:
كمينه:۱۱.۵۱°
بیشینه:۱۱.۹۹°
به‌روز شده در: ۱۹ تير ۱۴۰۴ - ۱۳:۱۹
حضور پر رنگ تجارت الکترونیک پارسیان در بازار تراکنش های بانکی کشور

تمرکز تاپ، به پرداخت ملت و سامان الکترونیک در ابزارهای پرداخت کارتخوان فروشگاهی، اینترنت و موبایل

شاخص هرفیندال هیرشمن که نشان دهنده تمرکز شرکت‌های پرداخت یا psp در ابزارهای تراکنش‌های بانکی است نشان می‌دهد که همچنان به پرداخت ملت رتبه نخست تمرکز بالا در ابزار پذیرش اینترنتی و کدهای دستوریussd داشته است. در رتبه دوم و سوم نیز شرکت‌های پرداخت الکترونیک سامان و تجارت الکترونیک پارسیان قرار دارند. در ابزار کارتخوان فروشگاهی نیز شرکت‌های پرداخت الکترونیک سامان، به پرداخت ملت و تجارت الکترونیک پارسیان رتبه‌های اول تا سوم را از نظر تمرکز در ابزارهای پرداخت داشته اند
کد خبر: ۲۲۵۱۸۴
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۴ - ۰۸:۵۴

اقتصاد گردان – محسن شمشیری
براساس گزارش اردیبهشت ماه 1404 شاپرک، تجارت الکترونیک پارسیان معادل ۱۲.۶۷ تعداد و ۱۰.۸۱ درصد مبلغ تراکنش کارتخوان فروشگاهی، ۶.۳۷ تعداد و ۸.۸۵ درصد مبلغ تراکنش اینترنتی، ۲۲.۲ درصد تعداد و ۲۴.۵۹ درصد مبلغ تراکنش ussd سهم داشته است. 
تجارت الکترونیک پارسیان با ۱۲.۲۱درصد از تعداد و ۱۰.۳۶ درصد مبلغ تراکنش‌های خرید، ۱۵.۷۲ درصد تعداد و ۱۱.۵۵ درصد مبلغ تراکنش‌های پرداخت قبض و خرید شارژ و ۱۳.۲۱ درصد تعداد تراکنش مانده‌گیری سهم داشته است.
سهم از تعداد ابزارهای پذیرش تراکنش‌دار در اردیبهشت ماه نشان می‌دهد که تجارت الکترونیک پارسیان ۹.۴۵ درصد از تعداد کارتخوان فروشگاهی، ۴.۰۴ درصد از تعداد ابزار پذیرش اینترنتی و ۱۲.۷۴ درصد از ابزار پذیرش ussd را به خود اختصاص داده است.

حضور فعال در استان های کشور
شرکت‌های پرداخت الکترونیک سامان، به پرداخت ملت، تجارت الکترونیک پارسیان، فراپردازان آروند امید، پرداخت الکترونیک سداد و پرداخت الکترونیک سپهر در تمام استان‌های کشور حضوری فعال در عرضه کارتخوان فروشگاهی داشته اند. 
اثربخشی بالای برخی شرکت ها در استان های کشور 
بررسی شاخص‌های اثربخشی کارتخوان فروشگاهی فعال سیستمی در استان‌های کشور نشان می‌دهد که شرکت‌های فراپردازان آروند امید، به پرداخت ملت، پرداخت الکترونیک سداد، پرداخت الکترونیک سامان و تجارت الکترونیک پارسیان حضور موثر و اثربخشی بالایی در ارائه خدمات به مردم داشته اند.
شاخص اثربخشی در ابزار کارتخوان فروشگاه در این شرکت‌ها نشان می‌دهد که به رقمی بالاتر از یک دست یافته اند و به این معنی است که جذب تراکنش‌های این شرکت‌ها بر روی کارتخوان‌ها یش از سهم تعداد کارتخوان‌هایشان از کل تعداد کارتخوان‌های کشور بوده است و در نحوه توزیع کارتخوان فروشگاهی موفق عمل کردند به گونه‌ای که در جذب بیشتر تراکنش‌ها موفق‌تر از سایر شرکت‌ها عمل کرده‌ اند.

