:
كمينه:۲۵.۴°
بیشینه:۲۵.۹۹°
به‌روز شده در: ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۱
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی: تجارت الکترونیکی با 56 درصد رشد به 2100 همت رسید

تجارت الکترونیکی تا 5 سال آینده به 9 هزار همت می رسد

تعداد گواهی امضای الکترونیکی صادر شده در کشور در ۶ ماه نخست امسال به دو میلیون و ۸۰۰ هزار گواهی جدید رسیده است که نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته ۸۰ درصد رشد داشته است. در این بازه زمانی بیش از ۴۸ هزار اینماد برای کسب و کارهای اینترنتی صادر شده است
کد خبر: ۲۲۱۰۱۷
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۰۳:۰۶

تجارت الکترونیکی تا 5 سال آینده به 9 هزار همت می رسد

اقتصاد گردان – 
امین کلاهدوزان رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نیز در این مراسم به تشریح گزارشی از وضعیت تجارت الکترونیکی در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۳ پرداخت و گفت: در این بازه زمانی ارزش معاملات تجارت الکترونیکی به ۲ هزار و ۱۰۰ همت رسیده که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته ۵۶ درصد رشد داشته است.
وی افزود: تعداد کل معاملات تجارت الکترونیکی نیز به ۲ میلیارد و ۲۰۴ میلیون فقره رسیده که نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته رشد ۲۰ درصدی رسیده است و این مسئله حکایت از اعتماد مردم نسبت به تجارت الکترونیکی دارد.
کلاهدوزان افزود: بحث دیگر تعداد گواهی امضای الکترونیکی صادر شده در کشور است که در ۶ ماه نخست امسال به دو میلیون و ۸۰۰ هزار گواهی جدید رسیده است که نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته ۸۰ درصد رشد داشته است. در این بازه زمانی بیش از ۴۸ هزار اینماد برای کسب و کارهای اینترنتی صادر شده است.
    خوشبختانه در ۶ ماهه اول امسال هم مثل سال‌های گذشته رشد شتابان در این حوزه ادامه پیدا کرده است. حجم معاملات حوزه تجارت الکترونیکی به حدود ۲ هزار و ۱۰۰ همت رسیده که رشد ۵ا درصدی درمقایسه‌با مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد. هدف‌گذاری مرکز تتا این است که تا پایان ۱۴۰۳ حوزه تجارت الکترونیکی به گردش مالی ۴ هزار و ۵۰۰ همتی برسد.
به‌گفته کلاهدوزان، از فرودین تا پایان شهریور ۱۴۰۳ تعداد تراکنش‌های حوزه تجارت الکترونیکی به بیش از ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تراکنش رسیده که ۲۰ درصد رشد درمقایسه‌با ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۲ کرده است و اعتماد بیشتر مردم به تجارت الکترونیکی و انجام تراکنش از این طریق را نشان می‌دهد.

کلاهدوزان در‌ادامه نیز به تعداد امضاهای الکترونیک اشاره کرد و گفت: «در نیمه نخست امسال مجموعاً ۲ میلیون و ۷۹۷ هزار گواهی امضای الکترونیکی صادر شده که ۸۰ درصد بیش از مدت مشابه سال قبل است.» طبق گزارش مرکز تتا، تعداد اینمادهای صادرشده در نیمه اول سال ۱۴۰۳ نیز به بیش از ۴۸ هزار مورد رسیده که نشان‌دهنده رشد ۳۳ درصدی است. 
وی خاطرنشان کرد: ۷۳ درصد جنسیت صاحبان اینماد‌های صادر شده در نیمه نخست سال مرد و ۲۷ درصد زن بوده است که شاهد رشد در این زمینه بودیم. باز شدن قفل معاملات خودرو در این بستر یکی از اتفاقات بسیار خوبی بود که محقق شد. موضوع دیگر بحث سندباکس‌ها بود که امسال محقق شد یکی برای بورس و دیگری برای وزارت صمت بود. در یک ماه آینده ۴ طرح جدید در سندباکس پذیرش می‌شوند.

