:
كمينه:۱۱.۵۱°
بیشینه:۱۱.۹۹°
به‌روز شده در: ۱۹ تير ۱۴۰۴ - ۱۳:۱۹
حضور موثر به پرداخت ملت در استان های کشور و اثرگذاری بالای استفاده از ابزارهای پرداخت

بهره وری 87 درصدی شرکت به پرداخت ملت در استفاده از ابزارهای پرداخت

شاخص اثربخشی در ابزار کارتخوان فروشگاهی نشان می‌دهد که به پرداخت ملت به رقمی بالاتر از یک دست یافته و به این معنی است که جذب تراکنش‌های این شرکت‌ها بر روی کارتخوان‌ها یش از سهم تعداد کارتخوان‌هایشان از کل تعداد کارتخوان‌های کشور بوده است و در نحوه توزیع کارتخوان فروشگاهی موفق عمل کرده است به گونه‌ای که در جذب بیشتر تراکنش‌ها موفق‌تر از سایر شرکت‌ها بوده است
کد خبر: ۲۲۵۱۷۹
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۴۰۴ - ۰۸:۵۱

اقتصاد گردان – محسن شمشیری

براساس گزارش اردیبهشت ماه شاپرک، در شرکت به پرداخت ملت ۸۷.۱۵ درصد کل ابزارها، ۸۹.۷۹ درصد کارتخوان فروشگاهی، ۳۱.۱۸ درصد ابزار پذیرش اینترنتی و ۱.۷۹ درصد ابزار ussd تراکنش داشته است. این در حالیست که در کل شبکه پرداخت ۷۴.۱۷ درصد کل ابزارها، ۸۳.۹۲ درصد کارتخوان فروشگاهی، ۶.۲۶ درصد ابزار اینترنتی و ۲.۶۱ درصد ابزار ussd تراکنش داشته است.
شرکت‌های موفق که بیشترین تراکنش‌ها را از ابزارهای در اختیار خود داشته اند به ترتیب شرکت پرداخت نوین آرین، پرداخت الکترونیک سداد، به پرداخت ملت، پرداخت الکترونیک سامان فراپردازان آروند امید پرداخت الکترونیک سپهر و تجارت الکترونیک پارسیان بوده‌اند.

حضور فعال در استان های کشور
شرکت‌های پرداخت الکترونیک سامان، به پرداخت ملت، تجارت الکترونیک پارسیان، فراپردازان آروند امید، پرداخت الکترونیک سداد و پرداخت الکترونیک سپهر در تمام استان‌های کشور حضوری فعال در عرضه کارتخوان فروشگاهی داشته اند. 

اثربخشی بالای برخی شرکت ها در استان های کشور 
بررسی شاخص‌های اثربخشی کارتخوان فروشگاهی فعال سیستمی در استان‌های کشور نشان می‌دهد که شرکت‌های فراپردازان آروند امید، به پرداخت ملت، پرداخت الکترونیک سداد، پرداخت الکترونیک سامان و تجارت الکترونیک پارسیان حضور موثر و اثربخشی بالایی در ارائه خدمات به مردم داشته اند.
شاخص اثربخشی در ابزار کارتخوان فروشگاه در این شرکت‌ها نشان می‌دهد که به رقمی بالاتر از یک دست یافته اند و به این معنی است که جذب تراکنش‌های این شرکت‌ها بر روی کارتخوان‌ها یش از سهم تعداد کارتخوان‌هایشان از کل تعداد کارتخوان‌های کشور بوده است و در نحوه توزیع کارتخوان فروشگاهی موفق عمل کردند به گونه‌ای که در جذب بیشتر تراکنش‌ها موفق‌تر از سایر شرکت‌ها عمل کرده‌ اند.

