:
كمينه:۲۲.۷۹°
بیشینه:۲۳.۹۹°
به‌روز شده در: ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۱
وزیر اقتصاد: افزایش نرخ نیما تورم را افزایش نمی دهد

دلار نیما در مرز 48 هزار تومان

نرخ دلار حواله در مرکز مبادله به ۴۷۹۰۵ تومان افزایش یافت تا به یک قدمی کانال ۴۸ هزار تومان برسد. در حالی که برخی کارشناسان معتقدند که نرخ نیما برای تامین نیازهای واردات کشور باید در قیمت پایین کنترل شود و افزایش آن موجب رشد تورم می شود.
کد خبر: ۲۲۰۹۶۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۴
اقتصادگردان- گروه اقتصادی- اما برخی مسوولان دولت از جمله وزیر اقتصاد، معقدند که افزایش نرخ نیما و نزدیک شدن آن به نرخ بازار اثری بر تورم ندارد. به نظر می رسد که دولت و شرکت های دولتی و عمومی در جهت افزایش درآمد ریالی خود و جبران کسری بودجه، تمایل به افزایش نرخ نیمایی دارند. اما برخی کارشناسان نسبت به اثر افزایش نرخ نیما بر رشد هزینه های واردات، افزایش قیمت کالاهای مورد نیاز مردم و کالاهای معیشتی هشدار داده اند. باید بانک مرکزی و مرکز پژوهش های مجلس و سایر نهادهای پژوهشی مستقل در این زمینه نظر بدهند که اثر افزایش نرخ دلار نیما بر تورم و کالاهای معیشتی و هزینه واردات بخش تولید چه اثری خواهد گذاشت و همچنین تا چه حد می تواند به رشد صادرات و ارز آوری کمک کند. 
همتی وزیر اقتصاد در ماه های اخیر بارها خواستار نزدیک شدن نرخ نیما با نرخ بازار شده و همین موضوع باعث شده که نرخ دلار نیما عملا تا 48 هزار تومان افزایش یابد و نرخ دلار آزاد نیز تا بالای 62 هزار تومان افزا یش یافته است. همتی در نشست هم اندیشی با مدیران رسانه ها گفت: یک عده می‌گویند اگر نرخ نیما را بالا ببریم تورم ایجاد می‌شود. به نظر بنده ، اصلا این گونه نیست ، خود من به یاد دارم در اردیبهشت سال ۱۴۰۰ دلار نیما و بازار آزاد را یکی کردم و با همه ی فشارها این اتفاق افتاد. در اردیبهشت آن سال اختلاف بین نیما و بازار آزاد اختلاف بین ۲ تا ۵ درصد بود و نرخ تورم تغییری نکرد.
عبدالناصر همتی اخیرا در خصوص اختلاف قیمت ارز نیمایی و آزاد گفت: فاصله قیمت ارز نیمایی و آزاد باید به حداقل برسد در حدی که توجیه داشته باشد، الان این اختلاف توجیه ندارد و بسیار زیاد است.
وزیر اقتصاد در خصوص اینکه نظر شما راجع به تالار ارز توافقی چیست، بیان کرد: من با اسم تالار کاری ندارم باید قیمت ارز نیما افزایش و نرخ ارز آزاد را پایین بیاوریم. باید عرض نیما به عرض آزاد نزدیک شود.
وزیر اقتصاد گفت که نرخ ارز نیما باید به نرخ ارز آزاد نزدیک شود.
عبدالناصر همتی، وزیر امور اقتصاد و دارایی در جمع خبرنگاران در حاشیه همایش بانکداری اسلامی درباره مشکلات ارزی وارد کنندگان اظهار داشت: زمانی که بانک مرکزی رفع تعهدات ارزی قرار داده است به خاطر مشکلات تحریم تاخیر ایجاد می‌شود. گاهی اوقات نیز مشکلات گمرکی برای ترخیص پیش می‌آید ما گفتیم اگر گواهی مالی گمرک ارائه شود کفایت می‌کند تا بانک مرکزی به تعزیرات افراد را معرفی نکند. 
بحث‌های خوبی در مورد آئین نامه مشاغل سخت و زیان آور مطرح شد و همچنین درباره احیای شورای تأمین اجتماعی و هیأت‌های رسیدگی به مطالبات تأمین اجتماعی بحث شد و تصمیمات خوبی اتخاذ شد.
وزیر اقتصاد افزود: وزیر کار هم همکاری و همراهی خوبی انجام دادند و به نظرم مهمترین بحث در خصوص هیأت‌های رسیدگی به شکایات مطالبات تأمین اجتماعی بود که وزیر کار گفتند بر اساس قانون برنامه هفتم هر چه سریع‌تر آئین نامه نوشته و اجرایی می‌شود.
 
وی درباره روز ملی صادرات و اقدامات وزارت اقتصاد در خصوص حمایت از صادرکنندگان، گفت: صادرکنندگان نقش مهمی در اقتصاد کشور دارند لذا باید تمام زمینه‌هایی که مانع صادرات و یا کند شدن صادرات می‌شود از میان برداشته شود.