتخوانهای فروشگاهی این شرکت ها به گونه ای بوده که در جذب بیشتر تراکنش ها به نسبت سایر شرکتها موفق تر عمل نموده اند و در تعداد تراکنشهای کارتخوان فروشگاهی و تعداد ابزار کارتخوان فروشگاهی فعال سیستمی بالاترین سهم از بازار را در اکثر استانهای کشور داشته است.