سن راه‌اندازی کسب‌وکار کاهش یافته است

تجارت الکترونیکی تا 5 سال آینده به 9 هزار همت می رسددر بخش دیگری از این گزارش نیم‌ساله، اشاره شد که سن راه‌اندازی کسب‌وکارهای حوزه تجارت الکترونیکی کاهش یافته است. کلاهدوزان در این باره گفت: «در ۶ ماه نخست امسال ۳ درصد از کسب‌وکارهای حوزه تجارت الکترونیکی کسب‌وکارهایی هستند که صاحبانشان کمتر از ۲۰ سال دارند.»
همچنین، آمارهای این گزارش نشان می‌دهد تعداد کسب‌وکارهای فعال تجارت الکترونیکی که در شهرستان‌ها فعال هستند، افزایش پیدا کرده است. توزیع صدور اینماد در نیمه نخست سال ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که همچنان استان تهران در صدر قرار دارد. با‌این‌حال، در این گزارش آمده است که توزیع جغرافیایی در حال اصلاح است؛ به‌طوری‌که نسبت تجمیعی واحدها در تهران در سال گذشته ۴۶ درصد بوده؛ اما در اینمادهایی که نیمه اول امسال صادر شده، این سهم به ۳۸ درصد کاهش پیدا کرده است. این موضوع نشان‌دهنده افزایش تعداد کسب‌وکارهای اینماددار موجود در شهرستان‌ها است.

ازنظر آمار و ارقام رشد کرده‌ایم؛ اما هنوز کارهای انجام‌نشده زیادی داریم


رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی پس از ارائه این گزارش به اتفاقات خوبی اشاره کرد که در نیمه اول سال ۱۴۰۳ رخ داده است:بازشدن مسیر معاملات خودرو به‌صورت آنلاین یکی از اتفاقاتی است که امسال رخ داد و باعث شد کسب‌وکارهای تجارت الکترونیکی در حوزه خودرو فعال شوند. در حوزه سلامت الکترونیک هم هرچند هنوز با وضعیت مطلوب فاصله داریم، گامی به‌سمت جلو در این عرصه برداشته‌ایم.
قدرت‌گرفتن سندباکس‌ها از نیمه دوم سال ۱۴۰۲ دیگر اتفاق خوبی است که رئیس مرکز تتا به آن اشاره می‌کند: «امسال در ۶ ماهه اول اولین خروجی سندباکس‌ها، نظیر سندباکس بورس، سندباکس وزارت صمت در حوزه طلا و... را داشته‌ایم. خبر خوب این است که در کمتر از یک ماه آینده ۴ طرح و شرکت جدید در سندباکس پذیرفته خواهند شد و فعالیتشان را آغاز خواهند کرد.»
کلاهدوزان اعتقاد دارد کشور در حوزه تجارت الکترونیکی از جهت آمار و ارقام وضعیت خوبی دارد و رشد خوبی در این حوزه اتفاق‌ افتاده است. همچنین، هدف رسیدن به حجم تراکنش ۹ هزار همتی تا ۵ سال آینده در نظر گرفته شده که محقق‌شدنی است؛ اما او توضیح می‌دهد که با‌وجود‌این، هنوز راه‌های نرفته بسیاری وجود دارد و کارهای زیادی در این حوزه وجود دارد که هنوز انجام نشده است.

دعوت از فعالان حوزه تجارت الکترونیکی برای شرکت در انتخابات اتحادیه

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در بخش پایانی صحبت‌هایش به انتخابات اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی اشاره کرد و گفت: «بعد از فرازو‌نشیب‌های بسیار زیاد، امسال ۳۰ مهر انتخابات اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی برگزار می‌شود. از همه فعالان دعوت می‌کنیم تا در این انتخابات شرکت کنند.»
به‌گفته او، با شرکت در این انتخابات است که می‌توانیم زودتر شاهد تشکیل اتحادیه‌ای قدرتمند باشیم. کللاهدوزان درادامه نیز اضافه کرد: «ما نیازمند همکاری و مشارکت همه تشکل‌ها هستیم و الان وقت همکاری همه ما برای پیش‌بردن و توسعه این حوزه است. قطعاً در حوزه تحول دیجیتال مشکلاتی داریم؛ اما با همکاری همه تشکل‌ها و اعضا می‌توانیم این مشکلات را رفع کنیم و به‌سمت آینده بسیار روشن این صنعت حرکت کنیم.» 
در این مراسم اسامی کسب و کارهای برتر اعلام و از آن‌ها تقدیر و همچنین اعلام اسامی و تقدیر از برگزیدگان رویداد ملی جوانه‌ها نیز انجام شد.