نسبت خطای پذیرندگی تراکنش ها
نسبت تعداد خط‌ای پذیرندگی به تعداد کل تراکنش‌ها نیز در اردیبهشت ۱۴۰۴ نشان می‌دهد که شرکت به پرداخت ملت ۰.۲۳، پرداخت الکترونیک سداد ۰.۰۸۵، پرداخت الکترونیک سپهر ۰.۰۴۳، تجارت الکترونیک پارسیان ۰.۰۲۶، فراپردازان آروند امید ۰.۰۱۳ درصد بوده است و کمترین رقم خطای پذیرندگی را شرکت فراپردازان آروند امید به خود اختصاص داده و فراپردازان آروند امید بهترین عملکرد را داشته است.همچنین شرکت به پرداخت ملت ۰.۱۶ درصد افزایش در نسبت خطای پذیرندگی داشته است.
بیشترین سهم مبلغی از تراکنش‌های خرید به شرکت به پرداخت ملت و پرداخت الکترونیک سامان با ۲۱.۲۷ درصد و شرکت پرداخت الکترونیک سداد با ۱۳.۲۲ درصد مبلغ تراکنش‌های خرید اختصاص داشته است. بیشترین سهم مبلغی از تراکنش‌های پرداخت قبض و خرید شارژ نیز به شرکت به پرداخت ملت با ۱۳.۷۹ درصد، پرداخت الکترونیک سداد با ۱۱.۴۱ درصد اختصاص داشته است. 

بهره وری 87 درصدی شرکت به پرداخت ملت در استفاده از ابزارهای پرداخت

تمرکز به پرداخت، سامان و تاپ در ابزارهای پرداخت
شاخص هرفیندال هیرشمن که نشان دهنده تمرکز شرکت‌های پرداخت یا psp در ابزارهای تراکنش‌های بانکی است نشان می‌دهد که همچنان به پرداخت ملت رتبه نخست تمرکز بالا در ابزار پذیرش اینترنتی و کدهای دستوری‏ussd داشته است. 
در رتبه دوم و سوم نیز شرکت‌های پرداخت الکترونیک سامان و تجارت الکترونیک پارسیان قرار دارند. در ابزار کارتخوان فروشگاهی نیز شرکت‌های پرداخت الکترونیک سامان، به پرداخت ملت و تجارت الکترونیک پارسیان رتبه‌های اول تا سوم را از نظر تمرکز در ابزارهای پرداخت داشته اند.
تمرکز در تراکنش‌های خرید نیز به ترتیب به شرکت‌های پرداخت الکترونیک سامان، به پرداخت ملت و تجارت الکترونیک پارسیان اختصاص داشته است. تمرکز در تراکنش‌های پرداخت قبض و خرید شارژ نیز به شرکت‌های به پرداخت ملت، پرداخت الکترونیک سامان و تجارت الکترونیک پارسیان اختصاص داشته است. تمرکز در تراکنش‌های مانده‌گیری نیز به ترتیب به شرکت های پرداخت الکترونیک سامان، تجارت الکترونیک پارسیان و به پرداخت ملت اختصاص یافته است.
پرداخت الکترونیک سامان ۱۵.۱۶ درصد از تعداد کارتخوان فروشگاهی، ۴۴ درصد ابزار پذیرش اینترنتی، ۵۵.۴ درصد ابزار پذیرش ussd را به خود اختصاص داده است نشان می‌دهد که بیشترین ابزارهای پذیرش تراکنش‌دار متعلق به شرکت پرداخت الکترونیک سامان بوده است.
پرداخت الکترونیک سامان نیز با ۲۱.۳۵ از بازار تراکنش‌های خرید و ۱۸ درصد از تراکنش‌های مانده گیری بیشترین تعداد تراکنش‌های خرید و مانده‌گیری را داشته است. شرکت پرداخت الکترونیک سامان معادل ۲۱.۲۸ تعداد و ۱۹.۵۴ درصد مبلغ تراکنش کارت خوان فروشگاهی، ۱۶.۱۶ درصد تعداد و ۲۶.۶۳ درصد مبلغ تراکنش اینترنتی، ۲۳.۹۱ درصد تعداد و ۲۰.۹۲ درصد مبلغ تراکنش ussd را به خود اختصاص داده است.
پرداخت الکترونیک سامان ۲۱.۳۵ تعداد و ۲۱.۲۷ درصد مبلغ تراکنش‌های خرید، ۱۶.۹ درصد تعداد و ۱۳.۶۵ درصد مبلغ تراکنش‌های پرداخت قبض و خرید شارژ، ۱۸ درصد تعداد تراکنش‌های مانده‌گیری را به خود اختصاص داده است.