اقتصاد گردان – محسن شمشیری
به گزارش اردیبهشت ماه شاپرک، در شرکت پرداخت الکترونیک سپهر ۷۰.۵۴ درصد کل ابزارها، ۷۸.۸ درصد کارتخوان فروشگاهی، ۱۴.۳۶ درصد ابزار اینترنتی تراکنش داشته است.
این رقم در کل شبکه پرداخت ۷۴.۱۷ درصد کل ابزارها، ۸۳.۹۲ درصد کارتخوان فروشگاهی، ۶.۲۶ درصد ابزار اینترنتی و ۲.۶۱ درصد ابزار ussd تراکنش گزارش شده است.
شرکتهای موفق که بیشترین تراکنشها را از ابزارهای در اختیار خود داشته اند به ترتیب شرکت پرداخت نوین آرین، پرداخت الکترونیک سداد، به پرداخت ملت، پرداخت الکترونیک سامان، فراپردازان آروند امید، پرداخت الکترونیک سپهر و تجارت الکترونیک پارسیان بودهاند.
سهم از تعداد ابزارهای پذیرش تراکنشدار در اردیبهشت ماه نشان میدهد که شرکت پرداخت الکترونیک سپهر ۶.۴۵ درصد از تعداد کارتخوان فروشگاهی، و ۱۶.۲۱ درصد از ابزار پذیرش اینترنتی سهم داشته است.
همچنین شرکت پرداخت الکترونیک سپهر معادل ۳.۵ درصد از تعداد و ۵.۶۸ درصد مبلغ تراکنش کارتخوان فروشگاهی، ۱.۳۷ درصد تعداد و ۳.۱۲ درصد مبلغ تراکنش اینترنتی سهم داشته است.
پرداخت الکترونیک سپهر ۳.۳۱ درصد تعداد و ۵.۱۱ درصد مبلغ تراکنشهای خرید، ۱.۶۲ درصد تعداد و ۲.۹۴ درصد مبلغ تراکنش های پرداخت قبض و خرید شارژ، ۴.۶ درصد تعداد تراکنشهای مانده گیری سهم داشته است.
حضور فعال در استان های کشور
شرکتهای پرداخت الکترونیک سامان، به پرداخت ملت، تجارت الکترونیک پارسیان، فراپردازان آروند امید، پرداخت الکترونیک سداد و پرداخت الکترونیک سپهر در تمام استانهای کشور حضوری فعال در عرضه کارتخوان فروشگاهی داشته اند.
اثربخشی بالای برخی شرکت ها در استان های کشور
بررسی شاخصهای اثربخشی کارتخوان فروشگاهی فعال سیستمی در استانهای کشور نشان میدهد که شرکتهای پرداخت الکترونیک سپهر، فراپردازان آروند امید، به پرداخت ملت، پرداخت الکترونیک سداد، پرداخت الکترونیک سامان و تجارت الکترونیک پارسیان حضور موثر و اثربخشی بالایی در ارائه خدمات به مردم داشته اند.
شاخص اثربخشی در ابزار کارتخوان فروشگاه در این شرکتها نشان میدهد که به رقمی بالاتر از یک دست یافته اند و به این معنی است که جذب تراکنشهای این شرکتها بر روی کارتخوانها یش از سهم تعداد کارتخوانهایشان از کل تعداد کارتخوانهای کشور بوده است و در نحوه توزیع کارتخوان فروشگاهی موفق عمل کردند به گونهای که در جذب بیشتر تراکنشها موفقتر از سایر شرکتها عمل کرده اند.
نسبت خطای پذیرندگی تراکنش ها
نسبت تعداد خطای پذیرندگی به تعداد کل تراکنشها نیز در اردیبهشت ۱۴۰۴ نشان میدهد که شرکت به پرداخت ملت ۰.۲۳، پرداخت الکترونیک سداد ۰.۰۸۵، پرداخت الکترونیک سپهر ۰.۰۴۳، تجارت الکترونیک پارسیان ۰.۰۲۶، فراپردازان آروند امید ۰.۰۱۳ درصد بوده است و کمترین رقم خطای پذیرندگی را شرکت فراپردازان آروند امید به خود اختصاص داده و فراپردازان آروند امید بهترین عملکرد را داشته است.همچنین شرکت به پرداخت ملت ۰.۱۶ درصد افزایش در نسبت خطای پذیرندگی داشته است.
بیشترین سهم مبلغی از تراکنشهای خرید به شرکت به پرداخت ملت و پرداخت الکترونیک سامان با ۲۱.۲۷ درصد و شرکت پرداخت الکترونیک سداد با ۱۳.۲۲ درصد مبلغ تراکنشهای خرید اختصاص داشته است. بیشترین سهم مبلغی از تراکنشهای پرداخت قبض و خرید شارژ نیز به شرکت به پرداخت ملت با ۱۳.۷۹ درصد، پرداخت الکترونیک سداد با ۱۱.۴۱ درصد اختصاص داشته است.
سهم تعدادی و مبلغی شرکت های پرداخت از کل تراکنش های بازار
بررسی عملکرد شرکتهای پرداخت الکترونیک یا psp در اردیبهشت ۱۴۰۴ و سهم از تعداد تراکنشهای بازار خدمات نشان میدهد که شرکت پرداخت الکترونیک سامان با ۲۰.۹۹ درصد، به پرداخت ملت ۱۹.۱۱ درصد، تجارت الکترونیک پارسیان ۱۲.۴۳ درصد، پرداخت نوین آرین ۹.۰۴ درصد، فراپردازان آروند امید ۸.۳۲ درصد، پرداخت الکترونیک سداد ۷.۷۵ درصد، پرداخت الکترونیک پاسارگاد ۶.۷۴ درصد، آسان پرداخت پرشین ۵.۵۸ درصد، کارت اعتباری ایران کیش ۴.۹ درصد، پرداخت الکترونیک سپهر ۳.۳ درصد، فن اواکارت ۱.۶۴ درصد، الکترونیک کارت دماوند ۰.۲۲ درصد سهم از تعداد تراکنش ها داشته اند.
همچنین سهم مبلغی از تراکنشهای بازار خدمات نشان میدهد که شرکت به پرداخت ملت با ۲۱.۱۸ درصد همچنان بالاترین سهم مبلغی از بازار را دارد. پرداخت الکترونیک سامان 21.17 درصد، پرداخت الکترونیک سداد ۱۳.۲ درصد، تجارت الکترونیک پارسیان ۱۰.۳۸ درصد، پرداخت الکترونیک پاسارگاد ۷.۳۸ درصد، پرداخت الکترونیک سپهر ۵.۰۸ درصد، فراپردازان آروند امید ۱.۲۱ درصد از کل مبلغ تراکنشهای بازار پرداخت را به خود اختصاص داده اند.