اقتصادگردان- پس از تجاوز رژیم صهیونیستی به ایران از ۲۳ خرداد ماه و متعاقب آن کشیده شدن کشور به شرایط جنگی و بروز خسارات ناشی از تجاوز این رژیم به کشور، صنعت بیمه در طول این ۱۲ روز با کسب برخی اختیارات از شورای عالی بیمه و بیمه مرکزی و همچنین به صورت داوطلبانه به افزایش خدمات بیمهای و افزایش پوششهای بیمهای برای شرایط جنگی اقدام کردند؛ به طوری که ورود غافلگیرکننده صنعت بیمه به قبول تعهدات بیمههای جنگی به صورت کاملا اختیاری از یکسو و بستهبندی محصولات جدید بیمهنامههای مختص بحران از سوی دیگر، قابلیتهای جدیدی از این صنعت را به کشور ارائه داده است.
برای مثال گنجاندن آیتم «جبران خسارتهای جنگی» در بیمهنامههای عادی درمانی، آتشسوزی و حتی بدنه خودرو میتواند حجم خیرهکنندهای از تعهدات را به سمت صنعت بیمه روانه کند و بخش چشمگیری از ذخایر بیمهگران را صرف پرداخت خسارات کند. با این حال شبکه بیمه برای کاهش فشار مادی به آسیب دیدگان اقدام به ارائه این خدمات کرده است.
در این رابطه حتی، سیدعلی مدنی زاده - وزیر اموراقتصادی و دارایی – تاکید کرد که ارائه خدمات بیمهای در کشور متوقف نشده و صنعت بیمه کشور باید بهگونهای برنامهریزی کند که در پرداخت خسارات به مردم خللی وارد نشود. وی همچنین تاکید کرد که پوشش بیمهای برای ریسکهای جدید و شرایط بحرانی در اختیار مردم قرار بگیرد.
بر این اساس و متعاقب این موضوع با تداوم شرایط ویژه جنگی در کشور، شرکتهای بیمهای به نمایندگی از صنعت بیمه شروع به ارائه خدمات بیمهای جدید و همچنین افزایش پوشش ریسکهای بیمهای کردند که حتی بسیاری از آنها جزء استثنائات بیمهای بوده و شبکه بیمه هیچ الزامی برای ارائه این پوششهای بیمهای نداشتند.
به عبارت دیگر در اولین قدم شرکتهای بیمهای به تسهیل فرایندهای بیمهای و همچنین پوشش برخی موارد مربوط به جنگ با حذف استثنائات آن اقدام کردند.
مهمترین اقدامات شبکه بیمه در ایام جنگ چه بود؟
تمهیدات ویژه صندوق تامین خسارتهای بدنی؛
این صندوق در اطلاعیهای اعلام کرد که در پی حوادث اخیر و با تأکید بر دستورالعملهای وزارت امور اقتصادی و دارایی، مکلف به ارائه خدمات خود به زیاندیدگان و ذینفعان است. براساس اعلام صندوق تامین خسارتهای بدنی، در زمینه تضمین پرداخت به موقع خسارت به زیاندیدگان، علاوه بر تضمین ثبت و ارجاع ابلاغیههای قضایی دریافتی از سامانه «ثنا» با مشارکت تمام شعب کشوری صندوق و بارگذاری آنها در سامانههای تخصصی صندوق، همچنین فرآیند کارشناسی پروندههای استانهای درگیر حوادث اخیر، به استانهای دیگر منتقل شده تا خدمات بدون وقفه و با سرعت بیشتری ادامه یابد. همچنین در بخش وصول مطالبات از بدهکاران صندوق، تمام عملیات اجرایی و قضایی از جمله توقیف حساب، جلب و موارد دیگر تا زمان معین متوقف شد.
روز گذشته (سوم تیرماه) نیز مدیر صندوق تامین خسارتهای بدنی با ارسال نامهای به رئیس کل بیمه مرکزی، پیشنهاد بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرایم دیرکرد تمدید بیمهنامه شخص ثالث را ارائه داد. بر اساس این پیشنهاد کلیه جرایم بیمه نامه شخص ثالث (دیرکرد تمدید) برای تمامی وسایل نقلیه زمینی و ریلی در صورت تهیه بیمه نامه یکساله به مدت یک ماه مورد بخشودگی قرار میگیرد که در صورت موافقت وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس مجمع صندوق، ابلاغ و در زمان مقتضی، اجرایی و اطلاع رسانی خواهد شد.
گفتنی است؛ در این ایام بسیاری از شرکتهای بیمهای از جمله بیمه دی، بیمه آسیا، بیمه حکمت صبا، بیمه پارسیان، بیمه سینا و بیمه نوین ارائه خدمات بیمه ای از سوی خود را به صورت ۲۴ ساعته فعال کردهاند.