اقتصاد گردان - در گردهمایی مدیران ایرانخودرو برای تببین راهبرد و رویکردهای این گروه صنعتی در سال ۱۴۰۴ که با حضور مدیرعامل، اعضای هیات مدیره و مدیران ارشد ایرانخودرو در سالن اجتماعات شرکت ساپکو برگزار شد، عادل پیرمحمدی مدیرعامل و حمید کشاورز نماینده صاحبان اکثریت سهام ایرانخودرو وعده های مختلفی را برای نجات ایران خودرو در سال جاری و سال های پیش رو اعلام کردند و با تاکید بر لزوم ایجاد تغییرات ساختاری، مدیریت هزینهها و حرکت هدفمند در مسیر تحقق اهداف راهبردی این گروه صنعتی، تولید خودرو هیبریدی و ارتقای کیفیت در سال۱۴۰۴اعلام کردند که عرضه محصولات باکیفیت و حذف ایرادات مزمن، تضمین سودآوری بدون اخراج نیروها، رفع سوءمدیریت و رشد سرطانی، کاهش نارضایتی عمومی و تغییر نگرش، افزایش تولید و همکاری جهانی از برنامه های پیش روی ایران خودرو و مدیریت و سهامداران جدید آن خواهد بود.
عادل پیرمحمدی، مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو اعلام کرد : ايرانخودرویی خواهیم ساخت که مایه سربلندی و افتخار برای کشور عزیزمان ایران شود. حمید کشاورز، نماینده صاحبان اکثریت سهام ایرانخودرو نیز وعده داد: هیچ تردیدی نداریم که ایرانخودرو موفق خواهد شد.
وعده تغییرات ساختاری ومدیریت هزینهها
حمید کشاورز نماینده صاحبان اکثریت سهام ایرانخودرو نیز گفت: با همت کارکنان، ایرانخودرو را نجات داده و این غول صنعتی کشور نشانههای بهبود را در کمتر از یک سال نشان خواهد داد.
وی در گردهمایی مدیران ایرانخودرو برای تبیین راهبردها و رویکردهای این گروه صنعتی، با اشاره به فرمایشات و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر خصوصیسازی اقتصاد، تصریح کرد: سهامداران بخش خصوصی ایرانخودرو نیز در مسیر تحقق منویات ایشان گام برداشتهاند.
وی با اشاره به سوابق سهامداران بخش خصوصی ایرانخودرو، تصریح کرد: به تجربه آموختیم که سواد مالی، عقل معاش و آشنایی با قوانین بازار در کنار تحصیلات دانشگاهی، عامل موفقیت ما در صنعت خودرو بوده است.
وی با یادآوری فضای صنعت در دهه ۷۰، گفت: آن دوران، دهه کار و فعالیت بود و در کنار تنوع تکنولوژیهای جدید، از نظر مالی نیز موفقیتهایی داشتیم، اما با بزرگتر شدن ایرانخودرو، مدل رشد آن شبیه شرکتهای خصولتی شد که به سمت ورشکستگی پیش رفتهاند که بسیار موجب نگرانی بود.
هشدار درباره سوءمدیریت و رشد سرطانی
نماینده صاحبان اکثریت سهام ایرانخودرو با انتقاد از سوءاستفادههای مالی و سرمایهگذاریهای نادرست در گذشته، افزود: رشد سرطانی و تشکیل ساختارهای پیچیده، شرکت را با مشکلات جدی مواجه کرد. حتی برخی شرکتهای زیرمجموعه در بورس فروخته شدند و شرایط بغرنجتر شد و متاسفانه صنعتی که روزی مایه افتخار بود، ضعیفتر و بیکیفیتتر شد.
نارضایتی عمومی از صنعت خودرو و لزوم تغییر نگرش
وی با اشاره به نارضایتی عمومی از محصولات خودرویی، گفت: مخالفت با کنترل شرکت توسط مالکان اصلی و سهامداران بسیار عجیب بود. پس از چالشهای فراوان، به این نتیجه رسیدیم که فضای اقتصادی کشور باید پذیرای گروههای صنعتی-مالی خصوصی بزرگ باشد.
کشاورز با تاکید بر تثبیت مدیریت ایرانخودرو، بیان کرد: هیچ تردیدی نداریم که ایرانخودرو موفق خواهد شد. ما مدیران را نه بر اساس توصیه، بلکه بر اساس شایستگی انتخاب میکنیم. استراتژی ما روشن است و با اتحاد و همدلی، شرکت را پیش خواهیم برد.
لزوم افزایش تولید و همکاری جهانی
وی با اشاره به چالشهای جهانی صنعت خودرو و پیشتازی چین در بازار جهان گفت: برای فعالیت اقتصادی، تولید سالانه بیش از یک میلیون دستگاه خودرو توسط ایرانخودرو ضروری است. همچنین باید به سمت همکاریهای بینالمللی حرکت کنیم، زیرا تولید انفرادی با تیراژ محدود برای برخی قطعات و مجموعهها مقرونبهصرفه نیست.
تضمین سودآوری بدون اخراج نیروها
کشاورز با رد شایعات کاهش نیروی انسانی، گفت: سودآوری به معنای اخراج کارکنان نیست، بلکه باید اقتصاد شرکت را به گونهای مدیریت کنیم که هم سودآور باشد، هم حقوق پرسنل به موقع پرداخت شود و هم محصولات باکیفیت به بازار عرضه شود.
