:
كمينه:۱۵.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
به‌روز شده در: ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۱

افزایش قیمت نفت معکوس شد

قیمت نفت در معاملات روز سه شنبه بازار جهانی تحت تاثیر تلاش‌های دیپلماتیک برای آتش‌بس در خاورمیانه و کندی رشد تقاضا در چین، کاهش یافت.
کد خبر: ۲۲۱۱۴۰
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۳

اقتصادگردان- بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در دسامبر، ۱۹ سنت معادل ۰.۳ درصد کاهش یافت و در ۷۴ دلار و یک سنت در هر بشکه ایستاد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در نوامبر، ۱۸ سنت کاهش پیدا کرد و به ۷۰ دلار و ۴۳ سنت در هر بشکه رسید. قرارداد تحویل دسامبر وست تگزاس اینترمدیت، ۱۴ سنت معادل ۰.۲ درصد کاهش یافت و به ۶۹ دلار و ۹۰ سنت در هر بشکه رسید.

هر دو شاخص نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت، روز دوشنبه با حدود ۲ درصد افزایش، بسته شدند و بخشی از افت ۷ درصدی خود در هفته گذشته را جبران کردند.

پریانکا ساچدوا، تحلیلگر ارشد شرکت فیلیپ نووا، اظهار کرد: رشد روز دوشنبه قیمت نفت را می‌توان به سودگیری فنی و پوشش کوتاه خرید با توجه به روند کاهشی قیمت نفت نسبت داد زیرا پیش‌بینی‌ها، به تقاضای ضعیف‌تر و مازاد عرضه نفت در بازار اشاره دارند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز دوشنبه به خاورمیانه سفر کرد تا مذاکرات صلح را برای خاتمه یافتن جنگ در غزه و جلوگیری از تبدیل آن به مناقشه گسترده تر، احیا کند.

ساتورو یوشیدا، تحلیلگر ارشد کالا در شرکت «راکوتن سکیوریتیز» اظهار کرد: قیمت نفت در واکنش به اخبار گوناگون از خاورمیانه، دچار نوسان شده است. اگر نشانه واضحی از بهبود اقتصادی چین و بهبود اقتصاد آمریکا پس از کاهش نرخ بهره باشد، بازار افزایشی خواهد شد. اما استمرار ابهام درباره دورنمای کلی اقتصاد جهانی، رشد قیمت را احتمالا محدود نگه می‌دارد.

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی روز دوشنبه پیش‌بینی کرد رشد تقاضای چین برای نفت در سال ۲۰۲۵، با وجود تدابیر محرک مالی که اخیرا از سوی این کشور اعلام شده است، ضعیف خواهد ماند. با این حال، آرامکوی سعودی به تقاضای چین برای نفت به خصوص پس از بسته اخیر تدابیر محرک مالی که پکن رونمایی کرد، نسبتا خوش‌بین مانده است.

به گفته تحلیلگر فیلیپ نووآ، مورد دیگری به فشار نزولی بر قیمت نفت دامن زد، قوی شدن ارزش دلار آمریکا تحت تاثیر کاهش تدریجی تورم جهانی بود.

بر اساس گزارش رویترز، دلار قوی‌تر معاملات نفت را که به این ارز قیمت گذاری می‌شود، برای دارندگان ارزهای دیگر، گران‌تر کرده و تقاضای آنها را کاهش می‌دهد.