اقتصادگردان- سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برای بهبود وضعیت صنعت خودرو در کشور برنامههای جدی را تدوین و در دستورکار قرار داده است، از همین رو فرشاد مقیمی، رئیس هیات عامل ایدرو به بیان این برنامهها پرداخته است.
- ارز صنعت خودرو یکی از دغدغههای اصلی بازیگران این صنعت است، برای حل این موضوع چه برنامه ای دارید؟
مساله ارز، همه بخشهای زنجیره صنعت خودرو را تحت تاثیر قرار داده است؛ از تولیدکنندگان و واردکنندگان گرفته تا قطعه سازان؛ خوشبختانه در حالحاضر برای تخصیصهای ارزی مشکل خاصی نداریم و وزارت صمت، صنعت خودرو را در اولویت تخصیص ارز قرار داده است. با این حال، روند اجرایی در بانک مرکزی همچنان زمانبر است. در حالحاضر، فرآیند تخصیص ارز در بانک مرکزی حدود ۱۸۰ روز طول میکشد که این موضوع، چابکی صنعت را کاهش میدهد.
روز گذشته نیز در جلسهای که داشتیم، این مساله مطرح و بررسی شد و تصمیم گرفتیم نشستهای تخصصی بیشتری برای هماهنگی و رفع موانع برگزار کنیم، هدف ما این است که با همکاری نزدیک بین وزارت صمت، بانک مرکزی، فعالان صنعت و بازار خودرو، این مشکل به حداقل برسد.
- جهت کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا چه سیاستی دنبال میکنید؟
سالها ما متهم بودیم که در حوزه آلایندگی و مصرف سوخت کاری انجام ندادیم. اما اکنون تمرکز ویژه ای به جایگزینی خودروهای فرسوده داریم. سال گذشته رکورد اسقاط ۳۵۰ هزار خودرو را ثبت کردیم، که پس از عملکردهای ضعیف سالهای پیش، موفقیت مهمی است. امسال نیز این روند ادامه دارد، بهویژه در بخش خودروهای عمومی با عمر بالا که هم بازار فعالی دارند و هم سهم بالایی در آلودگی هوا دارند.
چندی پیش برنامه ای برای نوسازی موتورسیکلت دنبال کردید، این برنامه چگونه پیشرفت کرده است؟
بله؛ موتورسیکلتها یکی از آلایندهترین وسایلنقلیه در کشور هستند. با نهادهای مختلف برای جایگزینی موتورسیکلتهای فرسوده هماهنگ شدیم و تاکنون حدود ۸۵۰۰ نفر متقاضی در طرح جایگزینی موتورسیکلتهای فرسوده ثبت نام کردند. هرچند این رقم هنوز زیاد نیست، اما آغاز این طرح گامی مهم است و با گذر زمان گسترش خواهد یافت.