عرضه محصولات باکیفیت و حذف ایرادات مزمن
وی در پایان با تاکید بر لزوم ارتقای کیفیت محصولات، خاطرنشان کرد: درخواست اصلاح قیمت محصولات بدون بهبود کیفیت قابل قبول نیست. ایمان داریم با تغییر نگرش و مدیریت صحیح، ایرانخودرو دوباره به جایگاه واقعی خود بازخواهد گشت.
تاکید مدیرعامل ایرانخودرو بر تحول ساختاری، تولید خودرو هیبریدی و ارتقای کیفیت در سال۱۴۰۴
عادل پیرمحمدی مدیرعامل ایرانخودرو نیز بر لزوم ایجاد تغییرات ساختاری، مدیریت هزینهها و حرکت هدفمند در مسیر تحقق اهداف راهبردی این گروه صنعتی، تولید خودرو هیبریدی و ارتقای کیفیت در سال۱۴۰۴تاکید کرد.
در گردهمایی مدیران ایرانخودرو برای تببین راهبرد و رویکردهای این گروه صنعتی در سال ۱۴۰۴ که با حضور مدیرعامل، اعضای هیات مدیره و مدیران ارشد ایرانخودرو در سالن اجتماعات شرکت ساپکو برگزار شد، عادل پیرمحمدی با اشاره به ضرورت اصلاحات جدی در ساختار ایرانخودرو گفت: باید نسبت به تغییرات ضروری در گروه حساس باشیم و کمک کنیم تا این تغییرات عملی شود. در همین راستا، اصلاحات مهمی در شرکتهای تابعه و ساختار سازمانی در دستور کار قرار گرفته است.
وی با تاکید بر نقش اتاقهای فکر و کارگروههای تخصصی در تصمیمسازیهای کلان افزود: تمام تصمیمات براساس رصد مستمر شرایط اتخاذ میشود و انتصابات اخیر مدیریتی نیز مبتنی بر رزومه و عملکرد افراد بوده است. ما اجازه نخواهیم داد نیروی توانمندی از شرکت خارج شود.
پیرمحمدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ناترازی انرژی و آلودگی هوا، تولید خودروی هیبریدی را یکی از الزامات دانست و از جدی بودن برنامهریزی برای آن خبر داد.
مدیرعامل ایرانخودرو به همکاریهای بینالمللی در حوزه انتقال تکنولوژی، افزایش داخلیسازی (بیش از ۲۰ درصد) و طراحی موتور و گیربکسهای جدید برای تولید در بازه هفتساله آینده اشاره کرد.
وی گفت: برنامه تولید گیربکس خودروهای هیبریدی نهایی شده و با همکاری شرکای خارجی در حال اجراست. در مورد موتور نیز در حال نهاییسازی طراحی و تولید داخلی هستیم تا آن را به مزیتی برای محصولات تبدیل کنیم.
در بخش دیگری از این نشست، نقشه راه توسعه محصول، بهبود کیفیت، ارتقای بهرهوری و افزایش سطح خدمات پسازفروش بررسی شد و تصمیماتی برای ارتقای جایگاه ایرانخودرو در صنعت خودروی کشور اتخاذ شد.
پیرمحمدی، در پایان به موضوعات کلانی مانند تحریم، نوسانات ارزی، هزینههای مالی و قیمتگذاری دستوری اشاره کرد و گفت: باید مدیریت ریسک داشته باشیم و با تنوع در سبد محصولات، شرایط را کنترل کنیم. هیچ پروژهای را بدون بازه زمانی اجرا نخواهیم کرد و برای کنترل فشار تورمی، سیاست خریدهای خارجی بازنگری خواهد شد.
عادل پیرمحمدی با اشاره به ضرورت اصلاحات جدی در ساختار ایرانخودرو گفت: باید نسبت به تغییرات ضروری در گروه حساس باشیم و کمک کنیم تا این تغییرات عملی شود. در همین راستا، اصلاحات مهمی در شرکتهای تابعه و ساختار سازمانی در دستور کار قرار گرفته است.
وی با تاکید بر نقش اتاقهای فکر و کارگروههای تخصصی در تصمیمسازیهای کلان افزود: تمام تصمیمات براساس رصد مستمر شرایط اتخاذ میشود و انتصابات اخیر مدیریتی نیز مبتنی بر رزومه و عملکرد افراد بوده است. ما اجازه نخواهیم داد نیروی توانمندی از شرکت خارج شود.
پیرمحمدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ناترازی انرژی و آلودگی هوا، تولید خودروی هیبریدی را یکی از الزامات دانست و از جدی بودن برنامهریزی برای آن خبر داد.
مدیرعامل ایرانخودرو به همکاریهای بینالمللی در حوزه انتقال تکنولوژی، افزایش داخلیسازی (بیش از ۲۰ درصد) و طراحی موتور و گیربکسهای جدید برای تولید در بازه هفتساله آینده اشاره کرد.
وی گفت: برنامه تولید گیربکس خودروهای هیبریدی نهایی شده و با همکاری شرکای خارجی در حال اجراست. در مورد موتور نیز در حال نهاییسازی طراحی و تولید داخلی هستیم تا آن را به مزیتی برای محصولات تبدیل کنیم.
پیرمحمدی، در پایان به موضوعات کلانی مانند تحریم، نوسانات ارزی، هزینههای مالی و قیمتگذاری دستوری اشاره کرد و گفت: باید مدیریت ریسک داشته باشیم و با تنوع در سبد محصولات، شرایط را کنترل کنیم. هیچ پروژهای را بدون بازه زمانی اجرا نخواهیم کرد و برای کنترل فشار تورمی، سیاست خریدهای خارجی بازنگری خواهد شد.