:
كمينه:°
بیشینه:°
به‌روز شده در: ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۰
رئیس ستاد نوسازی ناوگان اعلام کرد

اسقاط ۱۶۰ هزار خودرو در سال جاری، دلیل کاهش نوسازی حمل‌ونقل عمومی چیست؟

رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور با بیان اینکه سال گذشته ۷۲ هزار دستگاه خودروی حمل و نقل عمومی فرسوده اسقاط کردیم که ۸۰۰۰ دستگاه آن تاکسی بوده است، گفت: در سال جاری ۱۶۸ هزار خودروی غیرتاکسی اسقاط شده‌ است.
کد خبر: ۲۲۰۷۹۴
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۰

اقتصادگردان- مهران سالاریه در اولین مجمع عمومی اتحادیه سازمان‌های مدیریت حمل و نقل شهرداری‌های کشور با اشاره به اینکه این ستاد در دل وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اولین بار ایجاد شد، اظهار کرد: نوسازی‌ تاکسی‌های فرسوده از سال ۱۴۰۲ و اواخر خردادماه سال گذشته استارت مجدد خورد و تا پایان سال عملکرد قابل توجهی داشتیم و ۸۰۹۸ دستگاه خودرو در ناوگان حمل و نقل عمومی سال قبل نوسازی شدند که از این تعداد بالغ بر ۹۰ درصد تاکسی‌های شهری و ۷۱۲ دستگاه نیز مربوط به تاکسی‌های برون‌شهری بوده است.

وی ادامه داد: در راستای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و به ویژه تاکسی‌ها ۶۳ میلیون لیتر بنابر بررسی کارشناسان در مصرف سوخت صرفه‌جویی صورت گرفت و ۶۲ میلیون دلار برای کشور این نوسازی‌ها آورده داشته است.

رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده  ضمن اشاره به اینکه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی برای سال جاری یکی از دغدغه‌های این ستاد است به ورود جدی اتحادیه سازمان‌های مدیریت حمل و نقل شهرداری‌های کشور  در این بخش تاکید کرد و گفت: ۲۲۰۶ دستگاه حمل و نقل عمومی تاکنون نوسازی شده که قابل قبول نبوده و توقع بیشتری در این زمینه برای نوسازی ناوگان حمل و نقل وجود دارد. البته نسبت به سال‌های قبل روند رو به جلویی را شاهد هستیم به طوری که ۵۷ هزار دستگاه خودرو از سال ۱۳۹۸ تا سال ۱۴۰۱ برای نوسازی اسقاط شده بودند، این در حالی است که فقط سال گذشته ۷۲ هزار دستگاه خودروی حمل و نقل عمومی فرسوده اسقاط کردیم که ۸۰۰۰ دستگاه آن تاکسی بوده است.

سالاریه با بیان اینکه در حوزه خودروهای غیرتاکسی ۱۶۸ هزار دستگاه از ابتدای سال تاکنون اسقاط شده‌اند، اظهار کرد: باید در این حوزه اقدامات بیشتری صورت گیرد و آسیب‌شناسی کنیم که چرا در این مدت نسبت به سال گذشته با کاهش نوسازی در این حوزه روبه‌رو بوده‌ایم.

وی یکی دیگر از دلایل کاهش نوسازی در حمل و نقل عمومی را بدقولی و تاخیر در تحویل وعده‌های خودروسازان برای تحویل خودروهای تولید شده عنوان کرد و گفت: از وزارت کشور درخواست داریم تا پیگیری‌های لازم در این زمینه را انجام دهند.

رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور همچنین به تخصیص منابع صندوقی که برای نوسازی ناوگان حمل و نقل در نظر گرفته شده، اشاره کرد و گفت: برای نوسازی ناوگان  (از محل عوارض خودروهای تولید شده برای نوسازی ناوگان حمل و نقل باید خودروسازان به حساب صندوق ۱.۵ درصد پرداخت کنند که تاکنون بالغ بر هشت تا ۱۰ همت جمع‌آوری شده) منابعی از این صندوق تخصیص داده شده است.

سالاریه ادامه داد: متاسفانه طی یکسال و نیم گذشته با وجود اینکه این تسهیلات وارد خزانه شده و طبق قانون باید ۱۰۰ درصد تخصیص یابد، هنوز این امر محقق نشده و مطالبه ماست تا با مکاتبه با خزانه‌داری و رایزنی با بانک‌ها شماره حسابی ( صندوق که زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت است) هرچه زودتر برای تخصیص منابع اعلام شود.

به گفته وی سال گذشته شهرداری‌ها خود برای نوسازی ناوگان حمل و نقل ورود کرده و با بانک‌ها رایزنی‌های لازم را برای ارائه تسهیلات انجام داده‌اند که توقع داریم این خودروسازان با عمل به تکلیف خود هرچه سریع‌تر برای رفع مشکل نوسازی ناوگان اقدام کنند.