نسبت خطای پذیرندگی تراکنش ها
نسبت تعداد خط‌ای پذیرندگی به تعداد کل تراکنش‌ها نیز در اردیبهشت ۱۴۰۴ نشان می‌دهد که شرکت به پرداخت ملت ۰.۲۳، پرداخت الکترونیک سداد ۰.۰۸۵، پرداخت الکترونیک سپهر ۰.۰۴۳، تجارت الکترونیک پارسیان ۰.۰۲۶، فراپردازان آروند امید ۰.۰۱۳ درصد بوده است و کمترین رقم خطای پذیرندگی را شرکت فراپردازان آروند امید به خود اختصاص داده و فراپردازان آروند امید بهترین عملکرد را داشته است.همچنین شرکت به پرداخت ملت ۰.۱۶ درصد افزایش در نسبت خطای پذیرندگی داشته است.
بیشترین سهم مبلغی از تراکنش‌های خرید به شرکت به پرداخت ملت و پرداخت الکترونیک سامان با ۲۱.۲۷ درصد و شرکت پرداخت الکترونیک سداد با ۱۳.۲۲ درصد مبلغ تراکنش‌های خرید اختصاص داشته است. بیشترین سهم مبلغی از تراکنش‌های پرداخت قبض و خرید شارژ نیز به شرکت به پرداخت ملت با ۱۳.۷۹ درصد، پرداخت الکترونیک سداد با ۱۱.۴۱ درصد اختصاص داشته است. 

تمرکز به پرداخت، سامان و تاپ در ابزارهای پرداخت
شاخص هرفیندال هیرشمن که نشان دهنده تمرکز شرکت‌های پرداخت یا psp در ابزارهای تراکنش‌های بانکی است نشان می‌دهد که همچنان به پرداخت ملت رتبه نخست تمرکز بالا در ابزار پذیرش اینترنتی و کدهای دستوری‏ussd داشته است. 
در رتبه دوم و سوم نیز شرکت‌های پرداخت الکترونیک سامان و تجارت الکترونیک پارسیان قرار دارند. در ابزار کارتخوان فروشگاهی نیز شرکت‌های پرداخت الکترونیک سامان، به پرداخت ملت و تجارت الکترونیک پارسیان رتبه‌های اول تا سوم را از نظر تمرکز در ابزارهای پرداخت داشته اند.
تمرکز در تراکنش‌های خرید نیز به ترتیب به شرکت‌های پرداخت الکترونیک سامان، به پرداخت ملت و تجارت الکترونیک پارسیان اختصاص داشته است. تمرکز در تراکنش‌های پرداخت قبض و خرید شارژ نیز به شرکت‌های به پرداخت ملت، پرداخت الکترونیک سامان و تجارت الکترونیک پارسیان اختصاص داشته است. تمرکز در تراکنش‌های مانده‌گیری نیز به ترتیب به شرکت های پرداخت الکترونیک سامان، تجارت الکترونیک پارسیان و به پرداخت ملت اختصاص یافته است.

سهم تعدادی و مبلغی شرکت های پرداخت از کل تراکنش های بازار
بررسی عملکرد شرکت‌های پرداخت الکترونیک یا psp در اردیبهشت ۱۴۰۴ و سهم از تعداد تراکنش‌های بازار خدمات نشان می‌دهد که شرکت پرداخت الکترونیک سامان با ۲۰.۹۹ درصد، به پرداخت ملت ۱۹.۱۱ درصد، تجارت الکترونیک پارسیان ۱۲.۴۳ درصد، پرداخت نوین آرین ۹.۰۴ درصد، فراپردازان آروند امید ۸.۳۲ درصد، پرداخت الکترونیک سداد ۷.۷۵ درصد، پرداخت الکترونیک پاسارگاد ۶.۷۴ درصد، آسان پرداخت پرشین ۵.۵۸ درصد، کارت اعتباری ایران کیش ۴.۹ درصد، پرداخت الکترونیک سپهر ۳.۳ درصد، فن اواکارت ۱.۶۴ درصد، الکترونیک کارت دماوند ۰.۲۲ درصد سهم از تعداد تراکنش ها داشته اند. 
همچنین سهم مبلغی از تراکنش‌های بازار خدمات نشان می‌دهد که شرکت به پرداخت ملت با ۲۱.۱۸ درصد همچنان بالاترین سهم مبلغی از بازار را دارد. پرداخت الکترونیک سامان 21.17 درصد، پرداخت الکترونیک سداد ۱۳.۲ درصد، تجارت الکترونیک پارسیان ۱۰.۳۸ درصد، پرداخت الکترونیک پاسارگاد ۷.۳۸ درصد، پرداخت الکترونیک سپهر ۵.۰۸ درصد، فراپردازان آروند امید ۱.۲۱ درصد از کل مبلغ تراکنش‌های بازار پرداخت را به خود اختصاص داده اند.